zoals reeds eerder gemeld (hier en hier) zijn we op zoek naar info over / voor onze nieuwe fietsen.
Het zullen naar zeer grote waarschijnlijkheid Rohloff uitgevoerde fietsen worden.
maar voor we met fietsenmakers (in ieder geval Snel (bij ons in de stad)) gaan praten vinden we het wel fijn om redelijk beslagen ten ijs te komen.
Tuurlijk moet je informatie op het web met een korreltje zout nemen, maar toch de volgende vraag:
Als je geen derailleur systeem meer hebt moet je nog steeds af en toe de ketting spannen.
Nu zijn er diverse systemen, maar welke is de beste, stevigste, makkelijkste te verstellen, makkelijkste met wiel eruit halen, etc.)
Ik 'ken' vier systemen:
1) ketting spannen door 'halve' derailleur.
2) ketting spanners net als 'gewone fiets'.
3) rohloff patten.
4) excentrische trapas.
Ik vrees dat opties 1 en 2 niet onze voorkeur hebben
1 omdat je een van de voordelen van de Rohloff, namenlijk simpel (voor ons als gebruiker) weer gedeeltelijk teniet doet.
2 omdat je dan niet meer makkelijk het wiel uit de fiets kunt halen om band te plakken.
maar, wat zeggen de experts (OOK over langlevendheid van de diverse oplossingen) over de andere twee (en eventueel echt steekhoudende argumenten over 1 en 2 zijn OOK welkom)?
Ik ben ook een beetje bang dat optie 3 betekent dat je hele achterwiel 'hangt' aan twee boutjes per kant (stevigheid?)?
wie heeft goede / duidelijke informatie die ons op weg kan helpen?
alvast weer bedankt.
Het zullen naar zeer grote waarschijnlijkheid Rohloff uitgevoerde fietsen worden.
maar voor we met fietsenmakers (in ieder geval Snel (bij ons in de stad)) gaan praten vinden we het wel fijn om redelijk beslagen ten ijs te komen.
Tuurlijk moet je informatie op het web met een korreltje zout nemen, maar toch de volgende vraag:
Als je geen derailleur systeem meer hebt moet je nog steeds af en toe de ketting spannen.
Nu zijn er diverse systemen, maar welke is de beste, stevigste, makkelijkste te verstellen, makkelijkste met wiel eruit halen, etc.)
Ik 'ken' vier systemen:
1) ketting spannen door 'halve' derailleur.
2) ketting spanners net als 'gewone fiets'.
3) rohloff patten.
4) excentrische trapas.
Ik vrees dat opties 1 en 2 niet onze voorkeur hebben
1 omdat je een van de voordelen van de Rohloff, namenlijk simpel (voor ons als gebruiker) weer gedeeltelijk teniet doet.
2 omdat je dan niet meer makkelijk het wiel uit de fiets kunt halen om band te plakken.
maar, wat zeggen de experts (OOK over langlevendheid van de diverse oplossingen) over de andere twee (en eventueel echt steekhoudende argumenten over 1 en 2 zijn OOK welkom)?
Ik ben ook een beetje bang dat optie 3 betekent dat je hele achterwiel 'hangt' aan twee boutjes per kant (stevigheid?)?
wie heeft goede / duidelijke informatie die ons op weg kan helpen?
alvast weer bedankt.