Additionally, paste this code immediately after the opening tag: staal of alu - Forum Wereldfietser

staal of alu

Hey,

Ik ben aan het rondkijken om een fiets te kopen voor lange fietsreizen te doen zowel binnen als buiten Europa. Ondertussen dacht ik al aan de Koga Signature die een alum. frame heeft. Heeft er iemand ervaringen met alu frames? Ik hoor voor-en tegenstanders omdat staal te lassen valt onderweg en alu niet.

Alvast bedankt!
Beste trouzie,

Dit soort vragen ontaart meestal in hevige debatten over de voor- en nadelen van beide materialen. Hier is al veel over gezegd op het forum. Heb je de zoekfunctie al gebruikt om hierin te grasduinen? Dan kun je je vragen misschien specifieker formuleren.
nee, ik ben hier vers van de pers! Ik ga me er vanavond even op storten zodat ik kan beslissen :-)

Toch bedankt!
troezie schreef:nee, ik ben hier vers van de pers! Ik ga me er vanavond even op storten zodat ik kan beslissen :-)

Toch bedankt!
Begin je zoektocht met de vraag of je brede of smalle banden wilt, of je 26" of 28" wielen wilt en of je velgremmen of schijfremmen prefereert.

Mocht dat 26" wielen zijn met brede sloffen en velgremmen dan kun je vervolgens Santos, Koga en VSF vergelijken. Maar er zijn legio andere merken zoals Thorn, Surly, Snel, Velotraum, Salsa, Idworx, Cannondale, Patria, Cube, etc.

Dan nog de vraag of je rohloff wilt ja dan nee, afhankelijk van het budget dat je beschikbaar hebt.

Of begin anders met een verliefdheid op een bepaald merk fiets dat je op het oog hebt.

Als je iets meer info geeft heb je hier heeeel veel liefhebbers die met je mee gaan denken. En nu ik mezelf zo teruglees is de vraag alu/staal eigenlijk niet eens zo interessant. De een vind staal mooi, slank, schokabsorberend en duurzaam schroefdraad, de ander houdt meer van oversized en superstijf en niet wegroestend schroefdraad. Stalen frame is zo'n twee gevulde bidons zwaarder. Het is wel zo dat in afgelegen gebieden eerder een staalboer met lasapparaat te vinden is dan een aluboer met lasapparaat..... In beide gevallen moet je ze maar net treffen.

Je kunt ook nog de bikemotion en fiets- en wandelbeurs afwachten, zodat je je fiets in levende lijve kunt aantreffen.

succes met je zoektocht, altijd leuk.
troezie schreef:Ik ga me er vanavond even op storten
"Even"? Neem iets meer tijd. Begin op deze fietsvakantiewikipagina en via deze google-zoeklink naar 'Staal en Aluminium' op dit forum.
Succes,
Leon
Stalen frame is zo'n twee gevulde bidons zwaarder.
Ik weet het niet. Mijn Surly LHT Frame weegt 2,4 kg, 2 gevulde bidons wegen een kilo (als je kleintjes gebruikt) Blijft 1,4 kg over voor een Alu Frame. Dat is mooi voor m'n racer maar daar hoef ik gelukkig geen tassen aan te hangen. Voor een zwaarbeladen vakantiefiets ben ik bang dat het niet heel zou blijven. Ik heb m'n vorige (inderdaad buitenaards zware) Alu frame een keer op de weegschaal gelegd en kwam op bijna drie kilo uit. Volgens mij maakt het gewichtsverschil niet zo heel veel uit. Op het totaalgewicht van een beladen vakantiefiets is het zelfs te verwaarlozen schat ik. Als ik volledig op [pad ben met kampeeruitrusting en kinderkar met zoon zit ik op een treingewicht van +150kg. Ik zou kiezen wat bijje past en niet(per definitie) wat hetlichtste is. Die kilo kan ik ergens anders ook wel besparen.

