Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Ultimate Excellent VS Sensa Superlite Deore LX - Forum Wereldfietser

Gazelle Ultimate Excellent VS Sensa Superlite Deore LX

Goedemiddag,

ik ben op zoek naar een knappe fiets om recreatief mee te fietsen en kwam door hier en daar wat te zoeken uit op dit forum.

Als ik ga voor een derailleur-fiets twijfel ik dus tussen de Gazelle Ultimate Excellent en de Sensa Superlite Deore LX. Beiden vrij lichte fietsen. Beiden zo'n 800,- euro. Dit is ook meteen mijn budget.

Ik wil graag weten wat jullie denken van deze 2 fietsen en of jullie eventueel nog andere opties weten? (lichte fiets minder als 15kg met naafversnelling mag ook)

Ik wil liever geen fiets importeren vanuit Duitsland, maar als er bijvoorbeeld een Duits merk is wat wel goed verspreid te koop is in Nederland is dat geen probleem. (Ik woon zelf in omgeving Alkmaar -- Noord-Holland)

Alvast bedankt voor de reacties :)
Welkom op het forum!

Voor een vakantiefiets zou Gazelle niet mijn eerste keus zijn. Gezien je budget kijk dan eens naar een tweedehands Koga (world)traveler of randoneur bij een fietsenzaak of Marktplaats.

Een Duitse fiets met een goede prijs/ kwaliteitsverhouding is VSF fahrradmanefactuur. In Nederland volgens mij op redelijk wat plaatsen verkrijgbaar.

Succes met de keuze

Ben
Bedankt :)

Ik ben echter, na wat meer ingelezen te hebben ietwat van gedachte veranderd.

Een naafversnelling heeft nu mijn voorkeur. Ik ga níet met de fiets op vakantie en er hoeft ook géén bagage aan te hangen. Een simpele achterdrager tot 15kg is meer dan zat.

Ik wil de fiets gaan gebruiken voor recreatieve tochtjes (20 tot 60 kilometer) en om conditie op te bouwen. Ik hoef ook geen wereldrecords te breken qua snelheid, maar dat wil niet zeggen dat er allemaal overbodige luxe op moet zitten, liever niet zelfs.

Ik ben een fiets tegengekomen die mij wel aanstaat, op de verende voorvork na. Namelijk de Sensa Strada:

Frame: Alu 7005 Double Butted
Front Fork: JD JF-1 Suspension
Group: Shimano Nexus 8 + Deore V-brakes
Seatpost: Ritchey
Stem: Satori Adjustable
Headlamp: Axa Sprint
Rearlight: Axa Riff
Wheels: Weinmann Rims + Shimano hubs
Tires: Schwalbe Delta Cruiser
Saddle: Sportourer Garda
Sizes: Lady 18 - 20 - 22
Color: White
Options: No options available
Weight: 15.7 Kg

http://www.fietsplaza.nl/stads-fietsen- ... -1405.html

Kan iemand mij vertellen of ik hier een goede keuze heb gemaakt?

Bedankt!
mischien eens rondkijken bij

VSF,
die heeft ook met een Nexus 8 speed naaf

van nederlandse bodem mischien Azor
Ja dat had ik globaal even doorgebladerd Wim, maar aangezien ik dus níet van plan ben om op vakantie te gaan met de fiets is het meeste op mij niet van toepassing.

Ik heb je vaak zien reageren dat je in het vlakke Nederland prima af kan met een naafversnellingsfiets, of zelfs een single-speed. Voor ietwat comfort heb ik dan toch liever een fiets met naaf-versnelling.

Maar wat is het oordeel over de Sensa Strada?

De fietsen van VSF heb ik bekeken maar zijn (zover ik kan vinden op het forum en google) slechts bij 2 zaken in Nederland te krijgen, welke beiden behoorlijk uit de richting zijn voor mij.
Griff schreef: Een naafversnelling heeft nu mijn voorkeur.
Een naafversnelling heeft grote voordelen en is zo goed als onderhoudsvrij. Ik heb zo'n 18 jaar lang fietstochten gemaakt op een fiets met een naafversnelling. Vorig jaar heb ik een fiets met een derailleurversnelling kocht en het fietsen erop was een verademing. Een fiets met een derailleurversnelling trapt lichter doordat er minder weerstand is. Het bereik is ook (iets) groter. Een versnellingsnaaf met 8 versnellingen heeft bereik van ruim 300%, terwijl een derailleurversnelling met 27 versnellingen tot ruim 500% komt. Een derailleurversnelling heeft als nadeel dat hij gevoelig voor vuil is.

Zelf heb ik twee fietsen: een stadsfiets met een versnellingsnaaf (8 versnellingen). Deze fiets gebruik ik voor mijn werk en een fiets met deraileurversnelling voor mijn fietstochten. 's Winters gebruik ik deze niet en als de wegen modderig zijn in voor- en najaar, gebruik ik mijn stadsfiets. Een tocht van 40 km op een stadsfiets is qua vermoeidheid vergelijkbaar met een tocht van 55-60km op een derailleurfiets.

