Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routes worden ontzettend traag geladen (Garmin Oregon 450) - Forum Wereldfietser

Routes worden ontzettend traag geladen (Garmin Oregon 450)

Ik heb via Mapsource 9 afzonderlijke routes gemaakt van gemiddeld 100 km per dag. Deze heb ik geladen op mijn Garmin Oregon 450.
Als ik nu de eerste route open en ik druk op Ga dan duurt het ontzettend lang voordat de route op de kaart geladen is.
Ontzettend lang vind ik een paar minuten.Is dit normaal?
Vorige week heb ik een rondritje van 60 km ingevoerd en die werd heel snel geladen.

En als ik de route Brugge-Yerseke (92 km) wil openen dan opent de route zich uiteindelijk maar komt hij doodleuk met een route die start in Deventer (mijn woonplaats) en stopt in Lelystad! (wel een eindpunt van een route).
Ik snap er niets van..... wat doe ik niet goed?

Ik heb de Onroute fietskaart en city navigator europa (beide actief op gps device)

Wie weet raad? Ik vertek dinsdag nl. al...
Gewoon een paar goede kaarten in het kaartenvenster op je stuurtas :wink: :wink: :wink:
Ik heb een paar ideen waarom het niet gaat. Ik neen even aan dat het echt om een route gaat en niet om een track. In dat geval:

Nooit 2 routerende kaarten tegelijk actief houden. Als je de route gemaakt hebt met kaart OFK dan alleen die actief houden en CN uit. (of vice versa)
Op de computer kun je makkelijker routes maken over langere afstanden. De GPS heeft daar meer moeite mee. Als je in MS wat meer tussenpunten plaatst in de route dan heeft de GPS het wat makkelijker.

Edit: En mocht het helemaal niet lukken dan kun je met WINGDB nog snel van een route een track maken. Daar zal je niet zo snel problemen mee hebben verwacht ik
IK zou de Routes omzetten naar Tracks met behulp van WinGDB, is makkelijker fietsen en je GPS gaat niet op eigen houtje aan het rekenen.
( Laat Bert maar lekker met z'n kaarten tobben, hij wordt misschien ook nog wel eens wakker :wink: )
Laden van routes of tracks kan soms best lang duren, al is minuten extreem. Heb je meerdere-, of een hele grote kaart geladen en geactiveerd? Hoe kleiner de kaart hoe sneller het laadt. Mapsource heeft een mogelijkheid om slechts delen van een kaart, "tiles" te selecteren.
Verder zou ik inderdaad niet met routes gaan fietsen, hou het op tracks of directe routes.

Frank
bert sitters schreef:Gewoon een paar goede kaarten in het kaartenvenster op je stuurtas :wink: :wink: :wink:
Die ga ik zeker meenemen!
PeeWee schreef: Nooit 2 routerende kaarten tegelijk actief houden. Als je de route gemaakt hebt met kaart OFK dan alleen die actief houden en CN uit. (of vice versa)
Op de computer kun je makkelijker routes maken over langere afstanden. De GPS heeft daar meer moeite mee. Als je in MS wat meer tussenpunten plaatst in de route dan heeft de GPS het wat makkelijker.
Ik heb inderdaad beide kaarten actief op mijn GPS. Dus zolang we niet in Belgie zijn kan ik beter CN uitzetten?
In de route die ik in mijn buurt heb uitgezet heb ik inderdaad meerdere tussenpunten geplaatst. Als ik het goed begrijp kan ik dat beter doen dan één lijn van a naar b trekken?
Petervd schreef:IK zou de Routes omzetten naar Tracks met behulp van WinGDB, is makkelijker fietsen en je GPS gaat niet op eigen houtje aan het rekenen.


Als nitwit zou ik denken dat fietsen met een routeerbare route simpeler is omdat je dan precies wordt "verteld" welke kant je op moet maar het zal wel een kwestie van wennen zijn om alleen tracks te gebruiken?
Petervd schreef:
( Laat Bert maar lekker met z'n kaarten tobben, hij wordt misschien ook nog wel eens wakker :wink: )
Beste Peter,

Gewoon lekker kaart lezen werkt prima. Bovendien ontdek je zo ook nog eens leuke varianten. Maak je geen zorgen over mijn slaapgedrag.
Franke schreef:
Ik heb inderdaad beide kaarten actief op mijn GPS. Dus zolang we niet in Belgie zijn kan ik beter CN uitzetten?
Klopt. OF... je installeert bv de Openfietsmap. Die is er voor de Benelux en Duitsland en bovendien gratis (donatie kun je geven als ie bevalt ;-) )

(nb met de routeringsoptie "Tolwegen vermijden" gaat de OFM bovendien ook nog eens over knooppunt- en LF-routes. Meestal mooier maar langer)

