Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Bangkok naar Saigon - Forum Wereldfietser

Fietsen van Bangkok naar Saigon

In november/december willen we gaan fietsen van Bangkok naar Saigon via Cambodja. Wie heeft er goede tips? Welke kaarten hebben jullie gebruikt? Zijn er eventueel gps-tracks beschikbaar en zo ja, waar kun je die downloaden.
In Thailand hebben we goede ervaringen met overnachtingen en eten, hoe is dat in Cambodja?
Tijd bepaalt voor een groot gedeelte de route en natuurlijk de dagafstand die je denkt te fietsen... Cambodja moet je soms iets verder fietsen om een hotel te vinden maar ook daar is het niet echt n probleem. Kaarten genoeg te vinden in Bangkok.
Zelf via Laos (Pakse) naar het zuiden gefietst Cambodja in. Echter wanneer je naar Ankor Wat wilt moet je een heel stuk terug fietsen. Het is maar waar je naar toe wilt..

De door ons gereden route en wat info kun je vinden op wrapties.waarbenjij.nu maar denk dat er velen op dit forum je info kunnen verstrekken.

Veel plezier en geniet.
oh ja mocht je in Thailand langs een Amazon cafe komen (zitten bij Benzinestations) de iced mocca is super! En ze hebben free wifi, ook altijd makkelijk.
Een geweldige ervaring Kok. Wij hebben ditzelfde gedaan in december 2003/januari 2004,
Alweer een paar jaar geleden dus, onze ervaring was dat het in Thailand wel aardig was, hebben wij uiteindelijk maar vijf dagen gefietst, Cambodja was overweldigend, heftig maar ook prachtig indrukwekkend en op Vietnam waren we allebei binnen vijf minuten verliefd en die verliefdheid is niet meer overgegaan.

Wij hebben dit gedaan via AWOL, de reis heette toen het Avontuur. We hebben gebruik gemaakt van het routeboekje en we hadden wat kaarten van Cambodja en Vietnam, van Thailand volgens mij niet eens een extra kaart.

Van Thailand herinner ik me de tegenwind, en het slechte Engels van de meeste Thai. Wij hadden een boekje met daarin allerhande makkelijke zinnetjes in het Thais geschreven, maar helaas konden heel veel mensen ook niet lezen dus dat schoot niet echt op. Met handen en voeten kom je gelukkig overal heel ver en we hebben dan ook geen problemen gehad. Het landschap vonden wij overeenkomsten vertonen met de Posbank bij Arnhem. :lol: Maar toch ook weer niet natuurlijk.

Cambodja was echt een cultuurschok, maar we hebben ervan genoten. Wat een ervaringen. Wij hebben daar een alternatieve route genomen en zijn niet naar Sihanoukville geweest, maar Kep was echt leuk. Ben heel benieuwd of dat nu nog steeds zo is.
Overnachten in Cambodja was net zo min een probleem als in Thailand. Omdat er zoveel mensen niet kunnen lezen, wordt er heel veel met pictogrammen gewerkt, heel eenvoudig en effectief, ook voor ons, want het Cambodjaans is niet echt makkelijk te lezen. :roll:

En Vietnam, was na 3 en een halve week rode stoffige wegen in Cambodja een verademing door het mooie asfalt, en ook een oorverdovende kwelling van de zintuigen door neonlichten en radio's en televisies die bij elk huis, winkeltje, gebouwtje tegen je aan schreeuwden. En dan al die kleuren, wat een pracht en wat een praal. Verliefd binnen vijf minuten en dat is niet meer overgegaan, ook niet nu we er al meerdere malen zijn terug geweest.

Ook het eten in Vietnam was een verademing, na een aantal weken kip met rijst eindelijk een broodje met varkensvlees, wat hebben we gesmuld. Nooit meer proeft zo'n broodje lekkerder als die allereerste Banh Mi, gewoon van de stalletjes overal op straat. Natuurlijk wordt dat overal afgeraden, maar wij hebben meer problemen gekregen na het eten van een ongelooflijk smerige Mcchicken bij de KFC dan bij het eten van elk stalletje op straat. Uiteraard moet je wel daar naar toe gaan waar ook de locals zitten, dan is er omloopsnelheid en zit het vaak wel goed. Geen garanties natuurlijk. :wink:

Wij hebben genoten van deze schitterende reis, ik wens jullie hetzelfde toe.
Ja, dat ziet er goed uit. Enige ervaring in Thailand hebben we wel. De gouden driehoek hebben we al eens gefietst en ook zijn we in Laos geweest. We gaan meetal op de bonnefooi maar dat heeft meteen als nadeel dat je niet weet wat er komt. Nu hebben we altijd wel onderdag gekregen maar inderdaad, soms moet je nog ff 10 of 20 km verder fietsen. En dat kan behoorlijk zwaar zijn.
Als ik (we) deze verhalen lezen, krijgen we er al weer zin in. Vlucht hebben we inmiddels geboekt, we wachten nog op bevestiging van de fietsen. We vliegen 10 november naar Bangkok en 4e weken later weer terug van Saigon.
Dank jullie wel voor jullie reactie.

