Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ronde v Centraal Europa - Forum Wereldfietser

Ronde v Centraal Europa

Ik vertrek komende woensdag en hoop rond het eerste weekend van september weer thuis te zijn.

Dit is de geplande route:

Afbeelding

Volgens google maps een kleine 3.800 km maar dat zullen er waarschijnlijk wel wat meer worden als ik er ook daadwerkelijk fiets. Of minder, als je soms ziet hoe google de route berekent...

Ik heb ongeveer een 40 dagen ter beschikking, waarvan er al zeker 3 opgesoupeerd zullen worden als rustdagen in Wenen, Bratislava en Praag.

Zoveel mogelijk (wild) kamperen met de tent en zelf mijn eten klaarmaken met een gasbrandertje, terwijl ik nog nooit iets anders dan eieren of patatten gekookt heb. Dat gaat wat geven :)

Voorbereiding loopt een beetje hectisch (nog 2 dagen en ik heb nog steeds geen bidonhouders op de fiets :roll: ) en heb een beetje schrik dat ik teveel ga willen meenemen waardoor de 2 achtertassen gaan uitpuilen.

Maar ik zie er wel naar uit!
Ik zie dat de route tussen Frankfurt en München wat dichter bij elkaar komt. Mocht je toch te veel nieuwe dingen tegelijk proberen, dan kun je hem daar inkorten :D
Veel plezier!
Leon
Leon schreef:Ik zie dat de route tussen Frankfurt en München wat dichter bij elkaar komt. Mocht je toch te veel nieuwe dingen tegelijk proberen, dan kun je hem daar inkorten :D
Veel plezier!
Leon
Inkorten is niet aan de orde, eventueel een korte treinrit indien ik wat achterloop op schema is wel een optie. Bv. tussen Dresden en Bamberg staat er voorlopig niets gepland om te bezichtigen ofzo dus zou een treinritje tussen beide steden me serieus wat tijdwinst opleveren (300 km op een paar uur ipv 2,5 dag). Wel jammer dat een treinrit zoveel kost in Duitsland, 45-60€ voor een enkeltje.

Maar het doel is alles met de fiets af te leggen :)
Zelf zou ik het stuk tussen Dresden en Bamberg niet overslaan, mooi landschap leuke oude steden, Enige nadeel is wel dat het behoorlijk omhoog en weer naar beneden gaat (meerdere keren per dag) als je een rustige route opzoekt tenminste. Afhankelijk van hoe je je ronde hebt geplant (met de klok mee of niet) het stuk langs de Donau is waar je tijdwinst kan halen. Langs de Main schiet je niet op omdat deze nogal kronkelt en je dus na een rit van 100km erachter komt dat je maar 50 km bent opgeschoten (naar het westen of oosten).
Gewoon gaan en kijken waar het schip strandt, het enige wat vastligt is de datum waarop je weer thuis wilt zijn. Misschien blijf je wel hangen in Tsjechië.
Pman schreef:Zelf zou ik het stuk tussen Dresden en Bamberg niet overslaan, mooi landschap leuke oude steden, Enige nadeel is wel dat het behoorlijk omhoog en weer naar beneden gaat (meerdere keren per dag) als je een rustige route opzoekt tenminste. Afhankelijk van hoe je je ronde hebt geplant (met de klok mee of niet) het stuk langs de Donau is waar je tijdwinst kan halen. Langs de Main schiet je niet op omdat deze nogal kronkelt en je dus na een rit van 100km erachter komt dat je maar 50 km bent opgeschoten (naar het westen of oosten).
Gewoon gaan en kijken waar het schip strandt, het enige wat vastligt is de datum waarop je weer thuis wilt zijn. Misschien blijf je wel hangen in Tsjechië.
Ik ga tegen de klok in, dus eerst Wenen gevolgd door Bratislava en Praag als laatste hoofdstad.

En inderdaad, ik zie wel waar het schip strand. Het doel is de hele toer te doen, maar als een bepaald deel echt aangenaam blijkt te zijn, vertoef ik daar wat langer en doe ik de delen waar ik dan minder tijd voor heb tijdens een andere vakantie.

De dingen die ik ECHT wil zien zijn: Neuschwanstein, We-Bra-Pra, Bojnice, Karlstejn, Frankfurt en Keulen.
Hoe heb je je route eigenlijk uitgezet? Je gaat toch niet de route fietsen die google maps voor auto's aanraadt hoop ik?
Leon
Voor kastelen in Tsjechië en Slowakije kun je apart wel een paar weken uittrekken. Het ligt niet op de route maar Cesky Krumlov is zeker de moeite waard. Ook net niet op de route de Wartburg in Eisenach. En zo zijn er waarschijnlijk nog een heleboel.
Het is goed om je zelf doelen te zetten maar houdt daar niet teveel aan vast, zoals jezelf ook al zegt, er komen meer vakanties.

