Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor kleding? - Forum Wereldfietser

Wat voor kleding?

In mijn andere topic heb ik veel goede tips gekregen over fietsbanjerslippers. Nogmaals dank daarvoor.

Naast schoenen heb ik ook andere kleding nodig op de fiets. Ik zal niet voor ieder kledingstuk een apart topic openen, dat gaat misschien te ver.

Maar misschien kunnen jullie mij adviseren per kledingstuk.
Of als er links zijn waarop goede informatie te vinden is, hoor ik het ook graag.

Allereerst ben ik op zoek naar een goede jas.
Ik weet niet of het handig is om te zoeken naar een dunne jas (uitgaande van fietsen in Nederland, voorlopig) met als het koud is wat meer lagen eronder. Of juist een warmere jas.
Ik zweet veel en als ik het warm heb, kan ik mijn warmte soms moeilijk kwijt. (dit heb ik tijdens sport maar bijv ook als het buiten heet is)

In wat voor jas word ik niet kletsnat, word ik niet te warm en niet te koud?

(Ik rijd op een crosshybride fiets)
Naar mijn idee is er niets persoonlijker als kleding. Wat de een prettig vindt, vindt een ander een ramp om te dragen.

HET advies voor kleding bestaat dan ook niet. Anders zou iedereen op dit forum hetzelfde gekleed gaan :?

De basis is laagjes. Dus niet 1 dikke jas of broek, maar meerdere dunne lagen over elkaar heen.
Zelf heb ik in de loop der jaren mijn eigen ideale pakket opgebouwd. Met zo nu en dan een verkeerde keuze. En daar heb ik dan weer wat van geleerd.

Naar mijn idee moet je niet de illusie hebben dat je in 1 keer het goede kledingpakket hebt.
Daarnaast is het ook van belang hoeveel geld je er aan uit wilt geven. Heb je bakken met geld, dan is het geen probleem.
Heb je dat niet, of er niet voor over, begin dan voorzichtig. Bedenk al fietsend wat je meer wilt hebben of veranderen. En let dan op uitverkopen en zo. Op die manier bouw je toch langzamerhand op wat je wilt hebben.

Lees verder vooral op dit forum, want er is in de loop van de jaren erg veel over kleding gesproken.

Sterkte met alle keuzes.

Peter
Ik zou (en zal waarschijnlijk een dezer) een zeer licht, eenvoudig regenjasje kopen dat compact op te bergen is. Een regenjas is eigenlijk nooit echt comfortabel omdat je er snel in oververhit, de meeste tijd zit die jas dus in de bagage en daarom is het ingepakt volume belangrijk.

Veel comfortabeler dan een regenjas is een winddichte jas zonder voering (soft-shell/G-1000/...) waaronder je, naargelang het weer, meer of minder warme lagen draagt en zodra het écht begint te regenen (niet zo heel vaak) trek je het regenjasje pas aan. Voor lichte regen is zo'n jas geen probleem en comfortabel.

T-shirt (en trui als nodig) heb ik liefst uit (merino) wol. Dat is comfortabel, ook wanneer het vochtig is door regen of zweet, en van nature anti-microbiëel dus kan langer gedragen worden zonder wassen (met andere woorden: stinkt minder snel door zweet).

Als broek vind ik een afritsbroek perfect. Tijdens het fietsen heb je een korte broek (boven de knieën vind ik best bij het fietsen) en voor zeer weinig meergewicht heb je direct ook een lange broek voor als het te koud is of voor 's avonds of ... In mijn ervaring is een zeemvel totaal overbodig, maar dat is misschien persoonlijk... (Ik zit nagenoeg iedere dag op de fiets, zal wel schelen.)

Onderbroek is best iets sneldrogend denk ik, maar daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit...
Op de Wiki staat ook veel info over kleding.
Bedankt voor de adviezen.
Als je niet goed weet waar te beginnen is elk advies welkom.

Een kwestie van uitproberen dus.

Ik het niet het budget om in één keer een hele berg fietskleding aan te schaffen en volgens mij is dat ook helemaal niet nodig. Ik zal af en toe iets kopen.