Edit 25-7-2011: voor OFM geldt bovendien dat de optie "Snellere tijd" de voorkeur geeft aan fietspaden/routes.
Franke schreef: In de route die ik in mijn buurt heb uitgezet heb ik inderdaad meerdere tussenpunten geplaatst. Als ik het goed begrijp kan ik dat beter doen dan één lijn van a naar b trekken?
Inderdaad.
Franke schreef: Als nitwit zou ik denken dat fietsen met een routeerbare route simpeler is omdat je dan precies wordt "verteld" welke kant je op moet maar het zal wel een kwestie van wennen zijn om alleen tracks te gebruiken?
Ook dit klopt. Met een route op de Oregon krijg je (meestal) een piepje te horen als je moet afslaan. Met een track niet. Een track is daarentegen meer "dummyproof" omdat je daar niet eens een kaart voor nodig hebt en niets kan verknallen met verkeerde routerings instellingen.
Ik ben al erg geholpen met jullie antwoorden! en ga gelijk aan de slag om e.e.a. aan te passen.
Ik werd al een klein beetje wanhopig want ik had nl. een GPS aangeschaft om het allemaal makkelijker en leuker te maken...maar ja, ik ik ben vast ongeduldig en wil dat het gelijk allemaal goed werkt...
Toch ook maar een boekje gps voor dummies aanschaffen :D
Volgend jaar fiets ik naar zuid Spanje en dan maak ik alleen maar gebruik van tracks :)
tracks hebben volgende voordelen tov routes:
- geen afwijkingen mogelijk, geen (her)berekeningen, hetgeen je getekend hebt is hetgeen je zult zien
- opladen of tonen van track duurt maar seconden, meerdere tracks tonen op hetzelfde moment is geen probleem (bv. varianten in een andere kleur enz)
- verbruikt minder van je batterijen (gps moet geen berekeningen doen, moet geen aanduidingen weergeven, geen bieps, ..)
- kaartonafhankelijk (een track is een gewone lijn van gps-coordinaten), en dus ook niet gebonden aan een straat ofzo (bv. een mooi bospad die niet op kaart staat zal een route nooit nemen maar kan je wel in je track intekenen)

nadelen:
- je moet je track volledig uittekenen op voorhand
- geen biep/waarschuwing/aanduiding bij een afslag (kan je wel doen maar is onhandig)
- bij afwijkingen onderweg (bv. wegenwerken) moet je zelf wat zoeken om een alternatieve omleiding te vinden
- je kan onderweg niet zien hoeveel kms je nog moet afleggen tot je eindbestemming (maar mits wat basis hoofdrekenen is dit ook maar een fluitje van een cent)
Ik heb alle routes in stukjes geknipt en voor Nederland gebruikt ik alleen de OFK. Nu wordt de route wel snel berekent.
Voor het stukje in Belgie heb ik de route gemaakt in CN.

Wat ik me nog wel afvraag bij het volgen van tracks;

Bij een route licht het scherm automatisch op en krijg je een signaal als je bv links of rechts moet. Ik heb het zo ingesteld dat hij max. 15 seconden oplicht.
Hoe gaat dat bij tracks? Moet je dan af en toe even op het scherm tikken om te kijken of je nog goed zit?

Oh ja, weet iemand nog een goed (beginners)boek over gebruik van GPS i.c.m. Map Source?
Gunter schreef: - je kan onderweg niet zien hoeveel kms je nog moet afleggen tot je eindbestemming (maar mits wat basis hoofdrekenen is dit ook maar een fluitje van een cent)
Als de track gaat tot de eindbestemming kun je in met de Oregon 450 prima zien hoe ver je nog moet fietsen. Daarvoor moet je de track selecteren en op "Ga" drukken. Op de kaart het veld "Afstand tot bestemming" tonen en je ziet precies hoe ver je nog te gaan hebt (en dus weet of je een tandje bij moet schakelen :D )
Franke schreef:Bij een route licht het scherm automatisch op en krijg je een signaal als je bv links of rechts moet. Ik heb het zo ingesteld dat hij max. 15 seconden oplicht.
Hoe gaat dat bij tracks? Moet je dan af en toe even op het scherm tikken om te kijken of je nog goed zit?
Dat is inderdaad een nadeel van tracks. Ik heb mijn scherm altijd "vol" aanstaan (en heb reserve batterijen bij me) en kijk dan af een toe op mijn scherm of ik de track nog volg. Piepjes en oplichten van het scherm bij een route zijn wat dat betreft wel handiger. Helaas biedt een track dit niet. Je kunt natuurlijk wel overwegen om tracks om te zetten naar routes (met WinGDB).
Franke schreef: Oh ja, weet iemand nog een goed (beginners)boek over gebruik van GPS i.c.m. Map Source?
Ik weet geen goed boek over mapsource (en vraag je ook af of die er wel zijn). Hoewel het de bedoeleing van Garmin is dat je Basecamp en niet Mapsource gebruikt icm de Oregon zijn er nog hele volksstammen die de voorkeur geven aan Mapsource. Kan ook komen omdat overgaan naar weer een nieuwe programma altijd een drempel is die voor sommigen nog wat hoog is.

Voor MS zijn door Waypoint een aantal goede video's gemaakt. Die kan ik van harte aanbevelen.

http://www.youtube.com/user/garmintv#p/ ... D432F9C3A2

Gewoon rustig beginnen bij "Instructie Garmin Mapsource deel1". Veel plezier.