Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waarom zo'n prijsverschil bij voorbladen? - Forum Wereldfietser

waarom zo'n prijsverschil bij voorbladen?

Kan iemand uitleggen wat het enorme prijsverschil in voorbladen veroorzaakt? Ik zie shimano xt 44 tands bladen van 80 euro en op het eerste gezicht volstrekt vergelijkbare 44 tands deore bladen voor minder dan 15 euro. Schakelt de een beter dan de ander, is het materiaal verschillend of is het gewoon handel?

Frank
Er zijn zeker verschillen:
-materiaal: staal of aluminium: beide in heel wat legeringen. (heeft invloed op levensduur en gewicht)
-behandeling: de tanden kunnen gehard worden om minder snel te slijten.
-gewicht: door niet noodzakelijk materiaal te verwijderen of het gebruik van hoogwaardiger materiaal kan een lager gewicht bereikt worden.

Maar, je vraag is waarschijnlijk meer: is het kwaliteitsverschil even hoog als het prijsverschil doet vermoeden? Op die vraag durf ik niet te antwoorden, ik vrees dat er heel wat verschillende meningen zijn.
Wel is iedereen het erover eens dat een versleten ketting de slijtage aan tandwielen enorm versnelt. Ook met lagekwaliteits voorbladen zijn zo behoorlijke levensduren te behalen.
EnriceV schreef:Er zijn zeker verschillen:
-materiaal: staal of aluminium: beide in heel wat legeringen. (heeft invloed op levensduur en gewicht)
-behandeling: de tanden kunnen gehard worden om minder snel te slijten.
-gewicht: door niet noodzakelijk materiaal te verwijderen of het gebruik van hoogwaardiger materiaal kan een lager gewicht bereikt worden.

Maar, je vraag is waarschijnlijk meer: is het kwaliteitsverschil even hoog als het prijsverschil doet vermoeden? Op die vraag durf ik niet te antwoorden, ik vrees dat er heel wat verschillende meningen zijn.
Wel is iedereen het erover eens dat een versleten ketting de slijtage aan tandwielen enorm versnelt. Ook met lagekwaliteits voorbladen zijn zo behoorlijke levensduren te behalen.
Prijs/kwaliteit is uiteraard een punt maar zijn er ook functionele verschillen tussen bladen voor 9speed kettingen? Is een xt blad misschien smaller, of nauwkeuriger dan een deore blad? Kan bijvoorbeeld een HG93 ketting (XT) zonder probleem op een deore 9speed SG kettingblad? Of moet er voor zo'n ketting een xt blad worden aangeschaft?

Frank
Meer concreet: ik heb een deore lx hollowtech cranckstel uit ca 2002, zo'n blauwe met 4 bouten. Kan ik daar straffeloos shimano SG-4 arm ketingbladen opschroeven? De gatafstand lijkt te kloppen. Kan er nog iets niet passen?

Frank
XT 2011 bladen passen op jouw 2003 LX crank. Ik ben niet zo onder de indruk van de slijtvastheid/kwaliteit van Shimano kettingbladen; TA, BBB en Blackspire/NC17 maken IME betere. (de laatste twee komen vlgs. mij uit dezelfde fabriek)

XT en DuraAce blaadjes waren binnen de kortste keren naar de vaantjes bij mij. :?
Bij mij gaan Shimano kettingbladen, race en MTB, steeds tienduizenden kilometers mee, maar dan zijn mijn ervaringen beperkt tot de betere Shimano groepen (zeg vanaf 105/deore LX), én dan vooral de grotere bladen vana 39 tanden en hoger (misschien als je veel op kleinere bladen rijd deze toch wat ander slijtgedrag hebben, dat heb ik niet kunnen ervaren) ; en natuurlijk steeds goed onderhoud aan ketting gedaan en deze tijdig vervangen. Ik zou zeggen dat Shimano kwaliteit/prijs verhouding dus wel ok is, als je geen speciale maat of andere afwijkingen zoekt, gewoon de Shimano standaardbladen in de genoemde uitvoering aanschaffen zou mijn advies zijn. (hoewel voor de budget optie een experiment met bijvoorbeel BBB bladen wel de moeite waard is wellicht.). Toevallig heb ik zelf net een tweetal TA Spcialites bladen besteld, puur omdat ik de mx van 48 t voor Shimano Deore LX en andere MTB groepen nét niet prettig vond qua versnellingen bereik, ik ben dus benieuwd of dat wat is (ook 40 euro p st.)
prijs/kwaliteit ben ik tevreden van BBB en Shimano kettingbladen, de rest is mij allemaal te duur en geeft je enkel een lager gewicht of betere look naar mijn goesting

levensduur hangt af van verschillende factoren:
- kwaliteit gebruikte materialen
- kuisen/smeren van ketting
- tijdig vervangen van ketting
- correct gebruik van versnellingen: geen te schuine kettinglijnen vormen
Ik heb inmiddels twee TA Specialites kettingbladen op mijn Shimano Deore LX crankstel gemonteerd, type Chinook, 9 v een middenblad van 40 en een buitenblad van 50 tanden. Ik ben erg tevreden over het bereik tot nu toe (vroeger fietste ik op rando's ,met krom stuur op niet-compacte race trippel van 52 max, maar da's 15 jaar geleden...mijn knieen en pezen gaan het beter merken :). De derailleur vergt wat extra afstelwerk, maar het kan heel goed samengaan (ondanks dat de Shimano specs anders beweren).

Daarom; Te koop een 48 en 36 t blad, kort gebruikt zie mijn bericht elders op dit forum.