Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leuke route van Bulgarije naar Istanbul? - Forum Wereldfietser

Leuke route van Bulgarije naar Istanbul?

Hallo,

Ik zoek routetips van noord Bulgarije (dus de grens met Roemenie aan de Donau) dwars door Bulgarije heen naar Istanbul. Liefst niet teveel klimwerk ;) Ik vraag me o.a. waar langs de Donau ik het beste kan afbuigen naar het zuiden en of er een bijzonder traject ligt.

Een tweede vraag is, welke grensovergang met Turkije is het beste voor fietsers? Zo min mogelijk snelweg, en is het traject van de Turkse grens tot Istanbul nog leuk te noemen? Waar ik tegenop zie is veel autoverkeer. Misschien is het beter om naar de Bulgaarse kust te fietsen en daar een veer te nemen naar Istanbul, maar ik prefereer fietsen boven varen ;)

groeten
Sjeng, je kunt de Donau tot iets voorbij Negotin (met een "echte" fietsenmaker)Afbeelding
in Servië volgen en dan Bulgarije induiken. Over Bulgarije heb ik geen informatie, ik zie op de kaart wel dat de Donau wel een heel stuk naar het oorden afbuigt. Voor meer info zie http://www.eurovelo6.org/rubriques/gauc ... anguage=en De rechter (dus zuidzijde) van de Donau schijnt heuvelachtiger te zijn.
Blanche heeft volgens Trento bikepages daar een maand rondgefietst.
Hallo,

wij fietsten in 2009 naar Istanbul. Misschien kun je even een kijkje nemen op mijn site: www.dromenvanreizen.be.
We verlieten de Donau op 14 augustus, in Shvistov.

Wij waren in elk geval zeer tevreden over de gekozen route.

Sabien
Ik kan je alleen maar advies geven over het gedeelte in Bulgarije. Daar fietste we in 2007 over een geweldige route. Ga vooral niet langs de kust zoals bijna iedereen doet want dan mis je veel moois. We fietste van Belogradchik binnendoor naar Sofia en door het zuiden en een aantal mooie kloven naar Kurdzhali. Wij staken toen omhoog maar jij zou daar de grens over kunnen gaan met Turkije. Ik heb gehoord dat je in Turkije beter richting zee kunt fietsen omdat dit de rustige manier is om Istanbul binnen te komen.

Hierbij een Impressie van de route met op minuut 1.32 een route kaartje.
Ik ben langs de Zwarte Zeekust gefietst naar het zuiden en voor de grens rechtsaf. En dan via Kirklareli Turkije in en via Vize verder.
Het mooie van deze kant naar Istanbul fietsen is dat je via kleine weggetjes Istanbul in kunt fietsen.

Als je via Griekenland rijdt (ook ooit eens gedaan) dan is het een stuk drukker. (en dat is nog zacht uitgedrukt :oops: )
Een paar jaar geleden vanuit Burgas naar Istanbul gefietst. Niet de kustweg maar over Krusevec en Zvesdec naar de grensovergang bij Malko Tarnovo, naar de grens is het wel een korte maar stevige klim. Na de grens via Kirklarely en Saray naar Istanbul. Na Saray deels onverhard door mooie kleine dorpjes waar de thee en het eten gratis is. (kost wel wat tijd)
Voorkom dat je op de Snelwegen Edirne-Istanbul terecht komt heel erg druk en heel erg gevaarlijk. Kies zo veel mogelijk voor de route langs de Zwarte zee.

Groet
Paul Snoeij
Mee eens, langs de Zwarte Zee kust in Turkije is aan te raden. Kan je zo langs de Bosporus afdalen Istanbul in en kom je zonder al te veel druk verkeer precies bij de Gouden Hoorn uit. De moeite waard.

Echter, als je de grens bij Kirakeli overgaat mis je wel Edirne, een fijn stadje met daarin ook de mooiste moskee van Turkije. Een uitstap die erg de moeite waard is!