Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merino wollen ondershirts, jullie ervaringen? - Forum Wereldfietser

Merino wollen ondershirts, jullie ervaringen?

Beste kenners,

Ik ben nu ruim een jaar bezig met een bedrijfje in fietskleding. (Kleding voor nederlandse fietsers die kwaliteit waarderen.) De basis collectie is kort geleden aangekomen uit Italië. Deze zal stap voor stap worden uitgebreid. 1 van de eerste producten die ik wil toevoegen zijn ondershirts in merino wol.

Voor de basis collectie heb ik mijn eigen ervaringen die die van andere gebruikt zoals die van leden van het fiets.nl forum.

Omdat ondershirts van merino wol onder leden van dit forum al gemeen goed is zou ik jullie willen vragen naar jullie ervaringen met de ondershirts die jullie al hebben. Wat vinden jullie goed en wat zou beter kunnen.

Natuurlijk zijn er vele verschillende shirts voor vele verschillende doeleinden op de markt. Als starter wil ik me eerst richten op een shirt met korte mouwen en 1 met lange mouwen. Deze moeten in alle jaar getijden gedragen kunnen worden, dus niet te dik. Voor de winter zou je dan met verschillende laagjes moeten werken.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Paul
Dat van mij kriebelt wat, maar werkt zoals het belooft te werken.
Je kunt ook met iets met korte mouwen beginnen en daar losse armstukken bij kopen. Die voor wielrenners, ze kosten bij Perry Sport 25-30 euro. Ze zijn ook te combineren met andere korte mouwen. Minder kosten, minder gewicht, meer flexibiliteit.
Trouwens, veel doodgewone sportkleding bevalt mij ook goed. Bijv. ademende hardloopshirts. En anders thermisch ondergoed. Dus er leiden meerdere wegen naar Rome.

Ik zelf zou niet meteen veel geld investeren, maar een ding uitproberen. En gaandeweg aanvullen als ik meer weet over wat je in de praktijk bevalt.

Ben zelf door schade en scande iets wijzer geworden - in mijn zoektocht naar perfecte spullen uiteindelijk een overdaad aan spullen gekocht. Uiteindeilijk draag ik vooral de hardloopshirts die ik voor die zoektocht al had.
Mijn ervaringen als onderste laag zijn niet zo goed.
Merino wol blijft voor mij nl te nat, ik heb veel liever een craft ondershirt omdat ik hier veel droger in blijf bij zweten. Ik vind Merino wel fijn 's avonds bij het kampvuur, maar niet bij inspanning.
Hoi Marianne en Janneke,

Wat ik uit jullie reacties verneem is dat Merino wol als materiaal voor ondershirts (zweet doorvoerende laag) niet het meest ideale is tijdens het wielrennen, toch?

De shirts waar jullie ervaring mee hebben worden die echt voor het sporten aangeboden en zijn deze van 100% merino wol of een mix.

Als er lezers zijn die deze of andere ervaringen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Paul
Hallo Paul,

voor is mij de essentie: als je al andere sportkleding hebt, kun je eerst daarmee experimenteren, voordat je dure spullen koopt. Wie weet kom je erachter dat je die dure spullen niet nodig hebt.

Heb je die kleding niet, dan hoef je geen merino te kopen, maar er is ook niks op tegen. Dan is het een kwestie voor smaak.

Mijn smaak is sportkleding van Perry et al :)


Janneke
In de zomer is een merinoshirt te snel nat van het zweet, zeker bij zware inspanning. Ik gebruik het vooral als slaapkledij en om na het fietsen in rond te lopen. Tijdens koudere periodes doe ik het onder andere fietskleding aan en zolang de inspanning niet te zwaar is, is het geweldig.
Het prikt absoluut niet.
Het enige nadeel is dat het nogal kwetsbaar is en er snel gaatjes komen in de shirts. Pasvorm is belangrijk, als het te groot is dan werkt het niet.
Paul,

Bij mij ging het om een shirt van Icebreaker, een redelijk dun exemplaar.
En juist in koudere periodes is het extra vervelend als het nat blijft omdat je dan juist erg snel afkoelt als je bv. even stil staat.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

De kleding die ik maak moet zeker ook intensief gebruikt kunnen worden. Uit jullie ervaringen begrijp ik dat er mogelijk 'betere' materialen zijn dan merino wol als ondershirt bij intensief fietsen.

