Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Herenframe voor de dames - Forum Wereldfietser

Herenframe voor de dames

Hallo,

Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een vakantiefiets. We hebben besloten dat het een 26 inch herenframe gaat worden, omdat je vaak leest dat een lage instap damesframe toch een stuk minder stabiel is met zware bepakking.

Nu vragen we ons alleen af of de bovenbuis niet te lang zal zijn, gezien het feit dat vrouwen een andere bouw hebben dan mannen. Ze wil niet te diep komen te zitten omdat ze op de racefiets ook vaker last heeft van haar armen.
Zou dit een probleem kunnen zijn bij een herenframe? Hoe hebben andere dames dit opgelost? Zijn er bepaalde merken die hier rekening mee houden? Of is dit simpel op te lossen met een korte stuurpen of door een kleiner frame te nemen?

Alvast bedankt!
De ene vrouw is de andere niet. Passen dus. Een kleiner frame is geen slecht idee. Een zadel hoger afstellen is makkelijker dan een bovenbuis inkorten. Een korte voorbouw kan inderdaad ook een centimeter of wat schelen. Let bij een ahead-systeem op dat de voorvork niet te kort is afgezaagd. Ook daar valt wel wat te winnen met een voorbouw die schuin omhoog steekt.
Meten geeft het enige juiste antwoord. Bij veel herenframes is de bovenbuis te lang voor vrouwen. Indertijd voor mijn vrouw lang gezocht maar uiteindelijk voor een maatframe gekozen.

Groet
Paul Snoeij
Voor niet al te grote dames met niet al te veel bagage zijn de damesframes ook echt wel stijf genoeg. De fiets van mijn vriendin (VSF T100 voor 175 cm dame met dik 20 kg achterop) fietst ook met mijn flinke persoon erop als een dijk.
Leon
Matthijs1 schreef: Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een vakantiefiets. We hebben besloten dat het een 26 inch herenframe gaat worden, omdat je vaak leest dat een lage instap damesframe toch een stuk minder stabiel is met zware bepakking.
Er zijn drie soorten frames: heren, dames en mixed. Een mixed frame heeft geen lage instap, maar is steviger. Een goede oplossing als je vriendin geen herenframe wilt.
Bedankt voor de reacties!

Zijn de zogenaamde mixed frames ook verkrijgbaar in 26 inch uitvoering (deze wielmaat heeft namelijk onze voorkeur)? Het viel me namelijk op dat er bij (oa) Santos geen 26 inch dames (of mixed) uitvoering te krijgen zijn.
Matthijs1 schreef:Zijn de zogenaamde mixed frames ook verkrijgbaar in 26 inch uitvoering (deze wielmaat heeft namelijk onze voorkeur)?
Avaghon heeft in ieder geval een 26" dames-mixte frame.

Gerd