Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gillend gek van sommige maatschappijen - Forum Wereldfietser

Gillend gek van sommige maatschappijen

(moet dit ff dit luxe probleem kwijt)

Gillend gek word je van sommige luchtvaart maatschappijen!

Ik had een gunstig ticket gezien. Echter de fiets gaat mee tegen kilo prijs. Je mag 23 kilo meenemen. Goed, even checken wat de voorwaarden zijn want wellicht dat de fiets zonder doos mee kan. Dat scheelt toch snel een aantal kilo. Op de website wordt mij niet helemaal duidelijk wat nu de max toegestane afmetingen en de wijze van verpakking zijn van de toegestane sportartikelen. Bovendien is ook niet duidelijk of ik de fiets moet aanmelden. Dus maar even een aantal gerichte vragen mailen.....Maar helaas blijft de maatschappij gedurende meerdere e-mails hangen in standaard antwoorden; Je mag 23 kilo meenemen met een dimensie van 45cm x 72cm x 90cm. Ik heb nog geprobeerd om uit te leggen dat een fiets en surfboard nou niet echt op te vouwen zijn, zonder succes. Ik kreeg het advies om te bellen met de agent. De agent zegt ook niet te weten wat de voorwaarden zijn maar ze wil wel a 35 euro p.p. het door mij gevonden ticket voor me boeken. Veel geld als je dat zelf ook kan met drie klikken! Inmiddels is het ticket alweer 60 euro duurder geworden en ben ik nog niets wijzer. :? In de e-mails worden nu zelfs tegenstrijdige uitspraken gedaan. Iedereen roept wat anders. Wat te doen? Boeken en dan maar zien op het vliegveld? Lekker klantvriendelijk.

Lang leve de maatschappijen met heldere regels rondom fietsen op de website! En de maatschappijen die het mogelijk maken om fietsen online aan te melden (+betaling), die verdienen nog meer lof. (zoals Baltic Air en Ryan Air)
misschien is ondertussen een andere maatschappij alweer goedkoper met betere / heldere voorwaarden ;-)

Vergeet niet dat er altijd ergens een ticket is die goedkoper en beter is en dat hoe langer je ernaar zoekt, hoe duurder het wordt :?

Als ik mijn eigen uren zou gaan kapitaliseren, dan is het nemen van de goedkoopste optie in de eerste zoekopdracht bij skyscanner, waarschijnlijk de goedkoopste.

succes met verder zoeken.
Haha ze zijn nog steeds de goedkoopste alleen nu is de vraag of ik het risico aandurf; zonder duidelijkheid met een niet ingepakte fiets naar de luchthaven gaan en hopen dat we mee mogen. :wink:

Soms reageren bedrijven beter als je het probleem via twitter aankaart. Eens kijken...
Goh via twitter lijkt er nu beweging te komen :wink: (to be continued)
Blanche schreef:(moet dit ff dit luxe probleem kwijt)
Gillend gek word je van sommige luchtvaart maatschappijen!
Jammer dat je niet op Schiphol was:
:wink: Jeroen Overbeek met het zesuurjournaal:
"Op Schphol is vanochtend een vrouw volkomen gek geworden. Ze begon zo hard te gillen dat de aanwezige BHV-ers oordopjes hebben uitgedeeld. Baliemedewerkers die zes rijen verderop stonden verklaarden bang te zijn geweest. De betrokken omstanders krijgen psychologische hulp hulp aangeboden. De oorzaak schijnt iets met een fiets te maken te hebben maar de luchthavenautoriteiten willden er niets over kwijt. Wel mogen de komende zes maanden alle fietsen gratis mee." :wink:
Leek me wel leuk :wink:
Gebeurt het eigenlijk wel eens dat je pertinent niet mee mag?

Ik hanteer zelf het liefst de volgende strategie:

- ga naar luchthaven
- vraag beambte hoe de fiets ingepakt dient te worden
- straal een mix van betrouwbaarheid en hulpeloosheid uit :lol:

Ging *tot nu toe* goed (exclusief in West-Europa, dat wel).

