door
DriesBa » ma 08 aug, 2011 16:06
Peter M schreef:Patricia,
Join the club.
Als ze willen maakt het allemaal niet veel uit. Ook mijn fiets stond vast én op slot. Toch meegenomen.
Het voorstel van DriesBa is wel leuk, maar niet echt praktisch.
Jouw fiets werd gestolen in Duitsland, de mijne in Vilnius, Litouwen.
Maar wellicht is
dit een oplossing.
Op dit moment zelfs in de uitverkoop bij het
Kruitvat Voor € 7,50 en voor € 0,50 er een batterij bij.
Peter
Helaas blijven de meeste fietsendiefstallen diefstallen door de luiheid van instanties, zoals politie enz. en de moedeloosheid van de voormalige bezitters. Ik behoor niet tot de laatste en scan dan vaak tot maanden na de ontvreemding de omgeving en door mij verdachte personen af. Ik behoor nog tot de generatie: "je blijft met de poten van een andermans..."
Zo'n verhaal over het zijn Roemenen enz. had jezelf ook wel kunnen bedenken, daarvoor ga je niet naar het politiebureau. Dat antwoord heeft de politieman uit z'n eigen duim gezogen. Let wel het is slechts een gissing van één politieman/-vrouw. Zijn collega's kunnen wel een veel objectievere kijk op de zaak hebben en met je meedenken.
Dat het op een binnenterrein is gebeurd verengt het aantal potentiële verdachten aanzienlijk. Is er lawaai vrijgekomen bij de diefstal(zagen, boren, slijpen) of waren alle hotelgangers en omwonenden toevallig laveloos of onbekwaam?
Als er laksheid in de opsporing naar daders heerst bij de hotelbehörenden dan maakt het hun tot verdachten c.q. medeverdachten. Je maakt mij niet wijs dat niemand iets heeft gehoord of er iets vanaf weet. Of moet het eerst hunzelf overkomen, voordat er actie komt?
Waren er sporen aanwezig op het terein, in de omgeving, zelfs latente sporen(vinger- en schoenafdrukken) kunnen zichtbaar worden gemaakt?
Als ik soms kijk naar "opsporing verzocht" dan bekruipt mij het gevoel van een ongekende laksheid van de opsporingsinstanties. Ze willen het liefst dat je de dader in de kraag gevat persoonlijk aflevert tijdens de uitzending of op het bureau en wat hun betreft mag jezelf het proces-verbaal ook nog schrijven.
Wat betreft zo'n fietsalarm, dat heb ik ook. De praktijk is dat jet het zelden gebruikt en de meeste malen dat het afgaat ben jezelf vergeten dat je het had ingesteld.
Feitelijk is het enige wat je nodig hebt om de fiets weer te krijgen een enthousiaste politieman/-vrouw, die samen met jou geneigd is daadwerkelijk de daders en de fiets op te sporen. En ik geloof dat die er best zijn.