Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winterbanden - Forum Wereldfietser

winterbanden

oke mischien wel erg vroeg om er over te beginnen, maar voor je het weet is het zover
maar kan ik mij nu voorbereiden, tijdig bestellen en ze hopelijk huis te hebben wanneer ik ze echt nodig denk te hebben :lol:

ik rijd nu jaar rond met big apples 50-559,
heeft het een toegevoegde waarde om in de winter met winterbanden te gaan rijden?
Mijn woonwerk-verkeer speelt zich voornamelijk in de stad en net daarbuiten af, maar ook hier wordt niet altijd gestrooid,

en wellicht kunnen deze banden ook van dienst zijn in de late hersft met veel nattigheid op de weg of zit ik er dan helemaal naast? (een beetje zomer/winterband verhaal zoals bij auto's?)

ik denk er dan namelijk om dan de Conti Topcontact Winter II te gaan gebruiken
Hoor graag jullie ideeen
In mijn ervaring kan je met normale banden (zoals de Big Apples) je plan wel trekken, ook op natte wegen in de winter. Het probleem stelt zich pas wanneer er ijs/ijzel gevormd wordt, ik overweeg ook om daarvoor winterbanden aan te schaffen. Daar zijn misschien alleen spikes voor geschikt?

Hier staan een reeks antwoorden op de vraag trouwens.
Lasse schreef:In mijn ervaring kan je met normale banden (zoals de Big Apples) je plan wel trekken, ook op natte wegen in de winter. Het probleem stelt zich pas wanneer er ijs/ijzel gevormd wordt, ik overweeg ook om daarvoor winterbanden aan te schaffen. Daar zijn misschien alleen spikes voor geschikt?

Hier staan een reeks antwoorden op de vraag trouwens.

Lasse,

bedankt,
ik vrees dat ik al die antwoorden reeds had gelezen, maar lukt het mij toch nog niet om voor mijzelf datgeen uit hieruit te halen waardoor ik tot een besluit kan komen, of het moet aan mijn besluitloosheid liggen

Met name de inbreng van Wim, die mij het idee geeft toch voordeel te kunnen hebben met winterbanden ook zonder veel sneeuw/ijzel juist omdat de conti wat alrounder zijn zonder spikes
Tja, het was een afweging. Uiteindelijk ben ik erg blij met de keus voor winterbanden zonder spikes. Banden met spikes zijn in Nederland en zelfs in Groningen maar kort bruikbaar. Die Conti Topcontact Winter II is veel langer zinvol inzetbaar, en dat heb ik nuttiger gevonden dan nog iets meer grip gedurende een paar dagen. Ik vond het echt fijne banden met een spectaculaire grip.
Wim
Wim, hoe was de ervaring op ijzel/verijsde sneeuw op de weg? Merkelijk beter dan normale banden?

Vorige winter heb ik rondgereden met gewone mountainbike banden en in sneeuw op de weg was dat geen probleem. De echt gladde stukken daarentegen...
Wim een jaar geleden schreef:Vandaag kwamen de door mij bestelde Conti Topcontact Winter II (model 2011) binnen en ik heb ze gelijk geprobeerd. Dit zijn geen banden met spikes, maar winterbanden zoals bij de auto, dus met ander rubber en een ander profiel. Ik ben tot nu toe erg tevreden. De rolweerstand op de schone weg is vergelijkbaar met een normale geprofileerde band (maar veel lager dan bijvoorbeeld een Marathon Extreme). En de grip was heel goed. Ik kreeg ze met geen mogelijkheid aan het schuiven. Het verschil was veel groter dan ik had verwacht. Op ijs zul je wel tekort komen vergeleken met spike banden, maar deze Conti's zijn veel breder inzetbaaar. En ze zijn ook nog eens niet zo idioot zwaar.
Wim
Mijn ervaring was prima. Ik heb op glimmend verijsde sneeuw voluit geremd met XT V brakes, en de banden gingen niet glijden. Het was een vreemde ervaring.
Wim