Beste fietsers,
Wie kan mij een beetje redelijk beeld geven van de wijze waarop men op Schiphol met fietsen omgaat? Dit omdat wij afgelopen zomer voor het eerst vanaf Schiphol met de fietsen zijn vertrokken, wat geen onverdeeld succes was en ik zit te denken om op een of andere manier meer werk van te maken. Zeker als het (veel) vaker gebeurt.
Het verhaal:
Op zaterdag 16 juli zijn we van Schiphol van Calgary gevlogen met Air Transat. Op Schiphol keurig de fietsen in Koga-dozen gestopt. Deze zijn groot, ongeveer even groot als de KLM-dozen. Het voordeel is dat ik dan niet de fietsen hoef te demonteren, alleen stuur scheef, zadel laten zakken, banden (half) leeg en pedalen d'r af. (Kost overigens slechts 24 euro per fiets, vliegen met Air Transat, verder is het een 13-in-een-dozijn-met-je-knieën-in-je-nek-maatschappij)
In dit type doos hebben we eerder de fietsen van Bremen naar Oslo laten overvliegen, naar volle tevredenheid.
Zo hebben we de fietsen ingeleverd bij de specialebagageband op Schiphol, waar ze liggend over de band verdwenen achter de rubberen flappen. Niets aan de hand, zo leek het. Maar toen we zaten te wachten voor het boarden, zag ik geen fietsdozen staan op de karretjes met speciale bagage. En tikkie bezorgd in Calgary, bleek er toch een hele wagen aan 'speciale items' uit ons vliegtuig te komen. Het probleem hierbij: onze fietsen, plus een derde fiets, lagen onderop de stapel. Zonder dozen, alle drie verwijderd. De Canadees (beetje simpel maar wel vriendelijk) beweerde bij hoog en bij laag dat er geen dozen omheen zaten, iets wat hij maar irritant vond en blijkbaar voor hem een reden was om de fietsen onderop de stap te leggen.
Uiteindelijk viel de schade voor ons mee: afgebroken kompasbellen, afgebroken achterlicht, kromme spatbordhouders, krassen op de frames en kromme koplampen. Gelukkig geen kromme wielen, derailleurs of kapotte remleidingen. De meid die haar stadsfiets mee had genomen kwam er minder gelukkig vanaf, kapot stuur, missende pedalen, veel verbogen onderdelen, ze kon er niet meer op fietsen.
Nu weet ik ook wel dat er overal staat: fietsen mee op eigen risico, blah blah blah. Maar dat kent natuurlijk wel z'n grenzen. Dat is bedoeld om claims te voorkomen als zo'n fiets per ongeluk van een band valt met schade als gevolg. Het is geen vrijbrief voor Schiphol om maar te doen te laten met andermans eigendom waar ze zin in hebben, dozen verwijderen hoort daar i.i.g. niet bij.
Voor alle duidelijkheid: tijdens onze terugvlucht Denver-JFK-Düsseldorf hebben de mensen van Homeland Security tot twee keer toe mijn fietsdoos opengemaakt, maar beide keren hebben ze er keurig een briefje ingegooid dat de inhoud gecontroleerd is, dat ze daar het recht toe hebben en hebben ze de doos keurig netjes weer dichtgemaakt en alle losse onderdelen netjes laten zitten. (Kleinere dozen, fietsen moesten dus helemaal uit elkaar.)
Wie kan mij een beetje redelijk beeld geven van de wijze waarop men op Schiphol met fietsen omgaat? Dit omdat wij afgelopen zomer voor het eerst vanaf Schiphol met de fietsen zijn vertrokken, wat geen onverdeeld succes was en ik zit te denken om op een of andere manier meer werk van te maken. Zeker als het (veel) vaker gebeurt.
Het verhaal:
Op zaterdag 16 juli zijn we van Schiphol van Calgary gevlogen met Air Transat. Op Schiphol keurig de fietsen in Koga-dozen gestopt. Deze zijn groot, ongeveer even groot als de KLM-dozen. Het voordeel is dat ik dan niet de fietsen hoef te demonteren, alleen stuur scheef, zadel laten zakken, banden (half) leeg en pedalen d'r af. (Kost overigens slechts 24 euro per fiets, vliegen met Air Transat, verder is het een 13-in-een-dozijn-met-je-knieën-in-je-nek-maatschappij)
In dit type doos hebben we eerder de fietsen van Bremen naar Oslo laten overvliegen, naar volle tevredenheid.
Zo hebben we de fietsen ingeleverd bij de specialebagageband op Schiphol, waar ze liggend over de band verdwenen achter de rubberen flappen. Niets aan de hand, zo leek het. Maar toen we zaten te wachten voor het boarden, zag ik geen fietsdozen staan op de karretjes met speciale bagage. En tikkie bezorgd in Calgary, bleek er toch een hele wagen aan 'speciale items' uit ons vliegtuig te komen. Het probleem hierbij: onze fietsen, plus een derde fiets, lagen onderop de stapel. Zonder dozen, alle drie verwijderd. De Canadees (beetje simpel maar wel vriendelijk) beweerde bij hoog en bij laag dat er geen dozen omheen zaten, iets wat hij maar irritant vond en blijkbaar voor hem een reden was om de fietsen onderop de stap te leggen.
Uiteindelijk viel de schade voor ons mee: afgebroken kompasbellen, afgebroken achterlicht, kromme spatbordhouders, krassen op de frames en kromme koplampen. Gelukkig geen kromme wielen, derailleurs of kapotte remleidingen. De meid die haar stadsfiets mee had genomen kwam er minder gelukkig vanaf, kapot stuur, missende pedalen, veel verbogen onderdelen, ze kon er niet meer op fietsen.
Nu weet ik ook wel dat er overal staat: fietsen mee op eigen risico, blah blah blah. Maar dat kent natuurlijk wel z'n grenzen. Dat is bedoeld om claims te voorkomen als zo'n fiets per ongeluk van een band valt met schade als gevolg. Het is geen vrijbrief voor Schiphol om maar te doen te laten met andermans eigendom waar ze zin in hebben, dozen verwijderen hoort daar i.i.g. niet bij.
Voor alle duidelijkheid: tijdens onze terugvlucht Denver-JFK-Düsseldorf hebben de mensen van Homeland Security tot twee keer toe mijn fietsdoos opengemaakt, maar beide keren hebben ze er keurig een briefje ingegooid dat de inhoud gecontroleerd is, dat ze daar het recht toe hebben en hebben ze de doos keurig netjes weer dichtgemaakt en alle losse onderdelen netjes laten zitten. (Kleinere dozen, fietsen moesten dus helemaal uit elkaar.)