Helaas zijn sommige merken minder goed dan in het verleden. Ik heb 15 jaar lang met heel veel plezier een Gazelle stadsfiets gehad en vorig jaar kocht ik in blind vertrouwen een Gazelle Medeo Excellent. De bel deed het niet, de jasbeschermer sleet aan, de achterband was na 1800 km totaal versleten en ongeveer twee maand geleden knapte er een spaak in het achterwiel. Ik was goed flauw van die fiets en heb hem toen ingeruild tegen een overjarige Koga. De Sensa die je noemt komt goed uit een test in Fietsactief van mei 2011.

Momenteel ruimen vele fietsenzaken hun overjarige derailleurfietsen op en een aantal goed bekendstaande merken kun je met een flinke korting kopen. Zelf heb ik een overjarige Koga gekocht waar ik nu in twee maanden tijd ruim 1000 km met heel veel plezier op heb gefietst. De banden laten nog geen gebruikssporen zien.
Alkmaar is toch niet zo ver uit de buurt van Amsterdam? Daar zit De Vakantiefietser in de Jordaan en die heeft VSF fietsen staan.

Als je wat meer kilometers gaat maken dan dat een gemiddelde stadfiets aflegt, is het toch wel handig en prettig om goed materiaal te hebben. En dan gaat het niet alleen om de versnellingsnaaf, maar ook om de bottom bracket (waar de trapas in zit), de cranks, de naaf van het voorwiel, etc. Bij VSF zijn ze over deze onderdelen duidelijk en eerlijk, bij een merk als Sensa of Gazelle staan deze onderdelen meestal niet gespecificeerd.

Tot slot zou ik die vering vergeten, heb je niet nodig op de goede Nederlandse fietspaden, het voegt extra gewicht toe aan de fiets en het gaat gegarandeerd stuk, zeker als de vork ook van een bedenkelijke kwaliteit is. En nee, het is niet heel veel comfortabeler :wink:
Als je comfort wilt, kies dan een fiets waarop 50 mm Big Apples passen. De enige naafversnelling die bijna even weinig weerstand heeft als een derailleur is de Rohloff naaf, maar dat is ruim buiten je budget. VSF gebruikt vrijwel steeds de premium versie van de Nexus naaf, en die is wel wat beter dan de gewone. Voor de rest moet je onderhoud afwegen tegen rijplezier, onder jouw omstandigheden. Mijn vrouw gebruikt het hele jaar door een derailleurfiets, ook in de pekel. Het onderhoud doe ik zelf (niet erg intensief, want er zijn leukere dingen), en het valt mee vind ik.
VSF heeft sinds kort een echte importeur, met nu heel wat meer dealers dan een tijd terug.
Die Sensa heeft een alu frame, en dat kan mij althans niet bekoren.
Wim
Wim
Mattheus schreef:komt goed uit een test in Fietsactief van mei 2011.....

Ik neem aan dat dit als waarschuwing is bedoeld?

:D
Lampo schreef: Tot slot zou ik die vering vergeten, heb je niet nodig op de goede Nederlandse fietspaden, het voegt extra gewicht toe aan de fiets en het gaat gegarandeerd stuk, zeker als de vork ook van een bedenkelijke kwaliteit is. En nee, het is niet heel veel comfortabeler :wink:
Idd, de verende voorvork staat mij ook tegen. Maar ondanks dat, is het gewicht alsnog vrij laag met net geen 16kg voor een complete fiets met naafversnelling.

De fietsen van VSF die op de vakantiefietser site staan, zijn vrijwel allemaal een paar honderd euro of meer boven mijn budget. Ik zie daar ook geen model staan met een Nexus Premium 8 naaf. Als het met naaf is, dan is het met een Rohlof en dat is toch echt te duur voor mij. Ik neem aan dat als de fiets niet op de site vermeld staat, dat de levertijd niet gerandeerd kan worden. (en dus 3 weken of langer is)

Zijn er verder geen andere opties binnen mijn budget voor een goede relatief lichte fiets met naafversnelling?
m-gineering schreef: Ik neem aan dat dit als waarschuwing is bedoeld?

:D
Een test is niet altijd even betrouwbaar. :lol: De Sensa stond op de derde plek. "Er zit geen schroef verkeerd, maar heeft een beetje een oubollig uiterlijk." Een Koga stond op de 5e plek omdat die fiets geen slot, kettingkast en bel had.

Eerlijk gezegd zou ik geen van beide fietsen die door de TS worden genoemd, kopen. Fietsplezier wordt niet alleen bepaald door een lage prijs. Als dit slechts de enige twee fietsen zijn waaruit valt te kiezen, nam ik de Gazelle niet.
stevens niet vergeten
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... nl_NL&sect
ook goed voor je geld
Mattheus schreef: Eerlijk gezegd zou ik geen van beide fietsen die door de TS worden genoemd, kopen. Fietsplezier wordt niet alleen bepaald door een lage prijs. Als dit slechts de enige twee fietsen zijn waaruit valt te kiezen, nam ik de Gazelle niet.
Het geld moet er dan ook wel zijn :)

Ik heb gewoon max. 800,- te besteden voor een fiets. Ik ben al afgestapt van een derailleur-fiets zoals je kunt lezen. Ik snap dat er heel veel moois te koop is, maar ik moet binnen dit budget blijven. :)

Een stevens is mooi, maar kost ook 200,- meer. (de courier sl) Ook zonder slot overigens wat voor een knappe ook al gauw 30,- of meer kost.