Ik weet niet of jullie bekend zijn met kleding van Decathlon? Ik zocht dat op op internet, het is heel goedkoop. Maar ik weet niet of het een goed idee is om daar een paar shirts te kopen, of dat het beter is het geld te bewaren voor een duurder en beter shirt. Heeft iemand ervaring met de producten van Decathlon?
Ik heb het al eens eerder gezegd: kleding is voor mij niet bedoeld om me droog te houden, wel om me warm te houden. Als het niet koud is en het regent, laat ik me gewoon natregenen. In 90% van de gevallen is de bui na minder dan een uur over, en dan ben je een half uur later zelf ook weer droog.
Alleen bij kou is het handig iets waterdichts aan te trekken, voordeel is dan dat je ook minder snel oververhit raakt, en dus met een simpeler waterdichte jas (inderdaad zeer compact, omdat ie 95% van de tijd in de bagage zit) kan je dan voort.
In lagen werken is een goed idee. Je kan een laag uitdoen als je het te warm hebt en vice versa. Kortom je hebt niet een jas maar meerdere kledingstukken nodig. Ikzelf heb op een tocht in gematigd klimaat vaak het volgende bij me/aan.

- Ondershirt (afhankelijk van temperatuur)
- Fietsshirt
- eventueel kan daar nog een Fietsshirt met lange mouwen over als het koud is.

Afhankelijk van de kou/wind/regen;

- Windjack, ideaal houdt de wind tegen en houdt je warm. Met de rits controleer je je de ventilatie. Zo groot als een pingpongbal op te vouwen. In Schotland hadden we vaak bij lichte regen dit jack aan. We waren zichtbaar vanwege de felle kleur, het houdt een beetje nattigheid tegen en het droogt heel snel bij warmere omstandigheden.
- Softshell, een jas en fleece ineen. Houdt lichte regen, wind en de kou tegen
- Ademende regenjas, voor als het goed giet. In dit forum vind je zat draadjes met discussie over de beste ademende soorten.

Alle lagen kunnen afhankelijk van het weer over elkaar heen.

O ja, kom eens naar een weekend van de WF. Dan zie je al die kleren en hun dragers live. Een schat aan ervaring met bewegend beeld erbij! Het eerstvolgende weekend is eind september. Zie de activiteiten.
Er is veel mooi spul te koop, maar veel daarvan is niet echt nodig. Fietsspecifiek zijn maar een paar dingen:

Fietsbroeken. Ik heb er normaal twee bij me. Als het warm is dan is een gewone koersbroek met dik zeem het lekkerst. Als het wat kouder is, is een korte broek met fiets binnenbroek erg lekker omdat het de wind wat tegen houdt, en een klein beetje regen (een natte koersbroek geeft snel een kapotte huid). Nadeel van de meeste binnenbroeken is dat het zeem dunner is - een dik zeem is fijner. Maar je kunt ook een dikke koersbroek dragen in plaats van zo'n dunne binnenbroek. Hiernaast heb ik losse beenstukken bij me (wegen bijna niets) om van deze korte broeken een lange broek te maken als het koud is/wordt.

Fietshandschoenen, om je te beschermen tegen trillingen, en bij valpartijen. Ik zag laatst heel mooie goedkope van Roseversand.

Eventueel fietschoenen. Zelf fiets ik met klikpedalen en fietschoenen, maar er zijn legio vakantiefietsers die liever met gewone pedalen rijden en met lichte bergschoenen. Ik zou ook bij Goretex fietschoenen een stel lichte goedkope nylon overschoenen als van Vaude meenemen. Zelfs als ik met blote benen in de regen rij (wat ik graag doe als het niet te koud is) houden die je schoenen droog. Ook natte Goretex schoenen worden snel heel koud en klam. Dit soort overschoenen werkt prima met klikpedalen, maar ik vermoed minder goed met platform pedalen. Een spatlap onderaan je spatbord doet ook wonderen (en spaart heel veel slijtage aan je aandrijving).

