Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is er een verschil tussen ceramic en anodized velgen? - Forum Wereldfietser

is er een verschil tussen ceramic en anodized velgen?

dag
Ik zie op dit forum en vooral bij de items over velgen en remblokjes - een keuze waar ik ook mee zit - de aanduidingen ceramic en/of css velgen. Daarnaast worden geanodiseerde velgen genoemd. Is daar verschil tussen? Of zijn de benamingen ceramic en css slechts handelsaanduidingen voor geanodiseerd aluminium?

Zelf heb ik bijv EXAL SP19 velgen waarvan de fabrikant zegt dat ze ""silver anodized"" zijn)

Kan iemand hier helderheid brengen?
klaasprins schreef:dag
Ik zie op dit forum en vooral bij de items over velgen en remblokjes - een keuze waar ik ook mee zit - de aanduidingen ceramic en/of css velgen. Daarnaast worden geanodiseerde velgen genoemd. Is daar verschil tussen? Of zijn de benamingen ceramic en css slechts handelsaanduidingen voor geanodiseerd aluminium?

Zelf heb ik bijv EXAL SP19 velgen waarvan de fabrikant zegt dat ze ""silver anodized"" zijn)

Kan iemand hier helderheid brengen?
Velgen zijn doorgaans van aluminium. Die kun je of hoogglans polijsten, of anodiseren of verven om ze mooi te houden. Na het anodiseren of verven worden de remvlakken iha weer glad afgedraaid, je remt dus op gewoon zilverkleurig aluminium.

Om de slijtage van het aluminium te beperken kun je het remvlak voorzien van een ceramische laag cg oppervlakte behandeling. Zo'n behandeling is duur maar de fiets blijft schoon bij remmen in de regen en de velgen gaan langer mee. Je hebt wel andere blokjes nodig. CSS is de Rigida techniek met ingeschoten carbide deeltjes, Mavic had/heeft? velgen met een harde laag
Dat is een duidelijk antwoord. Dank
met groet
klaasprins
zoals reeds gezegd: keramische velgrand is beter, gaat langer mee maar is vooral veel duurder