Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogteprofielen maken - Forum Wereldfietser

Hoogteprofielen maken

Als voorbereiding op een fietstochtje in Frankrijk heb ik een track gemaakt in MapSource. Deze heb ik als GPX ge-exporteerd en bij Bikely omhoog geladen. Ik hoopte hiermee een hoogteprofiel te kunnen genereren. Maar na twee pogingen en telkens 24 uur wachten (zo lang kan het duren, geven ze aan) heb ik nog steeds een vlakke lijn.
Of ik doe iets fout of het werkt niet.

Heeft iemand anders een tip over hoe ik -van te voren- een hoogte profiel zou kunnen genereren op basis van een track?
Track inladen in deze. je krijgt dan een klein hoogtprofiel. Track opslaan en dan downloaden.

Deze track inladen dit programma. De site is in het Duits, maar dat is voor een Groninger ongetwijfeld geen bezwaar. :lol:

Peter
Ridewithgps heeft mooiere profielen waarop je kunt inzoomen en stijgingspercentages kunt zien, zie bijv deze route: http://ridewithgps.com/trips/287657

Btw de hoogtegegevens worden niet meegenomen vanuit Mapsource als je een track maakt. Dat is ook de reden dat je ze niet ziet in Bikely. Je kan beter een route maken in bikely zelf, of in andere zoals gpsies of ridewithgps, dan krijg je wel een profiel te zien.
De tovenaar schreef: Btw de hoogtegegevens worden niet meegenomen vanuit Mapsource als je een track maakt. Dat is ook de reden dat je ze niet ziet in Bikely. Je kan beter een route maken in bikely zelf, of in andere zoals gpsies of ridewithgps, dan krijg je wel een profiel te zien.
(Mijn) Mapsource heeft geen hoogtegegevens, alleen als ik een gefietste track in Mapsource zet, zie ik de hoogte gegevens.

Dus dan zou ik hem na het opladen na moeten tekenen in Bikely?
Het gaat er mij juist om dat ik thuis een track kan tekenen. Als ik die upload, dan weet hij toch de gps-coordinaten? Dat verschilt toch niet van de coordinaten die ik teken?

Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk heb gemaakt:
Het voorbeeld wat je geeft is een al gefietste track. Van dat soort tracks heb ik al hoogte gegevens. Ik wil van een (thuis) getekende track die ik nog niet gefietst heb de hoogteprofielen bepalen.
Of vraag ik teveel :?
Waarom wil je eigenlijk in Mapsource tekenen?

Sits als: GPSies of Bikemap doen dat toch veel sneller.

Ridewithgps geeft inderdaad prachtige profielen, maar als tekenprogramma doet het wel erg rare dingen.

Peter
Hans, Gpsies moet dat in ieder geval kunnen, van een route of track gemaakt in mapsource een profiel weergeven. Ik weet niet of Bikely dat kan.

Peter, wat bedoel je met tekenprogramma en rare dingen?

Ik heb het eens uitgeprobeerd, een route gemaakt in Mapsource van A via B naar C en als gpx opgeslagen:

Gpsies maakt er keurig een mooie route van (volgt de wegen) met hoogteprofiel:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=gpkzizhovhpyvpim

Bikely toont alleen rechte lijnen tussen A-B-C zonder hoogteprofiel:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/535263

Bikemap idem maar met hoogteprofiel (alleen heb je er niks aan want het zijn rechte lijnen):
http://www.bikemap.net/route/1264115

Ridewithgps maakt er een mooie route van maar helaas zonder hoogteprofiel
http://ridewithgps.com/routes/724881
De tovenaar schreef:
Peter, wat bedoel je met tekenprogramma en rare dingen?
1. als je de tekenmodus op "bicycle" zet krijg je de mededeling dat dit alleen is de US of A werkt. Kan ik begrip voor hebben, het is immers een Amerikaanse site.

2. Zet ik de tekenmodus op "walking" dan moet ik bij van huis weg eerst een stuk over de provinciale weg, waar fietsers en wandelaars verboden zijn. Vervolgens moet ik van de provinciale weg af over een pad wat al zeker 40 jaar niet meer onderhouden wordt (lopend kan het net als je stevige schoenen aan hebt) naar het fietspad.

Op ander routeplanners gaat dit dit realistischer.