Vanwege de goede ervaringen met de fietsshirts (gemaakt van een merino mix) op het gebied van "vocht afvoer", geur en temperatuur regulatie ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat merino wol ook ideaal is als ondershirt. Dit is dus mogelijk niet het geval.

De komende week zal ik op Eurobike veel tijd in 'het ideale' ondershirt (bij intensief gebruik) steken. Als jullie nog tips hebben over wat goed is en wat niet dan hoor ik dat graag.

Groetjes,
Paul
Ik vind net dat een ietwat natte wollen shirt "warm" blijft ook al sta je even stil.
Marianne schreef:Mijn ervaringen als onderste laag zijn niet zo goed.
Merino wol blijft voor mij nl te nat, ik heb veel liever een craft ondershirt omdat ik hier veel droger in blijf bij zweten. Ik vind Merino wel fijn 's avonds bij het kampvuur, maar niet bij inspanning.
m_nu schreef:Ik vind net dat een ietwat natte wollen shirt "warm" blijft ook al sta je even stil.
Gelukkig heb ik een niet-wollen shirt waar ik een stuk droger in blijf!
Marianne schreef:
m_nu schreef:Ik vind net dat een ietwat natte wollen shirt "warm" blijft ook al sta je even stil.
Gelukkig heb ik een niet-wollen shirt waar ik een stuk droger in blijf!
En waarin je lekker stinkt :wink:
Vooral als je al eens nat kan worden of je het shirt langer moet dragen zonder het te kunnen wassen is wol juist zeer aangenaam ten opzichte van die kunststoffen.

Ik vind ook dat wollen kledij gewoon veel aangenamer is op de huid overigens. Geen idee waarom precies, maar die synthetische dingen zitten gewoon minder lekker.
Mijn dikke Icebreaker (260 ofzo, lange mouwen) gaat wel degelijk als een malle stinken als het een tijdje nat blijft. Dat wil nog wel eens gebeuren als het koud en nat weer is. Het stinkt dan overigens niet naar mij, maar zoals (dik) wol altijd gaat stinken als het te lang nat is.

Mijn dunne Icebreaker (150) werkt daarentegen heel erg goed. Je gaat zelf wel en beetje stinken bij 30+ graden, maar dat is nog vol te houden en het wordt dagenlang niet erger. De synthetische Odlo van m'n vriendin is haar overigens vergelijkbaar (goed) bevallen, dus of de verschillen werkelijk zo groot zijn waag ik te betwijfelen.

En ik vraag me af: zijn er goedkopere, maar ook goede, alternatieven voor Icebreaker? Die dingen zijn wel schreeuwend duur.
Ik heb in Amerika tricot zijden onderlaagjes gevonden. Ik was erg enthousiast over wol, maar die zijde is nog veel en veel lekkerder!
Kan in de wasmachine, krimpt totaal niet, is heel erg licht, heel erg snel droog en is heel veel lichter en kleiner dan mijn wollen spul en bijna even warm. Zelfs de prijs was veel beter (30 dollar voor een lange mouwen hemd en een lange broek). Ik gebruik ze nu thuis als pyama :)

Ik ben dus 'om'! 1e setje heb ik gekocht bij OUtdoor World in Santa Cruz, 2e setje bij REI in Marina.

Maar ook wol blijft fijn. Is in ieder geval minder doorschijnend!
Groeten, Paulien
blueOn bike schreef:De shirts waar jullie ervaring mee hebben worden die echt voor het sporten aangeboden en zijn deze van 100% merino wol of een mix.
Zo'n mixspullen slagen er soms in de goede eigenschappen van twee (of meer) materialen te combineren. Een zeer groot nadeel vind ik echter dat ze meestal (of altijd?) veel slechter of helemaal niet te recycleren zijn en evenmin biologisch afbreekbaar zijn.

