Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke campings zijn open eind okt/begin nov? NL-B-Fr-D - Forum Wereldfietser

Welke campings zijn open eind okt/begin nov? NL-B-Fr-D

De behoefte om nog effe een stukje te fietsen wordt steeds groter. Als het lukt wil ik eind oktober nog een weekje, misschien 2 weekjes gaan fietsen. Vertrek vanuit omgeving Utrecht, via de zuidelijke helft van Nederland richting België, Noord Frankrijk en eventueel terug via Luxemburg en West-Duitsland.
Fietsen met het tentje. Echter lukt het mij niet campings te vinden die eind oktober tot de helft van november nog open zijn. Ik heb gezocht via Google, diverse camping-verzamelsites, boekjes etc. Klik je door naar de sites van de campings dan blijken de gegevens met de boekjes etc niet te kloppen.

Resultaat: geen campings gevonden die open zijn in genoemde periode.

Wie heeft er tips, adviezen of adressen van wel open campings?
Eventuele tips voor routes in genoemd gebied of elders zijn ook van harte welkom.

B&B is geen optie vanwege de financiën.

Alvast bedankt,

Arno
Voor Frankrijk heb je de Guide officiel FFCC, te koop bij de ANWB. Dit is een dik boek waarin alle (>10.000) campings in Frankrijk staan met vrijwel zonder uitzondering ook de openingsdata. De kaartjes erin werken ook goed.
Frankrijk is het enige land met zo'n goede gids.
Leon
Ook een aantal natuurkampeerterreinen zijn het hele jaar open. Ga naar http://www.natuurkampeerterreinen.nl/nl ... aties.html en selecteer het pictogram voor het hele jaar open (ijsster). Veel plezier!
Een jaar of vier geleden hebben wij ook in november in Frankrijk gefietst. (Normandie/Bretagne), ik heb toen wel een website gevonden met heel veel campings in Frankrijk. Je kon selecteren op openingstijden. Uiteindelijk bleek dat de informatie op de website niet helemaal correct was (we troffen wel eens een camping die gesloten was terwijl de camping op zou moeten zijn volgens de site) maar de site was toch handig. Heb helaas geen idee meer van de url. Meeste campings die open waren lagen aan de kust.

Maarten
Ik denk dat je er toch moet van uitgaan dat de meeste campings (ook in toeristische streken) in die periode gesloten zullen zijn. In België zijn de meeste maar van april tot eind september open. Hou ook rekening dat in de Ardennen het wel eens al zeer koud (tot vriezen) kan 's nachts.

Misschien kan je als alternatief de jeugdherbergen opzoeken. Voor België zie www.vjh.be.
Of google op wintercamping.... In 'berggebieden heb je vaak wintercampings met hele mooie accomodaties...

Succes!

Ik denk dat een heel aantal normale campings gesloten zullen zijn, maar een tentje nog wel zullen toestaan. Of je alleen warm kunt douchen? :roll:
eric190173 schreef:Ik denk dat een heel aantal normale campings gesloten zullen zijn, maar een tentje nog wel zullen toestaan. Of je alleen warm kunt douchen? :roll:
Als het kan vriezen (en dat kan het) en het sanitair is daar niet tegen beschermd, en dus drooggelegd, maak je denk ik weinig kans. Als campinghouder zou ik immers niet graag hebben dat er een latrine ontstaat.
Leon
eric190173 komt volgens mij met een hele goede tip: zoeken met het woord wintercamping.
Daar heb ik dus nooit aan gedacht. Ik hoop hiermee het nodige te vinden waar tentjes welkom zijn (dus niet in blokhut of caravan moeten overnachten).

Er moeten toch wintercampings zijn in zuid Nederland, Belgie, west Duitsland en noord Frankrijk waar je kunt kamperen gezien de wildgroei aan campers, 4-seizoen caravans en meer.

Echet blijven tips welkom, ook over routes.

Dank en groet,

Arno
Deze was nog niet genoemd:
http://www.communitywalk.com/weekenden/ ... 3#00041K70

rechts kun je selecteren op soort camping, in dit geval wintercamping

Alleen Benelux, geloof ik
De tip van Marianne (Natuurkampeerterreinen) levert al snel enkele campings op. Ik ken de site, maar nooit gekeken naar het symbool van een ijskristal. Brabant kom ik dus al door.

De tip van Roald met de site http://www.communitywalk.com etc. (klik op de link in de tekst van Roald) levert wat op in in het grensgebied met België en een enkele in Duitsland. Ik kan dus al net de grens over.

Nu de rest van België nog en bij voorkeur ook Frankrijk. Ik moet trouwens nog gaan Googelen met het woord "wintercamping".

Dit is echt top! Je hebt een vraag/probleem en een forum als deze helpt je enorm op weg. Frankrijk moet haalbaar zijn, toch?

Groet,

Arno
Als je met een smartphone op pad bent kan ik je ook de mobiele website van ascsi aanraden. Functioneert erg goed.