Groet Remco
Het gewichtsverschil is hoogstens een paar honderd gram. Mijn stalen m-gineering met Rohloff is overigens lichter dan de kleinere alu Santos Travelmaster met derailleur van mijn vrouw (voor het overige zijn de fietsen sterk vergelijkbaar). Alu is vaak wat goedkoper, en gaat per saldo waarschijnlijk iets minder lang mee. Het belangrijkste is dat alu fietsen anders (stijver) aanvoelen. Alu is weliswaar lichter, maar ook minder sterk, zodat je er weer meer van moet gebruiken. Omdat alu anders dan staal niet van buigen houdt, moet je met dat extra materiaal alu zo'n vorm geven (lees: een grotere buisdiameter) dat het niet kan doorbuigen. Sommigen, zoals mijn vrouw, vinden dat fijn (vooral bij een heel zwaar beladen fiets), anderen zoals ik hebben liever het wat meer meegevende comfortabele karakter van staal. Zie ook hier voor een lijst van dingen om aan te denken: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
RemcoDuijts schreef:
Stalen frame is zo'n twee gevulde bidons zwaarder.
Ik weet het niet. Mijn Surly LHT Frame weegt 2,4 kg, 2 gevulde bidons wegen een kilo (als je kleintjes gebruikt) Blijft 1,4 kg over voor een Alu Frame. Dat is mooi voor m'n racer maar daar hoef ik gelukkig geen tassen aan te hangen. Voor een zwaarbeladen vakantiefiets ben ik bang dat het niet heel zou blijven. Ik heb m'n vorige (inderdaad buitenaards zware) Alu frame een keer op de weegschaal gelegd en kwam op bijna drie kilo uit. Volgens mij maakt het gewichtsverschil niet zo heel veel uit. Op het totaalgewicht van een beladen vakantiefiets is het zelfs te verwaarlozen schat ik. Als ik volledig op [pad ben met kampeeruitrusting en kinderkar met zoon zit ik op een treingewicht van +150kg. Ik zou kiezen wat bijje past en niet(per definitie) wat hetlichtste is. Die kilo kan ik ergens anders ook wel besparen.

Groet Remco
Inderdaad verwaarloosbaar klein verschil op het totaalgewicht (2 met lucht gevulde bidons :)). Toch valt het me op dat veel alu reisfietsen lichter zijn dan de stalen collega's (1-2kg soms)..... zal dan wel alles met afmontage te maken hebben. Verder is er nog wel een verschil tussen gewicht wat aan je lijf kleeft (dynamisch gewicht) en gewicht wat aan je fiets kleeft (dood gewicht). Altijd goed idee om het dode gewicht (tassen, fiets, bagage, eten/drinken) zo laag mogelijk te houden en gecentreerd te plaatsen rond de middellijn van je fiets niet al te ver van je lichaamszwaartepunt.... liefst zo weinig mogelijk gewicht aan voorvork en stuur......

Gewicht wat gerelateerd is aan je lichaamsbouw is moeilijker te beinvloeden en vergt goede gezondheid en bepaalde mate van training etc. Desalnietemin gaat al deze last wel naar de wielen toe, bij mij ook zo tussen de 135-150kg. Vandaar mijn voorkeur voor dikke banden en sterke 26" wielen, het startpunt voor je framekeuze. Heb je de nieuwe alleskunner van Surly al gezien, de Ogre?
AB schreef:Heb je de nieuwe alleskunner van Surly al gezien, de Ogre?
Bedankt voor de tip. Da's niet het enige Surly nieuws, zie ik op hun site. Surly got their freak on. 8)
hallo troezie welkom op het forum,

we hebben je een PB gestuurd,
succes met je zoektocht,

Frank en Diane
omdat staal te lassen valt onderweg en alu niet
Wie heeft er voor het laatst zijn reisfietsframe laten lassen? Het lijkt me een academische discussie.
Ik heb de laatste 20 jaar alleen maar aluminium fietsen gehad en die hebben nooit eni probleem gegeven.
:twisted: Staal is veeeel comfortabeler....
HansvanderVeeke schreef:Dit soort vragen ontaardt meestal in hevige debatten of de voor- en nadelen van beide materialen.
Het grote voorspellend vermogen van Hans. :lol: :lol:

Peter
Jammer dat er geen cijfers zijn over dit verhaal. Ja, staal is iets zwaarder, ja staal is comfortabeler. Maar ik wil het precies weten op de 0.001 % nauwkeurig. :P