Materialen als wol, katoen, bamboe, hennep, ... kan de natuur op het einde van de levensduur nog afbreken. (Al moet daarbij wel gezegd worden dat voor de productie van niet biokatoen gigantisch veel pesticiden worden gebruik en dat bij de productie van wol vaak veel dierenleed te pas komt (zoek maar eens op mulesing sheep).
Kunststof kleding (zoals van polyester) is goed te recycleren.
Merino 150g/m2 van ibex heb ik gedragen in + 30graden en in Noorwegen bij -35. In beide gevallen in wisselende situaties van dynamisch naar statisch. Mij valt juist op dat merinowol ook klammig nog zeer comfortabel warm/koel blijft. De warmtehuishouding is geweldig. Droog blijven bij zware inspanningen is een illusie en juist in die synthetische shirts koel je dan enorm af. De ribstructuur van ibex woolies zorgt voor nog sneller drogend merino. Ik ben nog steeds verbaasd dat het materiaal zo een klein marktaandeel heeft. Check naast ibexmerinowol.nl ook aclima en devold.

Dan blijf je toch niet in plastic lopen!
KWT schreef:Merino 150g/m2 van ibex heb ik gedragen in + 30graden en in Noorwegen bij -35. In beide gevallen in wisselende situaties van dynamisch naar statisch. Mij valt juist op dat merinowol ook klammig nog zeer comfortabel warm/koel blijft. De warmtehuishouding is geweldig. Droog blijven bij zware inspanningen is een illusie en juist in die synthetische shirts koel je dan enorm af. De ribstructuur van ibex woolies zorgt voor nog sneller drogend merino. Ik ben nog steeds verbaasd dat het materiaal zo een klein marktaandeel heeft. Check naast ibexmerinowol.nl ook aclima en devold.

Dan blijf je toch niet in plastic lopen!
In al je 2 posts heb je het alleen maar over hoe (ongenuanceerd) geweldig merinowol wel niet is en verwijs je daarbij tweemaal naar dezelfde website, moet dat serieus genomen worden? :roll: ;-)
Matthie9000 schreef: In al je 2 posts heb je het alleen maar over hoe (ongenuanceerd) geweldig merinowol wel niet is en verwijs je daarbij tweemaal naar dezelfde website, moet dat serieus genomen worden? :roll: ;-)
En alle 2 reacties op oudere berichten. Gevalletje van ????????

Peter
KWT schreef:Merino 150g/m2 van ibex heb ik gedragen in + 30graden en in Noorwegen bij -35. In beide gevallen in wisselende situaties van dynamisch naar statisch. Mij valt juist op dat merinowol ook klammig nog zeer comfortabel warm/koel blijft. De warmtehuishouding is geweldig. Droog blijven bij zware inspanningen is een illusie en juist in die synthetische shirts koel je dan enorm af. De ribstructuur van ibex woolies zorgt voor nog sneller drogend merino. Ik ben nog steeds verbaasd dat het materiaal zo een klein marktaandeel heeft. Check naast ibexmerinowol.nl ook aclima en devold.
Dan blijf je toch niet in plastic lopen!
Je geeft zelf je eigen antwoord :D
Bij 30 graden hebben de meeste fietsers veel behoefte aan afkoeling en "die synthetische shirts koel je dan enorm af". Daarbij is het in NL stukken vaker +30 dan -30 en wordt er bij +30 vooral ook meer gefietst dan bij -30, dus vandaar het kleine marktaandeel.
Het enige thermoshirt dat mij tot nu toe bevalt, maar dan ook heel goed, is de grijze dikke versie van Helly Hansen. Erg comfortabel en vooral ook slijtvast. De zwarte medium-versie heb ik daarvan ook maar daar zweet ik de hele dag in. Wellicht komt het omdat de dikke ruim zit en de dunne aansluit.
Leon
Ik heb sinds kort zelf een
Icebreaker 200 en al veel langer een Craft shirt. Voor zware inspanningen (wielrennen en mtb) heb ik veeeeel liever mijn Craft shirt aan. Dat voert het zweet echt af. Voor relaxed fietsen of een trui bij het kampvuur ga ik dan toch voor de Icebreaker. Die houd me wel iets warmer en lijkt niet zoveel wind door te laten als een Craft.
Een goedkoper alternatief voor Icebreaker:
http://www.obilot.nl/collectie/basics-h ... erwol.html
Er staan natuurlijk ook spullen voor fietsvrouwen op de site :wink: .