Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede velg Koga Worldtraveler - Forum Wereldfietser

Goede velg Koga Worldtraveler

Ik heb nu voor de tweede keer in zes jaar in beide Koga World Travellers in onze “stal” scheurtjes in de achtervelg.
Deze moeten dus vervangen worden. Dit is eerder door de Koga dealer gedaan, echter de vervangende velg heeft na drie jaar ook scheurtjes. Ik ben dus op zoek naar een velg die langer meegaat.

Met welke velg hebben jullie goede ervaringen?
Allom geprezen aluminium velg (en budget vriendelijk):
Exal SP-19 (zou overigens gelijk zijn aan de Xtreme Sari T-19 van rose)

Wil je goed remmen, ook in regen omstandigheden, dan kan je keramische (gecoate) velgen of CSS gecoate velgen overwegen:
Rigida Sputnik CSS

Beide op de meeste plaatsen beschikbaar, bij Meilenweitt in Duitsland te bestellen in combinatie met de meest courante naven.
Misschien wel handig om aan te geven hoe oud de fietsen zijn en welke velgen er nu op zitten. Mijn gevoel zegt dat dit waarschijnlijk Mavic velgen zijn, omdat Koga een geschiedenis heeft met Mavic velgen die scheuren rond de spaaknippels. Inmiddels gebruikt Koga Exal velgen in twee maten, 19 en 21 mm, waarvan de laatste gebruikt worden voor de Worldtraveller. In die hoek zou ik het zoeken.
Fietsen zijn model 2005, in 2007 zijn de velgen door Koga vervangen, volgens mij idd weer door Mavics, dubbelgebust naar ik meen.

Googlen leert dat Koga inderdaad een verleden met Mavics heeft, heel vervelend want bij zo'n dure (vakantie)fiets verwacht je toch dat er onderdelen op zitten die geschikt zijn voor het doel van de fiets (met bepakking rijden). En als dan de vervangende velgen weer niet geschikt zijn ga je toch wel twijfelen aan de fabrikant, vind ik.

Zelf spaken gaan vlechten zie ik niet zitten, de fietsen gaan dus naar de fietsenmaker (Kogadealer). Maar omdat dit nu al de tweede keer is sta ik niet meer zomaar open voor dat wat Koga aanraadt.
EnriceV schreef: Exal SP-19 (zou overigens gelijk zijn aan de Xtreme Sari T-19 van rose)
... en aan de Rigida Sputnik.

Gerd