door
Mattt » vr 05 aug, 2011 12:11
BertKremer schreef:Wat dat trillen betreft heb ik mij misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Die andere vakantiefietser reed in Schotland net als wij over slechte wegen. Hij stuiterde dus een beetje, maar reed, geloof ik, op niet al te brede banden (35mm?).
Maar mijn vraag is dus: voel je dat verschil, tussen staal en aluminium, ook als je brede banden gebruikt?
Ik denk dat het effect van de materiaalkeuze voorvork ondergeschikt is aan het effect van de banden; waarbij bredere banden met minder druk confortabeler zal rijden; zeker op slechte wegen; ga maar eens met 9bar@23mm wielrenbanden offroad eeuh.. stuiteren (of uberhaupt het verschil tussen 6 en 3 bar uittesten).
Uiteraard moet je wel voldoende druk in je banden hebben om geen stootlek te krijgen, met name bij bagage+hobbels in de weg.
asfalt vs offroad -> harder vs zachter oppompen
licht vs zwaar beladen -> harder vs zachter oppompen
achter vs voorband -> harder vs zachter oppompen
Dit zorgt er ook voor dat je wat sneller vs langzamer gaat fietsen.
Over staal en alu is al uren gediscussieerd dus zie de zoekfunctie voor diverse topics over stijfheid, oversizedheid, gewicht, lasbaarheid in 3e wereldlanden en weegschaal-modificaties met emmers water.