Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ceramic velgen - Forum Wereldfietser

Ceramic velgen

Oorspronkelijk was mijn Koga Worldtraveller uit 1999 (een van de eerste exemplaren) uitgerust met Mavic X-517 Ceramic velgen. Door een te strakke spaakspanning ontstonden na 1,5 jaar kleine lengtescheurtjes rondom de spaakgaten en zijn beide velgen vervangen door gelijke exemplaren en niet zo strak gespaakt. Na ongeveer 45.000 km fietsen op vakantie in NZ een pompongelukje (fout bij omrekenen van PSI naar Bar) en is de achtervelg uitgebogen. Terug in Nederland vervangen door een Exal SP 19 die echter nu na 10.000 km redelijk versleten is. De voorvelg heeft er nu ruim 48.000 km opzitten en ziet er nog prima uit.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe velg, en gelet op de ervaringen met de oorspronkelijke velgen, liefst velgen met een Ceramic oppervlak. In combinatie met groene koolstop remblokjes remt dit prima.
Een vervanger zou kunnen zijn de Mavic XC 717.

Wie heeft ervaringen met deze velg of weet een ander goed alternatief?

Groet
Paul Snoeij
Als je de 420grams velg bedoelt: niet doen. Te licht voor het rijden met bagage.
Paul Snoeij schreef:Oorspronkelijk was mijn Koga Worldtraveller uit 1999 (een van de eerste exemplaren) uitgerust met Mavic X-517 Ceramic velgen. Door een te strakke spaakspanning ontstonden na 1,5 jaar kleine lengtescheurtjes rondom de spaakgaten en zijn beide velgen vervangen door gelijke exemplaren en niet zo strak gespaakt. Na ongeveer 45.000 km fietsen op vakantie in NZ een pompongelukje (fout bij omrekenen van PSI naar Bar) en is de achtervelg uitgebogen. Terug in Nederland vervangen door een Exal SP 19 die echter nu na 10.000 km redelijk versleten is. De voorvelg heeft er nu ruim 48.000 km opzitten en ziet er nog prima uit.

Ik ben nu op zoek naar een nieuwe velg, en gelet op de ervaringen met de oorspronkelijke velgen, liefst velgen met een Ceramic oppervlak. In combinatie met groene koolstop remblokjes remt dit prima.
Een vervanger zou kunnen zijn de Mavic XC 717.

Wie heeft ervaringen met deze velg of weet een ander goed alternatief?

Groet
Paul Snoeij
De ceramisch gecoate Rigida sputnik CSS heeft hetzelfde profiel als een SP19
Ik heb Rigida sputnik CSS velgen.
Inderdaad met Koolstop groene remblokjes.

Pas 8000km mee gereden.

Remmen goed maar de blokhes slijten snel.
In vlak terrein houden ze het hooguit 1000km vol.

Zit er aan te denken een keer andere blokjes te proberen
NurEinTier schreef:Ik heb Rigida sputnik CSS velgen.
Inderdaad met Koolstop groene remblokjes.

Pas 8000km mee gereden.

Remmen goed maar de blokhes slijten snel.
In vlak terrein houden ze het hooguit 1000km vol.

Zit er aan te denken een keer andere blokjes te proberen
De koolstop CSS blokjes zijn zwart
Ik genruik deze>

http://www.bikebling.com/Kool-Stop-V-Br ... eramic.htm

BBB heeft ook remblokjes voor ceramische velgen.
Die zijn rood en ietsje duurder.
Denk dat ik die een keer ga proberen.
NurEinTier schreef:Ik genruik deze>

http://www.bikebling.com/Kool-Stop-V-Br ... eramic.htm

BBB heeft ook remblokjes voor ceramische velgen.
Die zijn rood en ietsje duurder.
Denk dat ik die een keer ga proberen.
Koolstop heeft blokjes specifiek voor CSS velgen:
eagle 2 'C' for Rigida css rims
supra 2 for Rigida css rims
V-brake repl. pad for Rigida css rims
dura repl. pad for Rigida css rims
De rigida sputnik css 28 inch("Santos wielen") bevallen mij goed, nu 30.000 km mee gereden en zijn nog als nieuw, nog geen enkele keer spaken bij hoeven te spannen. Met mijn gewicht van 95 kg ,18 kg bagage en redelijk vaak onverhard krijgen ze wel wat te verduren.