Als een planner over een afstand van 500 meter al zulke dingen doet, vertrouw ik zo'n planner niet echt meer.

Peter
Peter M schreef: 1. als je de tekenmodus op "bicycle" zet krijg je de mededeling dat dit alleen is de US of A werkt. Kan ik begrip voor hebben, het is immers een Amerikaanse site.
Dat is de Google biking modus, maar bij mij werkt ie al wel.
Er verschijnen dan allemaal groene fietspaden op de Google Maps.
Op google maps zelf werkt dat nog niet eens ;-)

Afbeelding
2. Zet ik de tekenmodus op "walking" dan moet ik bij van huis weg eerst een stuk over de provinciale weg, waar fietsers en wandelaars verboden zijn. Vervolgens moet ik van de provinciale weg af over een pad wat al zeker 40 jaar niet meer onderhouden wordt (lopend kan het net als je stevige schoenen aan hebt) naar het fietspad.
Hoe zit dat als je OSM kies ipv Google Maps?
Als een planner over een afstand van 500 meter al zulke dingen doet, vertrouw ik zo'n planner niet echt meer.
Sowieso heel verstandig om routeplanners nóóit te vertrouwen :D
De tovenaar schreef:Ik heb het eens uitgeprobeerd, een route gemaakt in Mapsource van A via B naar C en als gpx opgeslagen:
Heb je het ook met een track geprobeerd?
En nu weet ik wel dat je die heen en weer kunt converteren maar fietsen doe ik altijd op tracks. Routeplanning met de fiets heb ik slechte ervaringen mee...
De tovenaar schreef:
Peter M schreef: 1. als je de tekenmodus op "bicycle" zet krijg je de mededeling dat dit alleen is de US of A werkt. Kan ik begrip voor hebben, het is immers een Amerikaanse site.
Dat is de Google biking modus, maar bij mij werkt ie al wel.
Er verschijnen dan allemaal groene fietspaden op de Google Maps.
Op google maps zelf werkt dat nog niet eens ;-)
De tovenaar schreef:Afbeelding
Merkwaardig genoeg zie ik in het originele bericht geen plaatje. Als ik het bericht "quote" wel. Maar dat terzijde.
Die fietspaden zie ik ook (behalve dat ze bij mij donkergroen zijn), en daar zit net het venijn. Het gewraakte stuk pad is op OSM GEEN fietspad, en in werkelijkheid dus ook niet maar hier wel. Waar dat vandaan komt mag Joost weten.
Merkwaardig is overigens dat ik dezelfde route nog een keer wil generen en nu lukt het niet. Het niet bestaande pad wordt niet meer opgenomen. Maar in de modus "driving" mag ik op allerlei paden komen waar je niet mag komen, maar ook een 4-wheel-drive nodig hebt. Maar dat is misschien een Amerikaanse visie. :twisted:
De tovenaar schreef:Hoe zit dat als je OSM kies ipv Google Maps?
Dezelfde route wordt dan gegenereerd. Bij nog een keer kijken blijken er veel meer niet bestaande fietspaden getekend te zijn. En dan heb ik het nog steed over een afstan van minder dan 500 meter bij mijn huis vandaan. Je zou je dus af kunnen vragen of Google er niet verstandig aan doet om ze weg te laten. :D
De tovenaar schreef:Sowieso heel verstandig om routeplanners nóóit te vertrouwen :D
Daar heb je gelijk in. Maar als een planner op bekend terrein zo erg in de fout gaat, wordt het wel erg verdacht.

Peter
HansvanderVeeke schreef: Heb je het ook met een track geprobeerd?
En nu weet ik wel dat je die heen en weer kunt converteren maar fietsen doe ik altijd op tracks. Routeplanning met de fiets heb ik slechte ervaringen mee...
Ik heb de routeknop ipv de trackknop in Mapsource gebruikt, en een stuk of vier willekeurige punten geprikt op de Openfietsmap Duitsland. Die maakt er dan exact de route van die je ook op Gpsies ziet. Die sla ik dan op als gpx.
Ik gebruik de route ipv de trackknop omdat ik te lui ben om bij iedere bocht en splitsing een puntje te zetten. Ik weet niet hoe jij de geplande track in Mapsource intekent (mbv City Navigator? OSM?), maar als ik die gpx file dus importeer in Gpsies, maakt deze er automatisch een track van. Bij Bikely blijft het dus een route (met 2-3 tussenpunten) dus als je die weer inleest in je GPS heb je inderdaad kans dat deze er een hele vreemde route van maakt (afhankelijk van de gps kaart).

