Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd fietsroute - Forum Wereldfietser

advies gevraagd fietsroute

Hallo,

ik wil als het weer mee zit volgende week op de fiets stappen richting Luxemburg. Hoe lang ik het volhoud weet ik nog niet, maar ik ben alvast aan het kijken waar ik daarna langs wil fietsen mocht ik er nog steeds zin in hebben.

Ik zat zelf aan oost-Frankrijk te denken, een beetje langs de Zwitserse grens om zo o.a. de Vogezen en de Jura te bezoeken. Daarna zou ik dan indien ik nog steeds zin heb door willen fietsen richting de Pyreneeen. En daarna nog door oost-Spanje.

Tot en met Luxemburg heb ik een aardig goed idee kwa route, echter ben ik nog nooit per fiets (afgezien van 3 dagen) in Frankrijk geweest, en nog nooit in Spanje. Nu vraag ik mij af wat jullie van mijn voorlopige route vinden? Ik heb hier een linkje naar google-maps:

route

Klopt mijn idee dat je de Franse kust aan de Middelandse Zee beter kunt vermijden indien je niet van drukte en toerisme houdt? Dat zou voor mij een reden zijn om wat meer in het binnenland van Frankrijk te blijven.

Verder zou ik graag de stad Carcasonne willen bezoeken en ik vraag mij af of jullie nog tips hebben voor het stuk door de Pyreneeen naar Spanje? (zijn bepaalde routes / passen nog leuker / mooier m.b.t. natuur, natuurparken en verkeer?)
jeroen_ schreef:route
Klopt mijn idee dat je de Franse kust aan de Middelandse Zee beter kunt vermijden indien je niet van drukte en toerisme houdt? Dat zou voor mij een reden zijn om wat meer in het binnenland van Frankrijk te blijven.
Dat is inderdaad een heel goede reden!
De route. Waar moet ik beginnen. Vooraan?
Ik zou toch niet echt over de snelwegen gaan en ik zou ook de vele drukke wegen mijden die je tussen de 'groene' gebieden hebt ingepland. Ook buiten de natuurgebieden is Frankrijk mooi als je tenminste kleine wegen volgt.

De stukken door Vogezen en Jura ken ik niet, maar waar je na Lyon van de Route du Soleil afgaat wordt de route in ieder geval goed. Een aardig deel daarvan heb ik zelf ook gefietst. Als je in Florac de D16 - rechtstreeks naar boven - kunt fietsen op een vrije dag moet je dat beslist doen.
In Zuid-Spanje heb je weer grote wegen ingepland. Op zulke wegen wil je echt niet fietsen! Maar tegen de tijd dat je daar bent heb je daar zeker een oplossing voor.
Mijn raad: koop een goede kaart van het gebied dat je bereikt en kies de wat kleinere wegen zo dat je een mix hebt van een beetje opschieten en drukte, heb geen haast en geniet!
Leon
Jeroen, Wat misschien een mooi alternatief is is om het eerst deel (Roermond-luxemburg tot aan zuid frankrijk) via de volledig beschreven groene weg route naar de middellandse zee te fietsen.

Deze hebben wij afgelopen jaar gefietst. Is zowel als boek maar ook als gps route verkrijgbaar. En zeer de moeite waard :)

De route loopt ongeveer via dezelfde weg als jij hebt gemaakt.

http://europafietsers.nl/routes/groenweg/route.htm

Paul
Jeroen,

Wat je ook kunt doen is de route van Paul Benjaminse volgen:

- onbegrensd fietsen naar Barcelona (deel 1 tot Cluny)
- onbegrensd fietsen naar Barcelona (deel 2 tot Girona), daar eindigt de route
- onbegrensd fietsen naar Andalusië, begint in Girona en gaat naar Malaga.

De routes zijn over het algemeen rustig en Benjaminse zoekt niet de allerhoogste toppen op. Overnachtingsmogelijkheden staan in de boekjes aangegeven.

Annita
Hey Jeroen,

Ik begrijp dat je steden probeert te vermijden en dat het geen exacte routeplanning is; mijn tips beperken zich even tot het gebied arnhem-nijmegen: verplaats je route wat naar de duitse grens!

- Fiets door de veluwe(zoom)
- Manouvreer na de veluwe tussen de dorpen heen richting Bemmel; die kant van Arnhem/Nijmegen is een stuk mooier dan de andere kant!
- Steek gewoon over op de waalbrug; fiets eventueel nog door de ooipolder (of nog beter: fiets nog verder richting duitsland en neem ergens een pontje over de waal).
- Fiets door het bos tussen Groesbeek/Malden (zoals je weet is dat een mooi stuk ;-))!
- Fiets door/langs de Maasduinen!

Uiteraard bied ik je een geheel verzorgde slaapplek aan in Nijmegen; en fiets ik graag een stuk mee vanaf Nijmegen richting de maasduinen ;-)
Jeroen,

Net terug van een tochtje naar Zwitserland.

Ik kan me vinden in de tip om in het eerste gedeelte je route wat verder naar het oosten, richting Duitse grens te verplaatsen. Je kunt dan ook gebruik maken van de Ravels, over oude spoorlijnen.

Voor wat de Vogezen betreft zou ik in het noordelijk gedeelte ook iets oostelijker gaan. Pik de Route des Crêtes al op in Ste Marie-aux Mines. In september is deze weg al minder druk als in het hoogseizoen en de beklimming van de Col de la Slucht is vanwege het vele vrachtverkeer niet aangenaam.
Houdt wel rekening met slecht weer. Regen en mist. In de Vogezen treedt de herfst vroeg in. Bij slecht weer kun je ook door de Elzas. lekker langs de voet van de Vogezen, door allemaal knusse vakwerkdorpjes.