Ben
Allen bedankt voor de tips. De keuze is inmiddels gevallen op de Rigida sputniks CSS.

Groet,
Paul Snoeij
Qua remblokjes op mijn rigida CSS velgen heb ik swissstop blue. Niet goedkoop, maar ze gaan lang mee. Ik heb nu 10.000km en ze zijn nog lang niet versleten (op een tandem).

Dit is een foto van een wereldreiziger na 20.000km gebruik:
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... size=large
Ik pik even in op dit onderwerp: Na zeer positieve ervaringen met Mavic ceramische velgen die op mijn tweedehands Koga stonden, heb ik dit jaar geïnvesteerd in Rigida Sputnik CSS velgen. De aggresiviteit van het remmen werd meteen een pak minder. Tegelijk verving ik ook de oude grijze remblokjes (HS22) voor nieuwe Koolstop remblokjes voor keramische velgen. Bij droogw eer heb ik geen klagen, maar bij nat en koud weer (zoals nu) is dit veruit de slechtste remcombinatie die ik sinds lang heb gehad.

Doe ik iets mis, of hebben andere ook slechte ervaringen met die (inmiddels donker groene) Koolstop remblokken. Of ligt het probleem bij de velgen?
Graag tips, want ik weet niet wat mijn beste eerste stap is, ik vind die blokjes wat duur om zomaar andere te bestellen.
EnriceV schreef:Ik pik even in op dit onderwerp: Na zeer positieve ervaringen met Mavic ceramische velgen die op mijn tweedehands Koga stonden, heb ik dit jaar geïnvesteerd in Rigida Sputnik CSS velgen. De aggresiviteit van het remmen werd meteen een pak minder. Tegelijk verving ik ook de oude grijze remblokjes (HS22) voor nieuwe Koolstop remblokjes voor keramische velgen. Bij droogw eer heb ik geen klagen, maar bij nat en koud weer (zoals nu) is dit veruit de slechtste remcombinatie die ik sinds lang heb gehad.

Doe ik iets mis, of hebben andere ook slechte ervaringen met die (inmiddels donker groene) Koolstop remblokken. Of ligt het probleem bij de velgen?
Graag tips, want ik weet niet wat mijn beste eerste stap is, ik vind die blokjes wat duur om zomaar andere te bestellen.
De Koolstop CSS blokken zijn zwart
Omdat je dat eerder al aangaf heb ik alles dubbel gecheckt, maar het zijn deze https://www.bike-components.de/products ... HS11-.html en zoals daar staat zijn ze dus groen.
Ook op de verpakking hing een extra stickertje om aan te geven dat ze voor ceramische velgen bedoeld zijn. Dus ik ben er zeker van dat het volgens Koolstop de juiste zijn, waarom ze voor geen meter remmen in nat en koud weer is mij een raadsel.
EnriceV schreef: Ook op de verpakking hing een extra stickertje om aan te geven dat ze voor ceramische velgen bedoeld zijn. Dus ik ben er zeker van dat het volgens Koolstop de juiste zijn, .
MAGURA HS33
R9 590 black
R9 595 salmon
R9 596 green/ceramic
R9 599 carbide (CSS rims)

Only for TRICK/TRIALS riding!
For inmediate ON braking techniques:

R11 600 MAGURA HS33
R12 610 HS33 PRO HOLDER

SPECIAL BRAKE PADS FOR E-BIKE

e-bike compound

R9 HS33E Magura HS33
ok, mijn frank viel nogal traag deze keer ;-).

Stom wel dat op allerlei plaatsen keramische velgen en CSS -velgen worden gelijkgesteld, terwijl dat qua remblokken dan blijkbaar toch een verschil is, althans bij Kool-stop. Magura zelf raadt zijn grijze en groene voor beide aan.

Op de website van idworx raden ze rode aan, ik zal die eens proberen, had die gekocht voor alu-velgen maar veel meer dan alu-vreten deden ze niet. Misschien dat ze op die css velgen beter pakken, anders zal ik de css compound bestellen.

Bedankt voor de hulp!