Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe bescherm jij je Rohloff? - Forum Wereldfietser

Hoe bescherm jij je Rohloff?

Ik ben sinds kort in het bezit van een rood geanodiseerde Rohloff naaf. Nu weet ik dat de anodiseerlaag een goede bescherming is (zowel tegen beschadigen als corrosie), maar ik heb naven gezien waarbij de anodiseerlaag toch was beschadigd door de ketting of andere oorzaken. Omdat ik ook met de naaf op het strand wil gaan fietsen zit ik er zelf aan te denken om de naaf nog in de blanke lak of tectyl te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe beschermen jullie je naaf tegen beschadiging en corrosie? Of is dat niet nodig? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen na meerdere jaren gebruik van de Rohloff.
lp77 schreef:Ik ben sinds kort in het bezit van een rood geanodiseerde Rohloff naaf. Nu weet ik dat de anodiseerlaag een goede bescherming is (zowel tegen beschadigen als corrosie), maar ik heb naven gezien waarbij de anodiseerlaag toch was beschadigd door de ketting of andere oorzaken. Omdat ik ook met de naaf op het strand wil gaan fietsen zit ik er zelf aan te denken om de naaf nog in de blanke lak of tectyl te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe beschermen jullie je naaf tegen beschadiging en corrosie? Of is dat niet nodig? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen na meerdere jaren gebruik van de Rohloff.
Oude rode naven waren geverfd, dat viel er na 20.000 km af. Als de anodiseerlaag er door inwerking van de ketting afgaat, helpt ook tectyl niet. Dan moet je er een dik tape of zo omheen draaien. Ik zou gewoon de kettingop tijd spannen en de naaf in de was zetten
Maak ik me geen zorgen om.

De naaf wordt "beschermd" door de spaken, tandwieltje, schakelbox, drager, tassen etc. Daar kan echt geen steen tegen of iets dergelijks tegen knallen, die je lak zou kunnen beschadigen.

En een roestende Rohloff naaf, volgens mij bestaat dat niet.
Bas1988 schreef:Maak ik me geen zorgen om.

De naaf wordt "beschermd" door de spaken, tandwieltje, schakelbox, drager, tassen etc. Daar kan echt geen steen tegen of iets dergelijks tegen knallen, die je lak zou kunnen beschadigen.

En een roestende Rohloff naaf, volgens mij bestaat dat niet.
Als je ketting er vaak afspringt dan trek ie een mooi spoor in het huis van de naaf. Alleen te voorkomen door wat Marten zegt.
Een Rohloff kan wel degelijk roesten. Bij die van mij kun je zien dat pekel zijn werk heeft gedaan. Dit zal bij een geanodiseerde naaf niet (zo snel) voorkomen, maar een emmertje zoetwater en goed afdrogen is nooit slecht. Ik ben er te lui voor.
SjirkM schreef:
Bas1988 schreef:Maak ik me geen zorgen om.

De naaf wordt "beschermd" door de spaken, tandwieltje, schakelbox, drager, tassen etc. Daar kan echt geen steen tegen of iets dergelijks tegen knallen, die je lak zou kunnen beschadigen.

En een roestende Rohloff naaf, volgens mij bestaat dat niet.
Als je ketting er vaak afspringt dan trek ie een mooi spoor in het huis van de naaf. Alleen te voorkomen door wat Marten zegt.
Een Rohloff kan wel degelijk roesten. Bij die van mij kun je zien dat pekel zijn werk heeft gedaan. Dit zal bij een geanodiseerde naaf niet (zo snel) voorkomen, maar een emmertje zoetwater en goed afdrogen is nooit slecht. Ik ben er te lui voor.
Ohw oke, dat wist ik niet. Heb laatste winter talloze keren door de pekel moeten fietsen. Gelukkig geen last van roest gehad op de Rohloff.

Afspringen van de ketting heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs als de ketting niet echt gespannen is.
Bas1988 schreef:Afspringen van de ketting heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs als de ketting niet echt gespannen is.
Ik wel (met een Santos Travelmaster), maar omdat het aanspannen van de ketting zo weinig werk is laat ik het nu niet meer zo ver komen.

Renaat
Ik weet niet hoe gevoelig het gepolijste aluminium van de rohloff is voor pekel.
Ik zag dat er afgelopen week al gestrooid werd op de fietspaden. :?:

Ik heb daarom voor de zekerheid mijn rohloff en son-naaf behandeld met vaseline-spray.
Tijdens het zoeken gestuit op dit draadje.

Kan iemand mij wellicht uit ervaring vertellen of dat er verschil in kwaliteit zit tussen een zilveren of een gekleurde/zwarte naaf. Het gaat mij niet direct om beschadigen, maar vooral of de een beter bestand is tegen corrosie oiv zout en weersinvloeden dan de ander.
Dit zelfde zal dan natuurlijk ook gelden voor de ook in kleur, zwart en glimmend te verkrijgen SON dynamo en lamp.

Ik heb de keuze ivm aankoop van een fiets en ben erg benieuwd naar jullie reactie!
Geanodyseerd beschermt beter. Maar ik vind al die kleurtjes zo lelijk.....
Wim
Heb verschillende Rohloff naven in de kleur zwart en zilver en in veel verschillende omstandigheden gefietst. Zie geen verschil. Blijven allemaal goed.
Gijsbert Visser schreef:Kan iemand mij wellicht uit ervaring vertellen of dat er verschil in kwaliteit zit tussen een zilveren of een gekleurde/zwarte naaf. Het gaat mij niet direct om beschadigen, maar vooral of de een beter bestand is tegen corrosie oiv zout en weersinvloeden dan de ander.
Mijn "zilveren" Rohloff heeft eens een nieuw binnenwerk gekregen. Dan krijg je meteen ook een nieuwe flens aan de linkerkant. Je kunt het verschil tussen gebruikt en nieuwer zien. Het meer gebruikte deel is doffer en niet meer echt glimmend te krijgen.

