Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nylon tentdoek droogt slecht - Forum Wereldfietser

nylon tentdoek droogt slecht

Afgelopen zomer ben ik weggeweest met mijn nieuwe nylon/ripstof tent (wechsel interprid zg). 'smorgens was die altijd erg nat door condens en/of regen en droogde er slecht, in plaats van er af te rollen bleef het water er op liggen met als gevolg dat ik mijn hele tocht een natte tent bij mij had. Deze tent heb ik nu verkocht en nu wil ik deze herfst iets anders kopen. Wie heeft een advies, welk tent doek droogt het snelst?
Ik denk dat het 'afparelend vermogen' niet echt te maken heeft met het materiaal (nylon) of de weefmethode (ripstop) van het tentdoek, maar met het spul waarmee de fabrikant dat impregneert of een coating geeft. Net zoals bij regenjassen. Fabrikanten geven daar niet altijd informatie over (zie hier vb. Hilleberg die dat wel doet). Zijn er mensen die hun tent behandelen met dezelfde soort spuitbus als waar je regenjassen mee behandelt na een wasbeurt? Werkt dat?
Condens is er altijd als de luchttemperatuur onder het dauwpunt komt...
Deze zomer was de lucht constant redelijk vochtig (vermoed ik)

Goede of slechte ventilatie van een tent is een fabeltje, gras staat in de open lucht en zit ook onder de druppels in de ochtend....
Ik heb de vochtigheid verveleken met de andere tenten maar die waren redelijk droog.
Er zijn veel verhalen over natte tenten. Het gaat niet om één oorzaak en er is zeker niet één gouden tip. Of de tent op een gegeven dag droog wordt hangt af van de volgende faktoren, uit de losse pols:
* is de grond nat? (vooral als het de 48 uur daadvoor geregend heeft)
* is de lucht in algemene zin vochtig?
* koelt het 's nachts erg af waardoor de relatieve vochtigheid nog groter wordt?
* zet je de tent in de schaduw onder de blauwe lucht, dan koelt hij sterker af dan de bodem zelf.
* zet je 's nachts de deur, gaasdeur en/of ventilatie-openingen open?
* lig je er met 1 of 2 in?
* regent het?
* waait het 's nachts (een van de sterkste drogers!)
* komt het tentdoek tot op de grond of is er een spleet rondom.
* komt de tent 's morgens in de zon?
* hoe lang slaap je uit?
* hoeveel tijd heeft de tent om te drogen voordat hij in de tas gaat?
* hoe laat zet je de tent op zodat hij nog door de middagwarmte kan drogen?
* staat hij dan nog in zon en wind?
Wellicht ben ik er nog een vergeten.
Leon
Ik had het misbegrepen en dacht dat het de vraagsteller vooral ging om het weer afkomen van die nattigheid door het van de tent te schudden. Zeker in voor- en najaar in Nederland is het onvermijdelijk dat er 's ochtends condens aan de tent zit, al heb je gouden tentdoek.
Ja, dat is inderdaad mijn probleem, dat die tent smorgens nat is door of regen of condenz vind ik niet zo belangrijk, maar hij blijft nat (dus ook zwaar), andere tenten zijn al veel droger, daar rolt het water er van af. Bij mij tent (vroegere tent) stond ik te schudden aan het doek maar het bleef er gewoon aan "kleven".
Ik zie het probleem niet zo. Tijdens mijn trektochten is de tent heel vaak nat, zeker als je vroeg op staat. De hele dag meenemen van een natte tent is meestal niet te vermijden en m.i. ook geen probleem. Vooral in voor en najaar zal je tent nat zijn. Gewoon nat oprollen en in je tas doen. Als je aan het eind van de middag je tent opzet zal hij meestal in een kwartiertje drogen. Zonde om daar een mooie tent voor te verkopen want je zal met een andere tent hetzelfde probleem hebben.

Ronald
Stel je vraag ook eens op http://www.hiking-site.nl
Daar heerst een schat aan ervaring op tent gebied.
aernout schreef:andere tenten zijn al veel droger, daar rolt het water er van af.
Behandel je tent eens met Nikwax TX-direct. Dat spul heb ik altijd gebruikt voor het behandelen van mijn jassen en het is het enige spul wat ik ken dat redelijk werkt. Ik heb het twee weken geleden weer gekocht bij Outdorado (http://www.outdorado.com/Nikwax_TX_Direct_Spray_On.jsp).
In de fysieke winkels al jaren niet meer gezien, dus ik dacht dat het niet meer bestond. Het wash-in-spul en een goedje dat verkocht wordt in een zilverkleurige fles werken voor geen meter. Vreemd genoeg is het op de site van Nikwax niet meer via de homepage te vinden maar alleen als je er rechtstreeks naar zoekt.
Gebruik voor de tent een hele fles. Volg de gebruiksaanwijzing: eerst de tent natmaken, dan opbrengen en dan zo snel mogelijk drogen. Dus bij voorkeur de tent in de zon zetten.
Ik zie overigens dat er ook een spul is speciaal voor tenten en zo: http://www.nikwax.com/en-gb/products/pr ... tivityid=1
Verwacht er geen wonderen van, na twee weken kamperen zal het effect echt wel weg zijn.
Leon
Sorry hoor maar je gaat op een nieuwe Wechsel tent toch geen stofjes spuiten. Dit zijn dure kwaliteits tenten, als je denkt dat er iets met het doek is dan is m.i. de eerste weg naar de fabrikant voor info.