@Peter:
Het plaatje heb ik pas later in het bericht gezet. Mooi te horen dat Google bikemaps niet zo goed is als OSM ;-)
Minko en Peter bedankt.

Ik ga er vanavond mee aan de slag.
Afbeelding

Routes teken je als Route (niets gaat sneller). Dan heb je meteen het hoogteprofiel.
(Mits je kaart hoogteinformatie bevat. Bovenstaande voorbeeld is gebaseerd op VeloMap_France, dus OSM).

Een Route converteer je óók naar een Track.
Tenslotte converteer je de Track weer naar Route zodat de Route voldoende punten heeft.
Je fietst dus een Route met de Track als - onveranderlijk - referentiepunt.
Best of both worlds.

Gebruik Garmin BaseCamp. Kost een paar (understatement) avondjes irritatie (als je MapSource gewend bent) en de software is nog steeds niet klaar (noch functioneel, noch technisch), maar het werkt al vrij aardig. Beter als MapSource.
Vroeger deed ik de conversie route-track-route met WinGDB3. Nu kan BaseCamp het ook 'voldoende'.

Overigens heb ik gemerkt dat hoogteprofielen niet altijd betrouwbaar zijn.
Voorbeeld: Gorges de la Nesque. Je rijdt daar tussen steile wanden door, maar je rijdt niet over die wanden. Volgens de Route 1640 hoogtemeters. Mijn Track zegt achteraf: 1383 hoogtemeters.
De Route toont - vooraf - heftige pieken en dalen. De gereden Track toont - achteraf - één geleidelijke stijging.

Nog erger werd het toen ik - ter controle vooraf - een 'echte' track van GPStracks ophaalde en daar blijkt dan dezelfde fout in te zitten. Zijn 'tracks' wel altijd 'tracks'? Of heeft iemand een route gemaakt en die als track op internet gepletterd? (Track bevat inderdaad geen timestamps).

Dus: een Route die door de software 'precies' over de weg wordt getekend heeft al afwijkingen van soms een paar meter, met als gevolg dat het hoogteprofiel meteen een piek heeft. Een track precies over de weg tekenen? Onmogelijk en in ieder geval 'ondoenlijk'.
Ook als je op http://www.gpsies.com een 'track' tekent met als optie 'volg wegen (routering)' zie je hetzelfde grillige hoogteprofiel. Bijvoorbeeld: D942 van Villes-Sur-Auzon naar Monieux (Gorges de la Nesque).
Het juiste hoogteprofiel (dé historische track) is een bijna rechte, stijgende lijn:

Afbeelding
Haha... grappig. Ik heb een van de tracks ge-upload naar GPSies en daar krijg je inderdaad een aardig hoogte profiel. Hij geeft aan dat de totale stijging 288 meter is en 252 meter dalen.

Daarna heb ik deze track ge-exporteerd naar kml formaat die ik vervolgens weer in RideWithGPS geimporteerd heb. Die geeft inderdaad een mooier hoogteprofiel maar zegt dat ik 501 meter stijg en 465 meter daal :-)

Ik denk dat de laatste nauwkeuriger is, dwz hij registreert ook de kleine stijgingen beter dan GPSies.

En het leuke is dat ik hem kan exporteren en weer inlezen in MapSource en dan heb ik wel het hoogteprofiel erbij 8)
HansvanderVeeke schreef:Ik denk dat de laatste nauwkeuriger is, dwz hij registreert ook de kleine stijgingen beter dan GPSies.
Dit is 'an assumption'... méér hoeft niet te betekenen nauwkeuriger en zeker niet beter... zie mijn voorbeeld. Daar was minder beter...

