- Velgen ontvetten (aceton)
- controleren of alles voldoende vastzit (alle remonderdelen)
- remblokken controleren op slijtage of vastzittende vuildeeltjes
In de meeste gevallen is het hiermee opgelost.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:remblokjes even schoonmaken, slijpsel eruit peuteren, eventueel even glad vijlen, velg schoonmaken en checken op bramen en oneffenheden....?Merlijny2k schreef:Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?
Bij voorbaat dank, Merlijn
Door de vierentwintig scharnierpunten is het op termijn door slijtage en corrosie vaak niet meer mogelijk om het geheel spelingsvrij af te stellen...Matthie9000 schreef:ga ik dan ook eens proberen op mijn piepende koolstop salmon blokjes (op parallellogram LX-V-brakes
)
Sinds ik mijn velgen heb vervangen door iets bredere en dus mijn remmen iets anders heb moeten afstellen, kom ik ook niet van het gekrijs van de voorrem af. Blokjes zijn nieuw, staan keurig afgesteld met iets toe-in.Merlijny2k schreef:Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?
Bij canti's kun je een trillingsprobleem krijgen doordat de buigende vorkbuis de rem verder aantrekt, maar dat is meestal een wat meer grofstoffelijk geklapper in plaats van gepiep. De vorm van de cantidriehoek heeft daar niet direct effect op, maar als de rem het minder goed doet zal het geklapper ook wel afnemen .Sjors schreef:Sinds ik mijn velgen heb vervangen door iets bredere en dus mijn remmen iets anders heb moeten afstellen, kom ik ook niet van het gekrijs van de voorrem af. Blokjes zijn nieuw, staan keurig afgesteld met iets toe-in.Merlijny2k schreef:Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?
Heb wel eens ergens gelezen dat het iets te maken kan hebben met het in trilling raken van de binnenkabel door minimaal bewegen van stuur t.o.v. vork tijdens remmen.
Dit geldt dus wel alleen voor canti's en oplossing is misschien het iets verplaatsen van de driesprong in de remkabel. Is echter lastig in het geval van een remkabel die aan 1 kant naar de remhoef doorloopt (geen apart brugkabeltje).
Het remt er niks minder om, maar mijn bel kan ik net zo goed weglaten, ik jaag ook wel iedereen de stuipen op het lijf als ik in de voorrem knijp![]()
Misschien eens de remvlakken inspecteren op rare dingen.
Sjors
Lijkt me stug...Sjors schreef:Heb wel eens ergens gelezen dat het iets te maken kan hebben met het in trilling raken van de binnenkabel door minimaal bewegen van stuur t.o.v. vork tijdens remmen.
Zijn je remmen al oud en misschien niet meer helemaal spelingsvrij?Sjors schreef:Dit geldt dus wel alleen voor canti's en oplossing is misschien het iets verplaatsen van de driesprong in de remkabel. Is echter lastig in het geval van een remkabel die aan 1 kant naar de remhoef doorloopt (geen apart brugkabeltje).
Het remt er niks minder om, maar mijn bel kan ik net zo goed weglaten, ik jaag ook wel iedereen de stuipen op het lijf als ik in de voorrem knijp![]()
Misschien eens de remvlakken inspecteren op rare dingen.
Precies, dat geklapper heb ik bij hard remmen soms ook last van ja.m-gineering schreef:Bij canti's kun je een trillingsprobleem krijgen doordat de buigende vorkbuis de rem verder aantrekt, maar dat is meestal een wat meer grofstoffelijk geklapper in plaats van gepiep.
Zijn niet de nieuwste meer idd. 100% spelingsvrij ook niet.Christophorus schreef:Zijn je remmen al oud en misschien niet meer helemaal spelingsvrij?
Dacht dat ze alleen aan fietsen <6,8kg blokjes gewicht schroefdenChristophorus schreef:Idworx had ook last van piepende remmen. Zij schroefden toen blokjes aan de blokjes: http://www.sintchristophorus.nl/blokje-aan-blokje/
* Je kunt altijd ook de zwarte proberen.Matthie9000 schreef:Toevallig vanavond mijn v-brake remblokjes aangepast; juist de alom geprezen 'koolstop salmon' blokjes (v-brake; geen inserts) piepen als de neten.
..
Overigens; vervangen van blokjes moet toch als de vertikale profielstrepen weggesleten zijn?
Bij mij was dit de oplossing voor het geklapper. Piepen deden de remmen niet. Spelingvrij zijn canti's nooit.Sjors schreef:Precies, dat geklapper heb ik bij hard remmen soms ook last van ja.m-gineering schreef:Bij canti's kun je een trillingsprobleem krijgen doordat de buigende vorkbuis de rem verder aantrekt, maar dat is meestal een wat meer grofstoffelijk geklapper in plaats van gepiep.
Had ik ook met mijn XTR's. Voor de koolstop blokjes vervangen door tricolor blokjes en geen gepiep meer. De tricolor blokjes zijn behoorlijk dik, misschien dat juist dat het verschil maakte bij mij.Jan Eleveld schreef:Piepende remmen heb ik eigenlijk alleen met parallellogramremmen (XTR, niet bepaald goedkoop). Nieuwe blokjes er op maakt niet uit. De stand ook nauwelijks. Wel alleen de voorremmen.