Maarten
Leon schreef:
Blanche schreef:(moet dit ff dit luxe probleem kwijt)
Gillend gek word je van sommige luchtvaart maatschappijen!
Jammer dat je niet op Schiphol was:
:wink: Jeroen Overbeek met het zesuurjournaal:
"Op Schphol is vanochtend een vrouw volkomen gek geworden. Ze begon zo hard te gillen dat de aanwezige BHV-ers oordopjes hebben uitgedeeld. Baliemedewerkers die zes rijen verderop stonden verklaarden bang te zijn geweest. De betrokken omstanders krijgen psychologische hulp hulp aangeboden. De oorzaak schijnt iets met een fiets te maken te hebben maar de luchthavenautoriteiten willden er niets over kwijt. Wel mogen de komende zes maanden alle fietsen gratis mee." :wink:
Leek me wel leuk :wink:
:lol: :lol: :lol:
Na een hoop ge-heen-en-weer via twitter en daarna e-mails met de communicatie afdeling, hebben we geboekt. Eigenlijk is er nog steeds niet echt duidelijkheid. Of moet ik zeggen eenduidigheid. Alle berichten spreken elkaar tegen.

Ik kreeg net weer een e-mail waarin stond dat de kiloprijs boven de toegestane bagage 40 euro was en dat dit nog niet bijgewerkt was in het systeem. :roll:!!! . Op de website staat een prijs van 20 dolar. In de ene mail mag ik een stuk bagage meenemen en in de andere mail weer meer stuks binnen de toegestane 23 kilo.
Het zal allemaal wel. We nemen naast onze fietsen, de emails (met de meest geschikte antwoorden) en printscreens van de voorwaarden (met datum!) van het web mee. We hebben geboekt op een bepaalde datum tegen de voorwaarden die op die dag op het web staan, neem ik aan. Ik heb gehoord dat ze wel een hele goede vloot hebben.
Je maakt me nieuwsgierig.
Over welke maatschappij heb je het nu eigenlijk?
Had xpres de naam weggelaten om te kijken hoe nieuwsgierig WF-ers zijn. Grappig je bent de eerste die het vraagt. :wink: We vliegen met Etihad naar Oman.
Ha die Blanche,

Volgens mij moet je Etihad eerst uitleggen wat een fiets is. Probeer contact te zoeken met de CEO in Abu Dhabi en zend hem een van jouw fraaie wereldse filmpjes.

Groetjes vanaf Curacao,

Bert
Grappig allemaal, met de dag veranderen ze weer de voorwaarden goed om een printje mee te nemen idd.

Ik kwam deze week achter dat ik niet meer goedkoop mag vliegen via mijn werkgever dus ben in paniek geraakt om even snel en goedkoop te boeken naar Kaapstad....

Bijna geboekt met Emerates via Dubai omdat ze vrij goedkoop waren, maar alles over 30kg is €50 per kilo (niet handig als je voor 2 jaar weg gaat), dus toch maar via de blauw zwaan, sinds kort is bij hun een fiets een stuk bagage tot 23kg, vooraf boeken is dus €80 (net als bij de oude voorwarden) :roll:
Shane schreef:Grappig allemaal, met de dag veranderen ze weer de voorwaarden goed om een printje mee te nemen idd.

Ik kwam deze week achter dat ik niet meer goedkoop mag vliegen via mijn werkgever dus ben in paniek geraakt om even snel en goedkoop te boeken naar Kaapstad....

Bijna geboekt met Emerates via Dubai omdat ze vrij goedkoop waren, maar alles over 30kg is €50 per kilo (niet handig als je voor 2 jaar weg gaat), dus toch maar via de blauw zwaan, sinds kort is bij hun een fiets een stuk bagage tot 23kg, vooraf boeken is dus €80 (net als bij de oude voorwarden) :roll:
30 kilo is voor jouw omstandigheden dus te krap, maar ik denk voor veel vluchten met een fiets prima, zeker als je geen kampeeruitrusting meeneemt, want je mag ook nog handbagage meenemen. Nadeel is dat Emirates wel een stevige doos eist en dat kost weer 5 kilo extra . Heb je echter zo'n lichte Santos, dan heb je weer een paar kilootjes speling.
Ok ik ben uitgegild want we hebben EINDELIJK duidelijkheid gekregen via het kantoor in Duitsland. Hoera!