Vind ik het belangrijk? Nee, totaal niet. Fietst even lekker en als ik fiets zie ik er niets van en als ik reis dan is ie toch vuil.

Sjirk
jumbo schreef:Ik heb daarom voor de zekerheid mijn rohloff en son-naaf behandeld met vaseline-spray.
Nou volgens mij is m'n son28 toch echt wel van rvs en corroderen heeft ie de afgelopen 5 jaar nog zeker niet gedaan. Dof wordt ie in ieder geval wel aangezien ie gemakkelijk krast bij het wegpoetsen van modder. Maar of ik daar een kilometer minder door zal rijden, 'k denk het niet... :wink: Eens polijsten als er ooit eens een nieuwe velg rond moet is altijd nog mogelijk maar voor mij moet een fiets gewoon uitstekend rijden en geen bling-bling-ding zijn.
SjirkM schreef:Het meer gebruikte deel is doffer en niet meer echt glimmend te krijgen.
Dat zou ik als een pluspunt aanzien. Springt ie ineens ook minder in het oog :wink: . Voor mij hoefden die opzichtige witte gravures ook echt niet. Het liefst had ik nog dat ie vermomd was als een onopvallend, simpel torpedonaafje zonder kapsones (maar met betrouwbare kwaliteiten :lol: )...

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef: Nou volgens mij is m'n son28 toch echt wel van rvs en corroderen heeft ie de afgelopen 5 jaar nog zeker niet gedaan.
De naafhuizen van de Son naafdynamo's zijn van aluminium 6082 T6. De assen en asringen zijn wel vaak van roestvast staal
Het is geen rvs maar aluminium. Eerlijk gezegd vind ik de SON naaf mooier afgewerkt dan de Rohloff, maar druk maak ik me er niet om. Corrosie heb ik niet, omdat ik deze fiets niet echt in de pekel gebruik (afgelopen weekend voor het eerst), en hem met veel water en autoshampoo afspoel als hij vies is.
Wim
Wim schreef:Het is geen rvs maar aluminium. Eerlijk gezegd vind ik de SON naaf mooier afgewerkt dan de Rohloff,
Een SON naaf wordt altijd gepolijst, ook als hij naderhand geeloxeerd wordt. Een Rohloff huis is alleen fijn gedraaid/gefreesd, en je ziet dan ook de bewerkings sporen, vooral rond de spaakgaten
Dat is het dus. Het is goed te zien.
Wim
Bedankt voor de antwoorden en tips!
Het gaat om de keuze tussen zilveren of zwarte componenten (rohloff & son dynamo/lamp).
Wat ik er van begrijp is de zwarte een gepolijste versie die ook nog eens is geanodiseerd en daarmee dus extra beschermt is, maar dat het allemaal niet veel uitmaakt.
Ik zal er nog een nachtje over slapen; om de zilveren componenten mooi te houden moet je af en toe poetsen en als je dat niet wil ze dof en minder mooi laten worden of gewoon zwart (is 50 euro meerprijs) kiezen.
Na een wintertje doortrappen zag ik wel duidelijks sporen op de glimmende naaf en dynamo. Vooral de SON had wat doffe plekken gekregen wat duide op aantasting van de verchroomde laag, tenmiste ik had 't idee dat er een laagje op 't metaal/alu is aangebracht.
De versnellingsnaaf was duidelijk doffer geworden dan die van de fiets van m'n vriendin die netjes binnen was gebleven. Ook her en der wat doffere vlekken.

Kortom je gaat een wintertje doortrappen zeker zien.
De zwarte SON koplamp had geen sporen van winters gebruik mee gekregen.
TravelDuck schreef:Na een wintertje doortrappen zag ik wel duidelijks sporen op de glimmende naaf en dynamo. Vooral de SON had wat doffe plekken gekregen wat duide op aantasting van de verchroomde laag, tenmiste ik had 't idee dat er een laagje op 't metaal/alu is aangebracht..
Hoewel je aluminium kunt verchromen, is dat toch meer een bewerking die bv toegepast wordt om de wielen onder een amerikaanse hoerensloep nog ordinairder te maken. Maar gezien de milieubelasting van het proces is het onwaarschijnlijk dat je daar met Wilfried Schmidt over kunt praten :wink:

Son naven en zoals hier de lamphuizen worden machinaal gepolijst, met borstels en slijppasta
Afbeelding

(meer plaatjes over het productieproces: http://www.m-gineering.nl/Sonproductie.htm
Twee jaar geleden had ik de 'fout' gemaakt door te weinig vaseline op de rohloffnaaf (zilveren kleur) te hebben aangebracht waardoor in twee weken tijd (3x per week door een dikke laag pekel) al flink veel corrosie te zien was op de naaf. Gelukkig kon ik het nog weg krijgen met polijstpasta. Tegenwoordig gaat er dus een dikke laag vaseline uit een pot op (dus niet uit een spuitbus).

Overigens zet ik de naaf alleen in de vaseline in het pekelseizoen. Na het pekelseizoen poets ik alles er weer netjes af en glimt ie weer :D