PS: hoe hebben jullie het met de visa geregeld. Hier in Nederland of daar ginder aan de grens?
Visum voor Vietnam hebben we in Nederland geregeld, Cambodja en Thailand regel je ter plaatse.

Zorg voor voldoende pasfoto's en blijf vooral lachen en bewaar je geduld, want het kost wel wat tijd om de grens te passeren.
In het vroege voorjaar van dit jaar ben ik van Saigon naar Bangkok gefietst als onderdeel van mijn grote reis. Ik ben niet echt rechtstreeks gegaan en vele omwegen genomen.

Mijn indruk
Probeer zo snel mogelijk in de grensregio van Thailand en Cambodja te komen. Meteen ten oosten van Bangkok is niet bijster interessant, hoewel het is leuk om via het Khao Yai National Park te gaan. Je kunt hier een tent en andere spullen huren en kamperen. Misschien heb ik van 1 van de dekens daar wel schurft gekregen dus wel een beetje uitkijken.

Ik ben van Cambodja via Pailin naar Thailand gefietst. Deze grensovergang schijnt minder hectisch te zijn dan de grote meer naar het noorden. Het ging heel soepel naar Thailand toe. Hoe het de andere kant om gaat weet ik niet. Ze zullen in ieder geval proberen het visum je te duur aan te bieden. Zorg dat je de juiste prijs weet en blijf daarbij vriendelijk.

Via Pailin kun je vervolgens naar Battambang. Je kunt daar met de boot naar Siem Raep. De fietsen gaan op het dak. Je komt langs allerlei drijvende dorpen. Erg leuk, neem wel oordopjes mee, want de motor heeft geen geluidsdemping.

In Siem Raep is er voldoende te zien. De driedagenkaart voor Angkor tempels is waarschijnlijk de beste deal. Vandaar uit is het heel mooi en een beetje avontuurlijk om via Beng Mealea (homestay, vraag bij restaurant vanuit hoofduitgang aan de rechterkant) naar het oosten te fietsen over de oude Ankhor weg. Je komt over oude bruggen en uiteindelijk bij nog een tempelcomplex. Het wegnummer is 66 (route 66!), maar van een weg is niet veel sprake, wel is er een spoor en je volgt de sporen van de brommertjes. In Ta Seng (ongeveer 60 km) kom je bij een groot Ankhor complex (verwarrend heet deze Preah Kahn gelijk aan het tempelcomplex vlakbij Ankhor Wat. Je bent hier waarschijnlijk de enige toerist. In het dorpje zijn er twee homestays en vlakbij is er nog een olifantentempel. Nog 25 km verder kom je op de 64 (guesthouse) en kun je naar het zuiden gaan.

Verder zijn Kampong Cham, Takeo en Kampot leuke plaatsen in Cambodja en natuurlijk is Phnom Penh niet vermijden. Kep vond ik niet zo bijzonder, maar je komt erlangs als je via de kust naar Vietnam gaat. Dat is mooi, want je kunt dan door de Mekong delta je weg naar Saigon zoeken. Neem een goede kaart met veel kleine weggetjes mee en verwacht dan niet meer het mooie asfalt wat hier eerder werd beschreven. Mijn ranglijst van slechte wegen wordt aangevoerd door een weg in Vietnam. Ter geruststelling niet in de delta.

Visum Vietnam krijg je niet aan de grens, vooraf regelen dus. De rest kun je ter plekke regelen. De eerste munteenheid van Cambodja is US-dollar.

veel plezier

Sjirk
Ik heb de route in feb/maart 2010 gefiets (via ankor wat en svay rieng), en toen stond er elke dag een stevige wind uit het zuid-oosten. Het hele traject was dus tegenwind. Temperatuur was ook hoog (elke dag 35+ graden).

Qua kaart heb ik, voor Cambodia, een Periplus kaart Cambodia gebruikt. Die kan je kopen in Bangkok. De kaart was ruimschoots voldoende. Er zijn niet veel wegen in Cambodia.

Voor ideëen kan je kan overigens eens kijken op: http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 39253&v=2X (en volgende pagina's).