Peter
Hoi Jeroen,

Is het de eerste keer dat je met de fiets en tent op pad gaat? In dat geval zou ik de raad van Annita zeker ter harte nemen. Neem een LF-route zuidwaarts (Saksenroute, gekoppeld aan de Maasroute bijvoorbeeld). Nederland is makkelijk fietsen. In het zuiden van Nederland zou ik de route van Benjaminse oppakken. Het zal je waarschijnlijk veel gepuzzel en frustratie van drukke wegen en te steile beklimmingen voorkomen.

Op één of andere manier hebben grote steden een soort aanzuigende werking, het is lastig om er om heen te fietsen..... Routes voorkomen dat ongemak...

Mocht je wel gewoon zelf gaan plannen, pak dan de site van via Michelin, daarop staan de 'stijgingspijltjes' en overweeg de grens tussen Frankrijk en Spanje bij Las Illas over te steken, lekker rustig en minder hoog dan die jij voor ogen hebt...

Veel plezier en succes!!

Gr
Eric

Oja, een paar jaar geleden ben ik langs de kust van Genua naar Nice gefietst over de SP1 (oude kustweg) en dat was eigenlijk prima te doen en een hele mooie weg

Veel plezier met plannen!
bedankt voor je reactie. Ik zal zeker zoveel mogelijk over rustige kleine wegen fietsen, echter is die kaart slechts een ruwe indicatie voor mijn route waar ik ongeveer langs zou willen.
Leon schreef:
jeroen_ schreef:route
Dat is inderdaad een heel goede reden!
De route. Waar moet ik beginnen. Vooraan?
Ik zou toch niet echt over de snelwegen gaan en ik zou ook de vele drukke wegen mijden die je tussen de 'groene' gebieden hebt ingepland. Ook buiten de natuurgebieden is Frankrijk mooi als je tenminste kleine wegen volgt.

De stukken door Vogezen en Jura ken ik niet, maar waar je na Lyon van de Route du Soleil afgaat wordt de route in ieder geval goed. Een aardig deel daarvan heb ik zelf ook gefietst. Als je in Florac de D16 - rechtstreeks naar boven - kunt fietsen op een vrije dag moet je dat beslist doen.
In Zuid-Spanje heb je weer grote wegen ingepland. Op zulke wegen wil je echt niet fietsen! Maar tegen de tijd dat je daar bent heb je daar zeker een oplossing voor.
Mijn raad: koop een goede kaart van het gebied dat je bereikt en kies de wat kleinere wegen zo dat je een mix hebt van een beetje opschieten en drukte, heb geen haast en geniet!
Leon
Hallo iedereen,

allereerst bedankt voor de vele reacties!

Ik fiets bij voorkeur nooit exact bestaande routes, maar ik zal zowel de "groene weg route" als de Paul Benjaminse routes bekijken om inspiratie op te doen :) De LF routes had ik al bekeken en ik denk dat ik daar zeker wat stukjes van ga fietsen.

Ik overweeg om dit jaar niet door Duitsland te gaan, omdat ik dat vorig jaar al heb gedaan (toen ben ik via de Rijn tot Koblenz gefiets en daarna via de Moesel tot Cochem).

Verder is het niet mijn eerste fietsvakantie, ik doe al fietsvakanties sinds mijn 15e, (ik ben nu 30) maar ik fiets niet ieder jaar.
Ik heb de routes bestudeerd en ik denk dat ik in grote lijnen de groene route ga aanhouden.

Echter blijf ik nog even twijfelen waar ik de Pyreneeen door wil fietsen. Landschappelijk heb ik (afgaande op google maps) een voorkeur voor Andorra omdat je daar flinke bergen hebt wat ik mooi vind. Echter lees ik in fietsverslagen dat deze (enige) doorgaande weg wel erg druk kwa verkeer is.

Las Illas lijkt mij landschappelijk misschien iets minder mooi? maar dit is denk ik verder wel een veel rustigere weg.

Mijn vraag is daarom: zijn er mensen die ervarging hebben met de doorgaande autoweg in Andorra?
jeroen_ schreef: Mijn vraag is daarom: zijn er mensen die ervaring hebben met de doorgaande autoweg in Andorra?
Ja, met de auto, is een brede drukke weg (met veel vrachtverkeer) en Andorra zelf is geen gezellige plaats!!
Hoi ik denk dat ik dan toch maar niet voor de route door Andorra ga als er rustigere alternatieven zijn. Waarschijnlijk wordt het dan toch Las Illas.
Afbeelding
Afbeelding
Goed idee! Een jaar of 10 geleden was het er nog niet echt druk.... Die steen waar dat figuur op staat is de grens.....
Mooie foto's. Dan is er in die tijd veel veranderd...
:D Foto's zijn van Las Illas en omstreken.. :D
foutje... :D
ik wil misschien de Groene Weg fietsen en hoewel het altijd persoonlijk is vraag ik mij af of deze route mooi en de moeite waard is?
Ik heb laatste zomer door Luxemburg gefietst en heb er goede herinneringen aan overgehouden.
http://www.pch.public.lu/reseau_routier ... index.html
Dit zijn prachtige routes. Eerst ben ik via de Our naar Vianden gereden (langs N10: klinkt groot, is niet zo groot, wel rustig en mooi), dan PC3 genomen naar Reisdorf, PC16 naar Ettelbruck, PC15 naar Colmar, en vandaar de volledige PC12. Echt de moeite, zeer goed aangeduid, mooie rustige routes. Is te doen op een dag. Simpelweg een aanrader