Bovendien veranderen de legeringen ook waardoor oude data en oude verhalen de prullenbak in kunnen.
Jan Eleveld schreef:
omdat staal te lassen valt onderweg en alu niet
Wie heeft er voor het laatst zijn reisfietsframe laten lassen? Het lijkt me een academische discussie.
Ik en ongeveer een maand geleden :)
Er was een oogje afgebroken en dat zit er nu weer op.
SjirkM schreef:
Jan Eleveld schreef:
omdat staal te lassen valt onderweg en alu niet
Wie heeft er voor het laatst zijn reisfietsframe laten lassen? Het lijkt me een academische discussie.
Ik en ongeveer een maand geleden :)
Er was een oogje afgebroken en dat zit er nu weer op.
Tsja, dat zal je met een aluminium frame niet gebeuren. Daar kun je niet van die sierlijk ogende oogjes opzetten en moet je vergrote patjes gebruiken.
Leon (die afgelopen jaar ook gebroken oogjes heeft gehad bij een stalen frame, maar daarvoor moest ik wel de vakantie afbreken)
DeFietsreiziger schreef:Bovendien veranderen de legeringen ook waardoor oude data en oude verhalen de prullenbak in kunnen.
Je doelt er waarschijlijk op dat zowel stalen als aluminium frames van verschillende legeringen gemaakt kunnen worden en er ook meerdere uitvoeringsvormen zijn met veel verschillende fabricagemethoden en -materialen en door verschillende kwaliteiten van mannen (meestal zijn het mannen) die de klus uitvoeren.
Dat laatste is nog het belangrijkste en zeker niet te kwantificeren. Wel zijn veel bouwers eigenwijs. Zie mijn reactie hierboven over de oogjes :wink:
Leon
Ik zou niet te veel focussen op materiaalkeuze (er is overigens ook nog titanium: sterker, lichter, duurder). Van al deze materialen worden goede frames gemaakt, dat hangt echt niet alleen van het materiaal af en is vrij persoonlijk. Alles kan overigens kapot; carbon is daar bijvoorbeeld heel goed in.

100x belangrijker dan het materiaal is het feit of het frame voldoet aan je wensen
- allereerst: fietst het fijn? (houding, geometrie)
- 26", 28" ?
- Ruimte voor brede banden (voornamelijk gelimiteerd bij 28" frames, wil je er 50mm banden onder kunnen doen) ?
- Horizontale padden, vertikale padden? Excentrische trapas? (rohloff-ready?)

Bovenstaande punten zijn vele malen belangrijker bij de aanschaf van een fiets. Realiseer je bij koga overigens dat je (nieuw) een heleboel betaald omdat de aandeelhouders van marketing houden enzo. Staar je vooral niet blind op dat ene merk en probeer veel fietsen uit, ga naar een gespecialiseerde zaak en laat je daar goed infomeren. Heb je een fiets waar je goed op zit? neem de maten op en neem ze mee.
[zucht]Dat carbon niet het meest geschikte materiaal is voor een reisfiets wil niet zeggen dat het niet loeisterk is.[/zucht]
Carbon is echt superslecht materiaal..daarom worden de frames en ophanging van F1 wagens, GP motoren er ook van gemaakt..tenslotte wat kan er gebeuren in die sporten met gemiddelde snelheden van boven 200km/uur met G-krachten boven de 4G, torderende frames door hoge snelheden in bochten...

Persoonlijk zou ik ook geen Carbonframe nemen voor mijn reisfiets omdat bij een eventueel transport op een locale bus in bijv Azie er niet nu niet echt voorzichtig mee wordt opgesprongen maar wat erger is dat er van alles onder en bovenop komt te liggen die een piekbelasting op het carbon kunnen veroorzaken.
Indien je de fiets nooit op transport zet verwacht ik geen enkel probleem met een carbon frame.

Voorgaande uitspraak zal ongetwijfeld worden weerlegd.. ;-P
Pedalero schreef:[zucht]Dat carbon niet het meest geschikte materiaal is voor een reisfiets wil niet zeggen dat het niet loeisterk is.[/zucht]
Misschien moet je beter lezen wat ik schrijf, namelijk dat het —uiteraard bij gebruik in fietsen (waar we het over hebben)— heel goed stuk gaat. Het is inderdaad loeisterk (in die ene richting, helaas kwam de bus/aardappel :shock: /auto/vliegend schaap/steen/heule lading bagage/molenwiek/boze racefietser die schreeuwt dat je aan de kant moet/emmer water** uit de andere richting: *craquè™* :twisted:).

** s.v.p. doorstrepen wat niet van toepassing is