Groet
Eric
(getypt op een smartphone, dus kort...:)
In noord-oost Frankrijk kun je open campings in november eigelijk wel vergeten. Je kunt hooguit proberen of bij deze of gene camping municipal het hek openstaat en men het water nog niet heeft afgesloten. Dan ga je er gewoon staan. Vrij kamperen is natuurlijk ook mogelijk... en best spannend in het jachtseizoen.
Hoi!

net terug van de prachtige route 'fietsen naar Parijs' van Benjaminse. Echt n aanrader, in het boekje staan de campings (met openingstijden) en B en B's etc. Veel campings hadden toch wel 1 of half oktober als sluitingsdatum, maar wij hebben ook gewoon op gesloten campings gestaan, of gevraagd bij een boer, of bij een B en B in de tuin. Kortom; met wat flexibiliteit moet het goed komen.

ps. de jagers begonnen pas na half acht 's ochtends met de jacht is mijn ervaring... dus als je je tentje voor die tijd opbreekt...!

Groet,
Daan
In Frankrijk maak je in het zuidoosten meer kans dan aan de westkant, heb ik mij door ervarend Frankrijkgangers laten vertellen.

Sites met Franse campings:

www.camping.fr
www.campingfrance.com
www.hpaguide.com
www.guidecamping.com

Veel succes en plezier!
Bij deze nog een keer dank aan allen die meedachten en met suggesties kwamen. Ik ben inmiddels een klein stapje verder.
De trip is inmiddels verschoven naar de tweede helft van november. Ik heb dan geen zin in leuren en lichte vormen van paniek. Ik heb daarom eerst maar eens geprobeerd een overzicht te krijgen van de hoeveelheid campings die in de winter, of het hele jaar, open zijn. Achteraf gezien is mij dat niet tegen gevallen.
Om te beginnen heb ik op http://www.archiescampings.eu/ het bestandje met Europese campings gedownload voor mijn Garmin Etrexje. Ik neem deze GPS toch maar mee omdat ik indien nodig kan zien waar ik ben en waar eventueel campings in de omgeving zijn gelegen.
Vervolgens kwam ik na veel gezoek uit op http://www.eurocampings.net alwaar je per land, per provincie/regio kan zoeken naar campings. Deze campings staan ook in het GPS bestand.

Ik heb inmiddels campings gevonden in Brabant, Zuid-Holland, Zeeland, Gelderland en Limburg. Ook diverse campings in Luxemburg, Duitsland, België en ben nu bezig met Frankrijk. Het kan een leuk rondje worden waarbij de afstanden van camping tot camping te doen zijn (niet elke dag meer dan 100 km) De combinatie Belgie, Luxemburg, Duitsland, NL is volgens mij heel goed te doen, zeker ook gelet op het klimmen wat zal gaan plaatsvinden.
Ook heb ik een goedkope BeNeLux wegenkaart gekocht waarop ik met viltstift een stip zet bij plaatsen waar een wintercamping is gelegen. Daarmee houd ik een beetje een overzicht.
80% van de campings zijn groot, veel stacaravans voor verhuur en vaste plekken. Enkelen hebben echter ook een speciaal tarief voor zij die met de fiets en tent komen. Dat verbaasde mij zeer.
Voor de zekerheid zet ik alle adressen per land/provincie nog maar in een Word-documentje om op die manier de adressen terug te vinden.

Ik ga nog verder met Frankrijk en ook met het zoeken naar kleine campings. Een soort fine-tuning dus.

Inmiddels ook maar eens nagedacht over de kleding. Bij Lidl (ja ja) een winterfietsbroek en jasje gekocht. Voor dat geld prima om uit te proberen. Ook Craft Pro Zero onderkleding besteld. Ik begrijp uit de verhalen dat ik vooral moet gaan werken met lagen. Nu nog goede schoenen (tips?) (zijn mijn Meindls een idee?), handschoenen etc. Mochten jullie nog adviezen hebben, dan graag.

Wordt vervolgd.

Met groet,

Arno
Glika schreef:80% van de campings zijn groot, veel stacaravans voor verhuur en vaste plekken. Enkelen hebben echter ook een speciaal tarief voor zij die met de fiets en tent komen. Dat verbaasde mij zeer.
Als je de tentveldjes vergeleken hebt met de vaste plaatsen zul je het wel begrijpen. Gezien het seizoen zul jij overigens wel overal mogen staan.
Leon
Dag Leon,

Normaliter zou ik nooit op dergelijke campings gaan staan. Maar inderdaad lijkt het mij in november zo rustig dat ik waarschijnlijk het 'rijk' alleen zal hebben. Plaats voor een tentje en een warme douche zijn voor mij nu voldoende. Potje koken, slapen en rustig opstaan. Overigens ben ik nog wel op zoek naar de kleinere, bij voorkeur natuur, campings.

Over slapen gesproken: heeft iemand ervaring met de Therm-a-Rest NeoAir All Season mat?

Groet,
Arno
nvt
peterv schreef:.....Als handschoenen kan je aan waterdichte Sealskinz denken. Hoewel die niet echt warm zijn. Dus misschien met een binnenhandschoen als de SealSkinz Thermal Liner Cycling Gloves....
Wij hebben de Extra Cold Weather Cycling Gloves van Sealskinz en die zijn wel degelijk warm. Zelfs soms wat te warm omdat je erin gaat zweten en ze dus vochtig worden aan de binnenkant. Overigens bleef dat wel binnen de perken. Heb ze niet in Nederland gevonden maar via Ebay heb je ze binnen een paar dagen in huis.
nvt