Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS | Ervaring met OSM en Apple? - Forum Wereldfietser

GPS | Ervaring met OSM en Apple?

Onze windows labtop doet weer es vervelend. En dit keer heb ik er geen zin meer in. Geen zin in weer uren schonen en zoeken naar het probleem. Zeker nu ik al ruim drie jaar lang een Apple heb zonder problemen (!). Eigenlijk is de windows machine er alleen nog maar voor de gps en als we alletwee achter een computer willen zitten. Ik heb nooit problemen met mijn Imac en daarom denk ik erover om Windows helemaal de deur te wijzen. Wie heeft ervaring met Open street map gps kaarten en andere kaarten op apple? Apple heeft programma's om kaarten over te zetten en om de Garmin te gebruiken, maar werkt het echt met de meeste kaarten? Kan ik eindelijk windhoos verwaal zeggen, een tweede Apple kopen en mijn GPS met gratis kaarten blijven gebruiken?
Op garmin.openstreetmap.nl en openfietsmap.nl zijn de OSM kaarten ook voor de Mac beschikbaar. Sterker nog, het gmap formaat schijn je ook gewoon in windows te kunnen gebruiken en dat schijnt de nieuwe Garmin standaard te worden (dus geen gedoe meer met windows installers, gewoon de gmap folder uitpakken en kopiëren naar een standaard garmin folder).

Op dit moment krijgen de world routable 'Lambertus' kaarten een facelift en komt er ook een openfietsmap lite versie wereldwijd. Dus óók in Mac format. Die pc kan je dus naar zolder verhuizen, voor het geval dat een enkele kaart niet op de Apple geopend kan worden.
Garmin en de Apple gaan goed samen, geen enkel probleem.

Begin met het gratis programma Garmin BaseCamp for Mac te downloaden en te installeren. Daarna de de benodigde OSM kaarten.

Alle kaarten zijn op de Mac te gebruiken. OSM is gewoon even opnieuw downloaden en de roadtrip variant kiezen om te downloaden en te installeren.

Kaarten onder Windows die je nu al hebt zijn via Garmin MapConvertor om te zetten naar een voor de Mac te gebruiken Garmin kaartformaat via een USB stick of USB harddisk.
GPS Expert schreef:Garmin en de Apple gaan goed samen, geen enkel probleem.

Begin met het gratis programma Garmin BaseCamp for Mac te downloaden en te installeren. Daarna de de benodigde OSM kaarten.

Alle kaarten zijn op de Mac te gebruiken. OSM is gewoon even opnieuw downloaden en de roadtrip variant kiezen om te downloaden en te installeren.

Kaarten onder Windows die je nu al hebt zijn via Garmin MapConvertor om te zetten naar een voor de Mac te gebruiken Garmin kaartformaat via een USB stick of USB harddisk.
Bedankt Marco!
Spreek jij uit ervaring? En heb je ook ervaring met OSM kaarten/
Geldt dat ook voor de Waypoint kaarten voor wandelen en fietsen?
Absoluut.

Waypoint of te wel de OnRoute kaarten, die hoef je niet te converteren via hun website en je registratiecode de update ophalen, maar nu voor Mac.

Bij mij werkt alles (qua kaarten), maar dan ook alles onder Windows EN Mac.

Enige wat je mogelijk mist zijn de Wielrennerfuncties van WinGDB3 (Edge800/Forerunner600 toestellen) De rest kun je met MacGPX doen de tegenhanger van WinGDB3 op de PC.

Voor overzetten en beheren van kaarten kun je ook de JaVaWa GMTK nog eens bekijken. Ik heb hier een migratie stappenplan staan.
Fantastisch bedankt!!!
Bedankt, Garmin is een stap verder zie ik. :wink:
Wie kan me helpen?
Ik heb OSM kaarten gedownload voor Roadtrip. Roadtrip zelf krijg ik niet geïnstalleerd; telkens de foutmelding : Roadtripformac_2010.d schijfkopie gegevens beschadigd.
De installatie voor Basecamp werkte wel. Kunnen de OSM Roadtrip kaarten ook in Basecamp lopen, ik krijg ze in ieder geval niet aan de praat. En googelen op al deze issues levert ook niet veel op.
Download de JaVaWa GMTK eens.

En kijk of die foutmeldingen geeft. Verder roadtrip verwijderen en Basecamp v3.2.2 even opnieuw installeren. Daarmee krijg je ook gelijk de nieuwste en laatste versies van MapManager en MapInstall van Garmin.

Kaarten voor garmin toestellen staan maar 1x op je systeem en kunnen gebruikt worden door roadtrip, basecamp en mapinstall. automatische, zonder enige modificatie.

Indien nodig, de OSM "roadtrip" kaart opnieuw downloaden en via de GMTK installeren (Extra knop gmap(i) installatie). Maar met de juiste versie van Garmin MapManager zou na uitpakken het voldoende zijn om de OSM World Routable.gmap te dubbelklikken om te installeren. Daarna pas BaseCamp opstarten 9of afsluiten en opnieuw starten).