Verder lijkt me dit 'gigo'... 8)
Een track heeft altijd afwijkingen in horizontale richting (mijn steile wanden in de Gorges vlak naast de weg) en dat resulteert weer in afwijkingen in het hoogteprofiel. Het ligt er maar net aan welke punten je meeneemt: de punten die toevallig net op de weg liggen of de punten net naast de weg...
Probeer je eens voor te stellen hoe de software van gpsies of RideWithGPS hier mee om zou moeten gaan? Verder dan een best guess zal nooit mogelijk zijn.
Er zijn vele mogelijkheden tegenwoordig om hoogteinfo toe te voegen aan een track. Diverse zijn hiervoor al genoemd. Ik zelf ben nogal vergroeid met www.gpsvisualizer.com Kies hier voor draw a profile , en voor DEM elevation data: best available source.
Gr.
Kees
Wat ook leuk is, is je gpx track bekijken met de IGN kaart als achtergrond:

View French GPX & KML files on IGN Maps
http://www.osola.org.uk/rides/gpsuploader.htm
ankeric schreef: méér hoeft niet te betekenen nauwkeuriger en zeker niet beter... zie mijn voorbeeld. Daar was minder beter....
Die ervaring heb ik ook, de hoogtemeters die je in praktijk hebt gefietst, vallen altijd veel lager uit dan de geplande routeprofielen die gpsies, bikeroutetoaster, bikemap of ridewithgps etc lieten zien.
De tovenaar schreef:De hoogtemeters die je in praktijk hebt gefietst, vallen altijd veel lager uit dan de geplande routeprofielen die gpsies, bikeroutetoaster, bikemap of ridewithgps etc lieten zien.
Ik twijfel of ik hier een nieuw topic voor zou moeten openen want ik heb een andere vraag, maar het is gerelateerd en hier is al veel wijsheid gedeeld, dus vooruit. Ik zit met het volgende:

Deze week fietste ik door de Ardennen om er eens achter te komen hoe klimmen op fiets mij vergaat. Het beviel prima en smaakte naar meer, maar omdat het klimmen in de Ardennen nou niet bepaald overzichtelijk is met al die kleine hobbels, vraag ik me af hoe ik m'n ervaringen kan vertalen naar realistische plannen in bijvoorbeeld de Alpen. Ik snap dat één berg anders is dan 5 heuvels verspreid over de dag, maar met de hoogtemeters moet toch een soort van vergelijk te maken zijn.

Welnu, ik fietste met een Etrex 20 (dus zonder barometrische hoogtemeting), en heb dus mooie .gpx bestanden om mee te spelen. De tracks heb ik geupload naar Ride with GPS, maar de hoogtemeters vond ik wat optimistisch lijken, dus één track heb ik via GPS Visualizer na laten tekenen. In plaats van 2700 komt er nu 3000m uit...

M'n concrete vragen:
-Hoogte via GPS is niet heel nauwkeurig, maar het gaat me ook niet om de absolute, maar om 'delta hoogte'. Kun je zeggen dat zoiets in de loop van een dag wel uitgemiddeld wordt, of is ook die GPS-data (veel) groter dan wat ik 'in de praktijk' gefietst heb?
-Zit er veel verschil in de foutmarges in verschillende gebieden? i.e. is een route getekend in bijvoorbeeld RidewithGPS met 2000 hoogtemeters in de Ardennen evenveel 'overdreven' als eentje in de Alpen? Zo nee, waar zijn de fouten waarschijnlijk groter? Ik hoef niet zo nodig met die hoogtemeters te pronken, maar als ik het als zomaar een getal kan zien wat iets zegt over de moeilijkheidsgraad (samen met absolute hoogte, gradient, wegdek, afstand, etc.), dan vind ik het ook wel best... :)
GPS data geeft vaak erg veel afwijking. Ridewithgps is redelijk nauwkeurig als je de track upload, maar met name als je stilstaat komen er erg veel hoogtemeters bij.

Voorbeeld is

http://ridewithgps.com/trips/1855209

Voor dat ik hem had geschoond gaf hij 2600 meter hoogte verschil aan. Na het verwijderen van de pauzes kwam hij op 1999 meter, wat een goede indicatie geeft over het echte hoogteverschil. Dit hebben we gecontroleerd met de hoogtes op de tussenpunten en een fietscomputer,

Als je naar de hand ridewithgps de hoogte laat inschatten (met Replace elevation data) dan gaat het programma de mist in en komen er teveel hoogtemeters bij.

We kwamen op gemiddeld 500 meter hoogte verschil per uur (met bepakking) in de beklimming uit. Boven de 2000 meter wordt al een behoorlijk zware dag (maar dat verschilt nauurlijk per persoon).