Voor het uitzetten van de route kun je beter de europese fietsrouteplanner http://www.fietsvakantie.eu/ gebruiken en voor de tussenstukjes zelf wat verzinnen. Wel een tip plan niet het hele rondje in 1 keer maar knip je plan in stukken, de routeplanner is nog niet helemaal vervolmaakt.
Leon schreef:Hoe heb je je route eigenlijk uitgezet? Je gaat toch niet de route fietsen die google maps voor auto's aanraadt hoop ik?
Leon
google maps de route laten maken voor voetgangers om een idee te krijgen van de afstand en de steden/dorpjes die ik tegenkom.
Onderweg gebruik ik de GPS. Heb de Garmin City Navigator Europe binnengehaald, en die claimt "Full Coverage" voor alle landen waar ik doorheen trek. Moest die toch falen, dan volg ik de richtingaanwijzers die er vast wel zullen zijn.
IbanMayo schreef:Onderweg gebruik ik de GPS. Heb de Garmin City Navigator Europe binnengehaald, en die claimt "Full Coverage" voor alle landen waar ik doorheen trek. Moest die toch falen, dan volg ik de richtingaanwijzers die er vast wel zullen zijn.
Even voor de volledigheid: hoe ga je voorkomen dat continu je op expresswegen terechtkomt?
Leon
Als het je erg tegen zit kun je de Alex-treinen nemen van München via Regenburg, Pilsen naar Praag. fietsen kunnen gemakkelijk mee. Kom jij uit Diest?
bert sitters schreef:Als het je erg tegen zit kun je de Alex-treinen nemen van München via Regenburg, Pilsen naar Praag. fietsen kunnen gemakkelijk mee. Kom jij uit Diest?
Neen, Mol (Kempen).
Leon schreef:
IbanMayo schreef:Onderweg gebruik ik de GPS. Heb de Garmin City Navigator Europe binnengehaald, en die claimt "Full Coverage" voor alle landen waar ik doorheen trek. Moest die toch falen, dan volg ik de richtingaanwijzers die er vast wel zullen zijn.
Even voor de volledigheid: hoe ga je voorkomen dat continu je op expresswegen terechtkomt?
Leon
In de GPS instellen dat hij snel- en tolwegen vermijdt, denk ik? Zo'n moeilijke vragen allemaal!
Iban, als je eenmaal bij een rivier bent aanbeland is het niet zo heel moeilijk om daar een fietsroute op te pikken (zeker in duitsland). Je GPS vertellen dat het tol en snelwegen moet vermijden doet die al als je hem op fiets hebt ingesteld. Misschien dat een overzichtskaart (van papier) van Europa dan toch uitkomst gaat bieden. Je GPS 's avonds vertellen langs welke steden/dorpen je wilt fietsen en hem dat dan lekker uit laten rekenen.
Succes
Pman schreef:Iban, als je eenmaal bij een rivier bent aanbeland is het niet zo heel moeilijk om daar een fietsroute op te pikken (zeker in duitsland). Je GPS vertellen dat het tol en snelwegen moet vermijden doet die al als je hem op fiets hebt ingesteld. Misschien dat een overzichtskaart (van papier) van Europa dan toch uitkomst gaat bieden. Je GPS 's avonds vertellen langs welke steden/dorpen je wilt fietsen en hem dat dan lekker uit laten rekenen.
Succes
Ik neem sowieso een Michelin-kaart mee van Centraal-Europa (weliswaar 1/1.000.000 maar beter dan niets) als back-up.
En het plan was inderdaad om de avond op voorhand de route te laten berekenen door de GPS aan de hand van een boel dorpjes/PoI's. Zo heb ik het ook gedaan op mijn testrit door Zeeland (3 dagen) en dat ging zonder problemen. Op die doortocht door Achtmaal na.*