Mocht er binnenkort nog iemand willen vliegen met Etihad vanuit Europa naar Oman dan ziijn dit de voorwaarden. Maar ik adviseer je om het schriftelijk te laten bevestigen;

- Je mag een stuk bagage en een fiets meenemen binnnen 23 kilo
- Overgewicht van Europa naar het Arabisch schiereiland is 20 dolar dus zo'n 15 euro
- Geen specifieke inpak eisen voor de fiets
- Je hoeft de fiets niet aan te melden (maar het mag wel ?!!)

Goed, nu maar even de Jim taktiek gaan toepassen op onze bagage.
bert sitters schreef: 30 kilo is voor jouw omstandigheden dus te krap, maar ik denk voor veel vluchten met een fiets prima, zeker als je geen kampeeruitrusting meeneemt, want je mag ook nog handbagage meenemen. Nadeel is dat Emirates wel een stevige doos eist en dat kost weer 5 kilo extra . Heb je echter zo'n lichte Santos, dan heb je weer een paar kilootjes speling.
Klopt ik denk voor veel mensen dat rond 30kilo +5kg handbagage prima te halen is, alleen een beetje warm in de vliegtuig met je fleece, dons jasje, goretex en 2 broeken aan :lol: :lol:
Blanche schreef:Ok ik ben uitgegild want we hebben EINDELIJK duidelijkheid gekregen via het kantoor in Duitsland. Hoera!

Mocht er binnenkort nog iemand willen vliegen met Etihad vanuit Europa naar Oman dan ziijn dit de voorwaarden. Maar ik adviseer je om het schriftelijk te laten bevestigen;

- Je mag een stuk bagage en een fiets meenemen binnnen 23 kilo
- Overgewicht van Europa naar het Arabisch schiereiland is 20 dolar dus zo'n 15 euro
- Geen specifieke inpak eisen voor de fiets
- Je hoeft de fiets niet aan te melden (maar het mag wel ?!!)

Goed, nu maar even de Jim taktiek gaan toepassen op onze bagage.
Ha die Blanche heb je een uitdraai geprint om mee te schermen naar de incheck-dames, als die lastig mogen doen? :lol: :lol: :lol:
5 kilo handbagage? 10 kilo lukt makkelijk en je hoeft alleen maar teveel kleren aan te hebben tot de duty free, daar kun je plastic zak regelen door mint te kopen en daar stop je al je overtollige kleren weer in. Of werkt dit in Schiphol niet?

Die doos bij Emirates is zeker alleen als je vanaf Schiphol vliegt. In Bangkok had ik gewoon wat bubbelfolie er om heen gewikkeld en mijn vinger onder het zadel bij het wegen van mijn fiets. 10,5 kg voor een reisfiets is toch best netjes.

@Blanche: Lijkt me geweldig om daar lekker door de woestijn te crossen! Ook een rijke oude cultuur.
Blanche schreef:- Je mag een stuk bagage en een fiets meenemen binnnen 23 kilo
- Overgewicht van Europa naar het Arabisch schiereiland is 20 dolar dus zo'n 15 euro
- Geen specifieke inpak eisen voor de fiets
- Je hoeft de fiets niet aan te melden (maar het mag wel ?!!)
Leuk dat je eindelijk duidelijkheid hebt gekregen
- dus bijv. een fiets van 15kg plus een bagagestuk van 8kg? (bij KLM mag je binnen de 23kg slechts 1 bagagestuk aanleveren, bijv. een fietsdoos waarin fiets plus andere spullen)
- is dat per kilo?
- dat is altijd gemakkelijk
- het mag/moet wel?
SjirkM schreef:5 kilo handbagage? 10 kilo lukt makkelijk en je hoeft alleen maar teveel kleren aan te hebben tot de duty free, daar kun je plastic zak regelen door mint te kopen en daar stop je al je overtollige kleren weer in. Of werkt dit in Schiphol niet?