Vandaar dat ik uiteindelijk na lang zoeken bij de Sensa Strada ben gekomen. (specs in mijn 2e post)

Maar als mensen nog ideeën hebben zijn ze natuurlijk altijd welkom. :)
Fahrradmanufaktur t100 en t300 voor 700 en ruim 900 euro. Meer waar voor je geld zul je nergens krijgen. Vooral de T300 is echt keurig afgemonteerd.
Wim
Bateco in Broek op Langedijk levert KTM fietsen.
Heel betaalbaar maar geen vakantiefietsen.
Ik heb nog even gekeken naar die Strada. Als geld een rol speelt zou ik niet snel batterijverlichting willen. Verder zijn de specificaties heel vaag. Je komt er niet achter of je goedkope naven krijgt, bijvoorbeeld, of duurdere met een veel betere afdichting.
Ik heb je nog niet gehoord over fietsen in slecht weer. Als dit zoals ik begreep alleen is voor recreatieve tochtjes, dan kun je heel goed kiezen voor een derailleur. Zelfs bij veel tochtjes betekent dat niet meer dan om het andere jaar nieuwe achtertandwielen en een nieuwe ketting. Dat is nog geen 50 euro samen, als je het zelf doet, en is een fluitje van een cent. Vergeet niet dat ook die 8 speed Shimano naven zeker niet het eeuwige leven hebben. Overweeg anders ook nog een fiets met brede 26 inch banden. Dat geeft je veel meer mogelijkheden op bospaadjes, en het is heel comfortabel.
Wim
Griff schreef:Ja dat had ik globaal even doorgebladerd Wim, maar aangezien ik dus níet van plan ben om op vakantie te gaan met de fiets is het meeste op mij niet van toepassing.
Het staat je natuurlijk vrij om overal op internet informatie vandaan te halen, maar als je zelf niet op zoek bent naar een fiets om mee te reizen dan vraag ik me wel een beetje af waarom je op dit forum informatie zoekt? De fietsen die over het algemeen door gebruikers van dit forum gebruikt worden zullen niet aan jouw eisen van een fiets voldoen, en ook al snel een ander budget vergen...
Janneke schreef: Het staat je natuurlijk vrij om overal op internet informatie vandaan te halen, maar als je zelf niet op zoek bent naar een fiets om mee te reizen dan vraag ik me wel een beetje af waarom je op dit forum informatie zoekt?
Omdat ik geen soortgelijk forum ben tegengekomen voor in principe een leek, die wél probeert zijn geld verantwoordelijk uit te geven. Ik heb zelf weinig tot geen verstand van gebruikte onderdelen etc. maar wil wel graag een kwalitatief redelijke fiets.

Aangezien er hier een hoop mensen zijn die letterlijk de wereld rond fietsen ging ik ervan uit dat deze mensen wél bovengemiddeld verstand hebben van onderdelen en fietsen in het algemeen, en met deze kennis mij misschien een inzicht zouden kunnen bieden over wat redelijk is voor het doel wat ik voor ogen heb met een fiets.

Als jij mij een betere informatiebron kan geven Janneke, dan hoor ik het graag van je.

Om even terug te komen op Wim:

Ja, ik wil de fiets ook dagelijks gebruiken, dus ook in de koudere en natte maanden. Onverharde wegen zal ik niet tegenkomen. Ik heb een mailtje gestuurd naar De Vakantiefietser of zij ook een VSF T-300 Shimano Nexus Premium 8-gang kunnen leveren, maar doen zij liever niet omdat de fiets te goedkoop is en het voor hun onrendabel word om hierbij service te verlenen.

Roel; bedankt voor je tip. Ik ga even kijken bij Bateco.
Misschien een beetje naast het topic, maar mogelijk niet onbelangrijk: in hoeverre heeft een Alfine-8 naaf (die doorgaat voor de 'meest sportieve/lichtlopende') toch nog meer weerstand dan een een fatsoenlijk onderhouden derailleur? Ik begreep van een fietsenman dat deze naaf (qua verlies) dicht in de buurt komt van een derailleur, en dat je verschil tussen deze twee nauwelijks of niet zou moeten merken. Iemand hier verstand van? Of belanden we hier in de psychologische weerstand (als je denkt dat-ie er is voel je hem ook opeens)?
P.S.: mocht je in het najaar/winter eens een dag vrij hebben, en VSF blijft trekken, plan eens een reisje naar Aachen c.q. Keulen. Ik weet, vanuit Alkmaar niet dichtbij, maar Duitse handelaren hebben vaak meer voorraad dan Nederlandse, en een VSF 300 Nexus móet te vinden zijn ('Velo' in Aachen bijvoorbeeld).