Ronald
Mijn tent heb ik nu dus verkocht maar ik wil deze herfst een ander kopen, ze zijn nu vaak in de aanbieding, maar om te voorkomen dat hetzelfde mij weer overkomt zit dus met de vraag welk tentdoek is nu eigenlijk goed? waar het water dus vanaf loopt, met nylin ripstof heb ik mijn lesje geleerd.
aernout schreef:...zit dus met de vraag welk tentdoek is nu eigenlijk goed?
Hey Aernout, wanneer je de reacties goed leest, had je je tentje eigenlijk niet hoeven verkopen, hoor. Jammer van het verlies. Het probleem wat jij schetst, heb je met ieder nylon of polyester tentje. De belangrijkste eis aan een tent lijkt mij dat hij waterdicht is en daarmee heb jij geen probleem.

Geen idee of je van oudsher met katoenen tent hebt gekampeerd. Je moet idd de condensvorming in en op de tent voor lief nemen, ermee leren 'dealen'. Wanneer je op tijd stopt om de tent op te zetten of bij een eetpauze de tent eventjes te voorschijn haalt om te drogen, slaap je echwel 's avonds in een droge tent.

Tip: ik hang de natte buitentent aan mijn fietstas zodat hij tijdens het fietsen al wat droogt ;-)
aernout schreef:nylin ripstof
Je bedoelt waarschijnlijk nylon en ripstop.
Je hebt nylon en nylon. Waarschijnlijk parelt het doek wat er het gladste uitziet en aanvoelt ook wel goed af. Vaag meen ik me te herinneren dat die wechseltenten gemaakt zijn van stof dat een beetje op katoen lijkt. Klopt dat?
Ripstof lijkt me niet gunstig, letterlijk vertaald is dat scheurstof. Lees dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Ripstop
Leon
aernout schreef:Mijn tent heb ik nu dus verkocht maar ik wil deze herfst een ander kopen, ze zijn nu vaak in de aanbieding, maar om te voorkomen dat hetzelfde mij weer overkomt zit dus met de vraag welk tentdoek is nu eigenlijk goed? waar het water dus vanaf loopt, met nylin ripstof heb ik mijn lesje geleerd.
Bijna alle buitententen zijn van nylon, ripstop is slechts de benaming voor de dikke draad die om de zoveel millimeter is ingeweven ter voorkoming van verder scheuren. Een enkele buitentent is niet van nylon maar ripstop polyester, bijvoorbeeld die van Fjallraeven. En dan heb je natuurlijk nog katoen maar dat lijkt me nauwelijks een optie.
Op Nylon wordt zowel silliconen- als polyurethane coating gebruikt. Misschien dat dat een verschil in druppelvorm kan verklaren. Van Hilleberg's Kerlon weet ik dat het een silliconen coating heeft aan zowel de bi. als de buitenkant. Gecombineerd PU en silliconen komt ook voor (ik meen bij MSR). Ik had ooit een MSR maar kan me niet herinneren dat het water daar slechter van afparelde dan van de Hilleberg. Kortom, ik weet het ook niet :)

Frank
Even ter aanvulling van Frank: Robens heeft met zijn lite serie ook een polyester doek met een siliconencoating. Over de waterdichtheid of het afparrelen daarvan kan ik nog niets zeggen. Met het najaarsweekend zal ik hem uitproberen.

Voor de rest deel ik de mening van Ronald van der Perk.
De coating van een tent zal, net als bij een jas na verloop van tijd minder worden, dus het "afparelen "verdwijnt en de tentstof voelt wat doorweekt aan terwijl overigens de tent wel waterdicht blijft.

Bij onze Birdlandtent van 8 jaar oud dit voorjaar maar eens een test gedaan met Nixwax Tent & Gear proof, een segment van de tent ingespoten (het spul wordt in een sprayflacon geleverd) en het overtollige na een paar minuten met een vochtige doek afvegen.
Resultaat na een paar maanden intensief gebruik: het behandelde stuk parelt nog steeds mooi af dus nu de hele tent maar behandeld. (de stof is ribstop nylon siliconen geimpregneerd)
Ons buitenhuisje de Hilleberg Namash wordt nu ook verwent met een Nixwax beurt.....

Ben
Het gaat hier om een nieuwe tent.

Ronald
Ik heb een ander tentje op het oog nu, het doek is: poliamide met siliconencoating, kent iemand dat en hoe gedraagt zich dat na de regen?
aernout schreef:Ik heb een ander tentje op het oog nu, het doek is: poliamide met siliconencoating, kent iemand dat en hoe gedraagt zich dat na de regen?
Als het een dure tent is van een topmerk zal het wel goed zijn, als het een tent is van de Aktion is het wellicht :roll: minder.
Nogmaals: het is niet het materiaal, maar de manier waarop het gefabriceerd is.
Leon