Hierna kun je ook met de GMTK de kaart een andere naam en nummer geven, zodat de naam in je GPS en in BaseCamp duidelijker zijn en niet de generieke naam word gebruikt. Na aanpassen naam/id is het ook mogelijk weer een ander deel van de OSM wereld te downloaden en te installeren.
Bedankt Marco Maar het lukt nog niet echt.

Ik heb
- JaVAWA geinstaleerd
- Ik heb de laatse versie van basecamp
- ik heb een mapje met diverse documenten voor de OSM kaart

Zodra ik het mapje met OSM gegevens met JaVaWa probeer te installeren doet hij niets en geeft aan dat het ongeldige kaarten zijn.

Dit is wat ik doe;

-Knop extra in JaVaWa GMTK ,
- knop gpimap installeren in JaVaWa GMTK.
- Ik selecteer de map met mijn OSM kaarten
- Daar heb ik een map met een _mdr map met 2 documenten een .mdr en een .srt document, verder heb ik een .mdx file een. xml file en een map met osmtiles. Geen enkele map of document pakt hij.
Mattie ik snap je opmerkingen niet zo goed. Het gaat hier om een apple computer voor de goede orde. Jammer dat je de discussie zo uit verband trekt.
[ post gemodereerd]
Blanche schreef:Wie kan me helpen?
Ik heb OSM kaarten gedownload voor Roadtrip. Roadtrip zelf krijg ik niet geïnstalleerd; telkens de foutmelding : Roadtripformac_2010.d schijfkopie gegevens beschadigd.
De installatie voor Basecamp werkte wel. Kunnen de OSM Roadtrip kaarten ook in Basecamp lopen, ik krijg ze in ieder geval niet aan de praat. En googelen op al deze issues levert ook niet veel op.
"foutmelding : Roadtripformac_2010.d schijfkopie gegevens beschadigd"
Dit zou kunnen betekenen dat het programma dat je hebt gedownload niet in orde/beschadigd is. Je zou het nog eens kunnen proberen te downloaden. Dit programma is echter verouderd en er komen geen updates meer van. Ik zou Basecamp voor het beheren van kaarten gebruiken als ik jou was.

Wat het installeren van kaarten betreft, gebruik je Lion? Ik krijg de OSM-kaarten op mijn MBA met Lion niet geïnstalleerd met Garmin MapManager. Heb inderdaad GMTK nodig om ze te installeren.
- Ik selecteer de map met mijn OSM kaarten
- Daar heb ik een map met een _mdr map met 2 documenten een .mdr en een .srt document, verder heb ik een .mdx file een. xml file en een map met osmtiles. Geen enkele map of document pakt hij.
Dat ziet er uit als de inhoud van de kaart. Je moet op een bestand met .gmapi of .gmap clicken, bijv. OpenFietsMap(BNL).gmapi, dat is genoeg.
Frank schreef:
"foutmelding : Roadtripformac_2010.d schijfkopie gegevens beschadigd"
Dit zou kunnen betekenen dat het programma dat je hebt gedownload niet in orde/beschadigd is. Je zou het nog eens kunnen proberen te downloaden. Dit programma is echter verouderd en er komen geen updates meer van. Ik zou Basecamp voor het beheren van kaarten gebruiken als ik jou was.
Wat het installeren van kaarten betreft, gebruik je Lion? Ik krijg de OSM-kaarten op mijn MBA met Lion niet geïnstalleerd met Garmin MapManager. Heb inderdaad GMTK nodig om ze te installeren.
Bedankt voor je hulp Frank! Ik gebruik snow leopard. Garmin Mapmanager heb ik niet.
Frank schreef:Dat ziet er uit als de inhoud van de kaart. Je moet op een bestand met .gmapi of .gmap clicken, bijv. OpenFietsMap(BNL).gmapi, dat is genoeg.
Dat doet bij mij niets.
@Matthie9000

Ik heb je bericht over de iPhone verwijderd, off-topic.

Dit is een fietsforum, geen discussies over operating systems aub

Frank (als moderator)
Blanche schreef:Bedankt voor je hulp Frank! Ik gebruik snow leopard. Garmin Mapmanager heb ik niet.
Vreemd, zowel bij Roadtrip als Basecamp word Garmin Mapinstall (om kaarten op de GPS te zetten) als Garmin MapManager (om kaarten op de computer te zetten en te verwijderen) geïnstalleerd in de programma map.
Frank schreef:Dat ziet er uit als de inhoud van de kaart. Je moet op een bestand met .gmapi of .gmap clicken, bijv. OpenFietsMap(BNL).gmapi, dat is genoeg.
Blanche schreef:Dat doet bij mij niets.
Welke kaart is het?
Frank schreef:Welke kaart is het?

De OSM Oman.

Ja ik vond het ook vreemd meestal werkt alles vlekkeloos met een druk op de knop in Apple. Maar goed ik heb nooit met kaarten op de apple gewerkt.

p.s Garmin MapManager geeft ook dezelfde foutmelding als bij roadtrip. Vreemd!
Dan lijkt de OSM kaart beschadigd of niet volledig.
De OSM Oman.
Ik neem aan dat het de versie van garmin.na1400.info is?
Geen problemen om die te installeren en te bekijken in Basecamp.