Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandwielen combineren - Forum Wereldfietser

tandwielen combineren

Er schijnen grenzen te zijn aan het bereik van een derailleur, maw je kunt niet straffeloos een klein voortandwiel combineren met een groot achterblad, heb ik gehoord.
Mijn vraag: waar ligt de grens? Ik heb een 12-36 cassette liggen. Kan ik die combineren met het 22 tands voorblad? De derailleur is LX.

Groet, Frank
Het ligt niet aan de combinatie klein-groot, maar aan:
* het totale bereik van de derailleur, dwz kan hij terwijl hij net niet te strak zit op grootst-grootst ook nog de ketting op zijn plek houden op kleinst-kleinst? Beide combinaties zijn zinloos, maar het is wel zo prettig als de zaak heel blijft als je eens fout schakelt. Als je een 36 monteert ipv bv een 28 moet je de ketting langer maken. Het ligt ook aan het grootste voorblad. Als je een tripel 22-32-42 hebt is het benodigde bereik kleiner dan bij 22-34-46.
* of de derailleur zo ver omhoog kan dat hij netjes loopt over de 36. Bij mijn oudere LX ratelt hij een beetje over de 34. Je kunt geen oneindig groot achtertandwiel hebben, los van welk voortandwiel ook.
Dat laatste kun je direct proberen door de cassette met de 36 erop te leggen. Voor het eerste moet je wellicht ook een langere ketting monteren.
Leon
Ik begrijp het.

Ik heb nu 22-32-44 voor en 12-27 achter. 22/27 vind ik te zwaar als lichtste verzet. Wat zou een goeie combinatie zijn met het 22 tands voortandwiel? 34? Of wordt dat belachelijk licht?

Een ratelende derailleur heb ik liever niet, dan maar een nieuwe als het moet. Welke derailleur zou zo'n combinatie goed aankunnen? SLX?

Frank
frank bueters schreef:Ik begrijp het.

Ik heb nu 22-32-44 voor en 12-27 achter. 22/27 vind ik te zwaar als lichtste verzet. Wat zou een goeie combinatie zijn met het 22 tands voortandwiel? 34? Of wordt dat belachelijk licht?

Een ratelende derailleur heb ik liever niet, dan maar een nieuwe als het moet. Welke derailleur zou zo'n combinatie goed aankunnen? SLX?

Frank
er is niet veel verschil tussen de niet-shadow derailleurs met lange kooi. Als die LX een SGS kooi heeft (wieltjes 95mm uit elkaar) is tie goed genoeg
m-gineering schreef:er is niet veel verschil tussen de niet-shadow derailleurs met lange kooi. Als die LX een SGS kooi heeft (wieltjes 95mm uit elkaar) is tie goed genoeg
Mijn LX uit 1999 heeft de wieltjes ca 87 mm uit elkaar en kan de 34 net niet perfect aan, maar toch best goed. Soms hoor ik iets, soms niet.
Verder heb ik 22-32-42 en 13-34. Die 34 gebruik ik graag als ik alle spullen bij me heb en het gaat >10% omhoog. Vanaf 14% ben ik er erg blij mee, want ik hoef niet zonodig krachtsport te bedrijven, zeker niet als het warm is.
Het gaat bij mij wel om een 28" fiets met 47 mm banden, dus dat scheelt wel een paar tandjes met 26".
Succes,
Leon
Ervaring met 34 achter icm 22 voor (fiets met 28 inch wielen, 42 mm banden) is dat ik dan net niet omval en behoorlijk steil omhoog kan fietsen. Best ok dus. Het lukte mij ook niet om het helemaal soepel te laten lopen.
Het is een ouwetje, de afstand tussen de wieltjes is 87 mm. Ik begrijp dat het mijn kansen op een ratelvrije loop niet gaat vergroten maar ik probeer het ermee. Wordt het te storend dan kan ik er altijd nog een nieuwe opzetten.
Als ik Marten's bericht goed begrijp moet het met een modernere longcage derailleur lukken, LX of SLX maakt dan niet uit, toch?

Frank
m-gineering schreef:er is niet veel verschil tussen de niet-shadow derailleurs met lange kooi. Als die LX een SGS kooi heeft (wieltjes 95mm uit elkaar) is tie goed genoeg
Marten, is niet-shadow hetzelfde als top-down en mag het geen shadow derailleur zijn?

Frank
frank bueters schreef:
Marten, is niet-shadow hetzelfde als top-down en mag het geen shadow derailleur zijn?

Frank
Shadow is het smalle ontwerp met alleen een veer in het onderste draaipunt, geen stelschroef en de kabel die altijd tegen de spaken tikt tenzij je hem super kort afknipt
Ik trof een redelijk complete en overzichtelijke beschrijving van de verschillende types derailleurs bij de engelse wikipedia. Een goed begin voor nitwits zoals ik. Als je eenmaal weet wat er met top-normal, rapid rise of SGS wordt bedoeld ben je een in ieder geval op weg. Ook definities als 45t of 33t moet je kennen om de juiste te kunnen kiezen.
Sommige van de benamingen doen denken aan "de rode strepen zijn Bromochlorofeen" maar dat merk tandpasta bestaat ook nog steeds. Een tot de verbeelding sprekende naam helpt blijkbaar verkopen.
OK dan, rapid rise!

Frank