Die doos bij Emirates is zeker alleen als je vanaf Schiphol vliegt. In Bangkok had ik gewoon wat bubbelfolie er om heen gewikkeld en mijn vinger onder het zadel bij het wegen van mijn fiets. 10,5 kg voor een reisfiets is toch best netjes.

@Blanche: Lijkt me geweldig om daar lekker door de woestijn te crossen! Ook een rijke oude cultuur.
In Perth deed de incheck-mijnheer moeilijk over de doos die ik op Schiphol had gekocht. Was volgens hem niet stevig genoeg. Na enige discussie en later met iemand van de maatschappij zelf erbij werd de doos toch aanvaard, onder voorwaarde dat ik een formulier ondertekende dat mogelijke schade voor mijn rekening was.
jimvdberg schreef:
Blanche schreef:- Je mag een stuk bagage en een fiets meenemen binnnen 23 kilo
- Overgewicht van Europa naar het Arabisch schiereiland is 20 dolar dus zo'n 15 euro
- Geen specifieke inpak eisen voor de fiets
- Je hoeft de fiets niet aan te melden (maar het mag wel ?!!)
Leuk dat je eindelijk duidelijkheid hebt gekregen
1. - dus bijv. een fiets van 15kg plus een bagagestuk van 8kg? (bij KLM mag je binnen de 23kg slechts 1 bagagestuk aanleveren, bijv. een fietsdoos waarin fiets plus andere spullen)
2. - is dat per kilo?
3. - dat is altijd gemakkelijk
4. - het mag/moet wel?

1. Yep ja inderdaad een fiets en en stuks bagage. lastig want we delen altijd de bagage in een flybag. Die een tas regel staat ook niet in de voorwaarden op de site. Ik zou nog kunnen vragen of het mag, maar god weet wat dat weer voor tegenstrijdige antwoorden gaat opleveren.
2. Ja dat is 15 euro per kilo
3. Ja ze dachten dat een plastic hoes te weinig was en raadde aan het steviger in te pakken; bijvoorbeeld een doos. Maar het mag dus ook wat anders zijn.
4. Tja die opmerking snapte ik ook niet zo. Ik twijfel nu of het verstandig is om te doen.
SjirkM schreef:en mijn vinger onder het zadel bij het wegen van mijn fiets. 10,5 kg voor een reisfiets is toch best netjes.

@Blanche: Lijkt me geweldig om daar lekker door de woestijn te crossen! Ook een rijke oude cultuur.
Het achterwiel net niet op de band zetten bij het wegen wil ook helpen :wink: Ja hoor lekker kamperen en crossen door de woestijn. We dachten nog aan Madeira. Maar ergens heeft de woestijn wat magisch. Bovendien was de vlucht naar Oman goedkoper (maar wel met meer gez..k)

bert sitters schreef: In Perth deed de incheck-mijnheer moeilijk over de doos die ik op Schiphol had gekocht. Was volgens hem niet stevig genoeg. Na enige discussie en later met iemand van de maatschappij zelf erbij werd de doos toch aanvaard, onder voorwaarde dat ik een formulier ondertekende dat mogelijke schade voor mijn rekening was.
Ik dacht dat jij nooit met een doos vloog? Bij ons heeft die de voorkeur maar goed ik heb geen zin in overgewicht dit keer.

Heeft er iemand nog vliegervaring met een fietshoes en waarbij het voorwiel eruit moest? We nemen voor de zekerheid iets mee voor tussen de voorvork. In een van de emials stond een maat (maar niet op de info van de site :wink: ) waarmee de fiets te groot zou zijn. En het voorwiel er dus uit zou moeten. Maar de vraag is hoe we in dat geval het voor viel het beste kunnen vervoeren.