Een geweldige ervaring Kok. Wij hebben ditzelfde gedaan in december 2003/januari 2004,
Alweer een paar jaar geleden dus, onze ervaring was dat het in Thailand wel aardig was, hebben wij uiteindelijk maar vijf dagen gefietst, Cambodja was overweldigend, heftig maar ook prachtig indrukwekkend en op Vietnam waren we allebei binnen vijf minuten verliefd en die verliefdheid is niet meer overgegaan.
Wij hebben dit gedaan via AWOL, de reis heette toen het Avontuur. We hebben gebruik gemaakt van het routeboekje en we hadden wat kaarten van Cambodja en Vietnam, van Thailand volgens mij niet eens een extra kaart.
Van Thailand herinner ik me de tegenwind, en het slechte Engels van de meeste Thai. Wij hadden een boekje met daarin allerhande makkelijke zinnetjes in het Thais geschreven, maar helaas konden heel veel mensen ook niet lezen dus dat schoot niet echt op. Met handen en voeten kom je gelukkig overal heel ver en we hebben dan ook geen problemen gehad. Het landschap vonden wij overeenkomsten vertonen met de Posbank bij Arnhem.
Maar toch ook weer niet natuurlijk.
Cambodja was echt een cultuurschok, maar we hebben ervan genoten. Wat een ervaringen. Wij hebben daar een alternatieve route genomen en zijn niet naar Sihanoukville geweest, maar Kep was echt leuk. Ben heel benieuwd of dat nu nog steeds zo is.
Overnachten in Cambodja was net zo min een probleem als in Thailand. Omdat er zoveel mensen niet kunnen lezen, wordt er heel veel met pictogrammen gewerkt, heel eenvoudig en effectief, ook voor ons, want het Cambodjaans is niet echt makkelijk te lezen.
En Vietnam, was na 3 en een halve week rode stoffige wegen in Cambodja een verademing door het mooie asfalt, en ook een oorverdovende kwelling van de zintuigen door neonlichten en radio's en televisies die bij elk huis, winkeltje, gebouwtje tegen je aan schreeuwden. En dan al die kleuren, wat een pracht en wat een praal. Verliefd binnen vijf minuten en dat is niet meer overgegaan, ook niet nu we er al meerdere malen zijn terug geweest.
Ook het eten in Vietnam was een verademing, na een aantal weken kip met rijst eindelijk een broodje met varkensvlees, wat hebben we gesmuld. Nooit meer proeft zo'n broodje lekkerder als die allereerste Banh Mi, gewoon van de stalletjes overal op straat. Natuurlijk wordt dat overal afgeraden, maar wij hebben meer problemen gekregen na het eten van een ongelooflijk smerige Mcchicken bij de KFC dan bij het eten van elk stalletje op straat. Uiteraard moet je wel daar naar toe gaan waar ook de locals zitten, dan is er omloopsnelheid en zit het vaak wel goed. Geen garanties natuurlijk.
Wij hebben genoten van deze schitterende reis, ik wens jullie hetzelfde toe.