Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Coleman propaan-butaan? - Forum Wereldfietser

Coleman propaan-butaan?

Ik heb een origineel Coleman ventielblik voor de Pocketrocket waar op een frisse zomerochtend geen koffie mee te zetten valt. Opgewarmd is er niks aan de hand, dus ik neem aan dat er 100% goedkope butaan in zit ipv de beloofde mix.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?
m-gineering schreef:Ik heb een origineel Primus ventielblik voor de Pocketrocket waar op een frisse zomerochtend geen koffie mee te zetten valt.
Geen beste start van een dag fietsen :shock:
m-gineering schreef:Opgewarmd is er niks aan de hand, dus ik neem aan dat er 100% goedkope butaan in zit ipv de beloofde mix.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Ik heb met mijn PocketRocket nooit problemen in de kou.
De mengverhoudingen van de blikjes butaan/propaan lopen uiteen van (even uit mijn hoofd) 95/5 tot 70/30. Maakt misschien het verschil?

Sjors
Sjors schreef: De mengverhoudingen van de blikjes butaan/propaan lopen uiteen van (even uit mijn hoofd) 95/5 tot 70/30. Maakt misschien het verschil?

Sjors
Ze beloven 70-30, een ander bijna leeg blik deed het wel prima
m-gineering schreef:Ze beloven 70-30, een ander bijna leeg blik deed het wel prima
Dan is het bewuste blikje waarschijnlijk op een maandagochtend afgevuld..

Ik heb dit namelijk nog nooit gehad (en ben al heel wat blikjes verder).

Sjors
Kan je het niet bepalen adv verschil in soortelijk gewicht :D (of worden die dingen niet gevuld tot bepaalde druk).
Matthie9000 schreef:Kan je het niet bepalen adv verschil in soortelijk gewicht :D (of worden die dingen niet gevuld tot bepaalde druk).
als er gas aanwezig is boven de vloeibare fase bepaalt de damp en temperatuur de druk. Met een temperatuur vs druk grafiek kun je wel een afschatting maken, daarom kom ik op 100% butaan

Een leeg liiterblok (500) weegt trouwens 205 gram, dat zetten ze er ook niet op
Butaan heeft een kookpunt van -0,5 en propaan van -42 graden C, dat maakt het probleem wel duidelijk. Of het aan de lage prijs van butaan ligt vraag ik me af; de literprijs die je voor de blikjes betaalt maakt de grondstofprijs tamelijk irrelevant.
Met het ene blikje kun je weinig anders doen dan een beetje moeizaam warmgemaakt water in een bord doen, daar het blik inzetten en dan meer water warm maken etc.
Ik heb dat wel eens gedaan met een of ander blauw blikje; dat was geen coleman.
Leon