* Terwijl ik door Achtmaal rijd, zijn ze bezig met straten af te spannen. Mijn Vaude-achtertas raakt stuk, dus ik draai een doodlopend straatje in om hem te herstellen. Duurt toch een dikke 30 minuten en zonder een vriendelijke bewoner die langskwam had het waarschijnlijk nog langer geduurd. Ik rijd het straatje uit en wat merk ik? Alle straten zijn afgespannen en ik raak nergens meer door. Staan overal stewards die me terugwijzen. Blijkbaar was er net een rally gestart en was ik op het parcours beland :lol:
Gelukkig kwam er wederom een vriendelijke Nederlandse langs die me even uitnodigde in haar huis, me een "bakkie koffie" aanbood en me uitlegde hoe ik via een rustig paadje toch het dorp kon verlaten. Dat was me de gebeurtenis wel!
Ik zou je toch niet aanraden om je route te laten berekenen door je gps op basis van de CN kaarten, deze kaarten zijn bedoeld voor autoverkeer en bevatten in vele gevallen geen fietspaden, geen jaagpaden enz. Juist hetgeen wat een fietser wel gaat opzoeken. Ook zal hij geen rekening houden met rustige wegen vs drukke steenwegen, ook hetgeen een fietser juist graag heeft.

Probeer in je laatste dagen nog wat lange afstand fietsroutes te vinden op internet (langs de Donau, naar Praag, europafietsers.nl, enz) en/of teken vlug nog een paar mooie routes uit en laad die in je gps op. Het is natuurlijk nogal op het laatste want in dit deel van de voorbereiding steek ikzelf soms een ganse winter tijd in ...

Hou ook rekening dat gps'en het soms nogal lastig krijgen als je hem routes van pakweg 100km laat uitrekenen, dat kan soms immens lang duren en soms leiden tot het vastlopen van je gps.
Ik zou ook de Openstreetmap kaarten willen aanraden, daar staan de fietspaden en fietsroutes wel op.

Voor Benelux en Duitsland: http://www.openfietsmap.nl
Rest van Europa: http://www.velomap.org/

Een online routeplanner op basis van Google maps én Openstreetmap om GPS tracks te maken vind je hier: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx
Veel toeristenbureaus hebben tegenwoordig ook uitstekende folders, kaarten en zelfs boekjes voor fietsers. Zo kun je in Oostenrijk in de plaatsen langs de Donau gratis documentatie (routeboekje plus kaart) over de fietsroute langs de Donau halen. En in Frankrijk en Italië stap je soms met complete reisgidsen naar buiten.
Is natuurlijk wel een vorm van concurrentievervalsing door de overheid, want de noeste arbeid van de routeboekjesmakers en reisgidsenauteurs wordt daarmee voor sommige gebieden grotendeels overbodig.
peter de rijk schreef: Is natuurlijk wel een vorm van concurrentievervalsing door de overheid, want de noeste arbeid van de routeboekjesmakers en reisgidsenauteurs wordt daarmee voor sommige gebieden grotendeels overbodig.
Je kan het ook andersom bekijken, dat de routeboekjesmakers en reisgidsenauteurs dankbaar gebruik maken van reeds bestaande lokale fietsroutes. Vaak kan je dergelijke folders ook in de lokale bibliotheken aantreffen, compleet met gedetailleerde topokaartjes.
De tovenaar schreef:Ik zou ook de Openstreetmap kaarten willen aanraden, daar staan de fietspaden en fietsroutes wel op.

Voor Benelux en Duitsland: http://www.openfietsmap.nl
Rest van Europa: http://www.velomap.org/

Een online routeplanner op basis van Google maps én Openstreetmap om GPS tracks te maken vind je hier: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx
Bedankt, heb via velomap alle landen gedownload die ik doorkruis. Jammer dat er een foutje is geslopen in de link van Slovakije want daar download ik eveneens de map van Servië.

Edit: sinds gisterenavond loop ik rond met een zware verkoudheid. Keelpijn, hoofdpijn, spierpijn, zwak & futloos gevoel en daarbovenop nog de hele tijd niezen. Hopelijk issie tegen woensdag over of ik kan de reis al een (paar) dag(en) uitstellen.
IbanMayo schreef:Bedankt, heb via velomap alle landen gedownload die ik doorkruis. Jammer dat er een foutje is geslopen in de link van Slovakije want daar download ik eveneens de map van Servië.
Probeer deze link eens:
ftp://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetm ... p/velomap/ :wink:
De tovenaar schreef:
IbanMayo schreef:Bedankt, heb via velomap alle landen gedownload die ik doorkruis. Jammer dat er een foutje is geslopen in de link van Slovakije want daar download ik eveneens de map van Servië.
Probeer deze link eens:
ftp://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetm ... p/velomap/ :wink:
Kan ik via basecamp die map van slowakije op mijn SD Card zetten zonder alle vorige mappen die ik er reeds opzette te verwijderen, of moet ik weer overnieuw beginnen?