Tot slot is er de veiligheid. Mij zul je niet zonder helm zien, maar de meningen hierover zijn erg uitgesproken. Verder is een goede zichtbaarheid van belang. Een wegwerkers hesje vaan paar euro maakt veel uit. Ook profesionele kleding als T shirts voor wegwerkers voldoet aan alle eisen, en kost heel weinig, vergeleken met fancy maar niet betere sportkleding. De snit is misschien wat minder, maar dat is het. Hardloop kleding als die van Brooks Night vision line is ook erg mooi, maar weer wel stevig aan de prijs, en voldoet niet eens aan de profesionele eisen voor zichtbaarheid.

Van groot belang is dat je het gewicht en volume van de kleding beperkt, en dat alles snel droogt (geen katoen dus, maar kunststof). Als je budget beperkt is zou ik de kleding die je al hebt maar gewoon gaan wegen. Dan zal blijken dat veel best geschikt is, maar dat sommige shirts en broeken makkelijk twee keer zo zwaar zijn als andere. Als je dit allemaal in de hand weet te houden dan kun je uitkomen zonder voortassen en voordrager, en dat spaart ook weer 150 euro en 2-2,5 kilo. Zet je geld dus heel strategisch in om je bestaande garderobe aan te vullen waar die te zwaar of te volumineus is.

Veel plezier,
Wim
Wat veel informatie weer. Heel erg bedankt.

Blanche, bedankt voor de uitnodiging. De maand september zit voor mij echter al iets te vol met activiteiten dus dat gaat niet lukken.

Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd van meer internetfora lid geworden ben (ook op andere gebieden dan fietsen) en ook daarvan uitnodigingen krijg voor meetingen. Ik moet er over nadenken welke contacten ik digitaal wil houden en welke mensen ik ook in real live wil gaan ontmoeten. Het klinkt leuk, dat zeker.
En staar je bij het aanschaffen van kleding niet blind op de fietskleding! Met name bij bovenkleding kan je ook goed niet-fiets specifieke kleding gebruiken. Kijk dus ook naar bv hardloopshirts, etc., deze zijn prima op de fiets te gebruiken en als je daar dus een leuke aanbieding van ziet, kopen dus!
En shoppen in Engeland met de gunstige Pond kan je ook vele Euro's besparen.
Terugvindpost voor mezelf: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... t=regenjas

Marianne ook bedankt voor de tip!
Phileine2 schreef:Wat veel informatie weer. Heel erg bedankt.

Blanche, bedankt voor de uitnodiging. De maand september zit voor mij echter al iets te vol met activiteiten dus dat gaat niet lukken.

Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd van meer internetfora lid geworden ben (ook op andere gebieden dan fietsen) en ook daarvan uitnodigingen krijg voor meetingen. Ik moet er over nadenken welke contacten ik digitaal wil houden en welke mensen ik ook in real live wil gaan ontmoeten. Het klinkt leuk, dat zeker.
Geen dank! De uitnodiging was niet zozeer bedoeld om 'vrienden' te maken maar tijdens zo'n weekend kan je live een grote hoeveelheid ervaringen rond kleding horen/zien/voelen enzv. Dat geeft toch iets meer dimensie aan je zoektocht naar de juiste kleding dan digitaal blijven. Maar goed je hebt geen tijd... (Er zijn meer tochten :wink: )
http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 08&start=0
Nog een terugvindpost

Haha, mijn ervaring is dat als ik leuke mensen ontmoet op zo'n weekend dat ik het zelf zo leuk vind om contact te houden :)
Maar inderdaad het is ook een goede mogelijkheid om elkaars uitrusting te bekijken. Wat ik overigens ook erg leuk zou vinden is een fietssleutelweekend (heet het zo?). Enorm leuk initiatief!
Fietsreparatiecursus van de wereldfietser, bij Marten Gerritsen himself in de werkplaats in Kiel Windeweer.
Wim
Die bedoelde ik inderdaad. Ik had er over gelezen maar kon er zo snel niet meer op komen hoe het heette.