Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat zit er in jullie reparatieset? - Forum Wereldfietser

wat zit er in jullie reparatieset?

Over een paar weken wordt 't fietsen door de Balkan! We hebben er al wel wat dergelijke vakanties opzitten, maar om eerlijk te zijn ging onze reparatieset nooit veel verder dan wat bandenplakspul (+ binnenband), misschien nog een remblokje of 2, een kettingpons, wat sleuteltjes en vorig jaar ontdekten we dat reservespaken ook wel erg van pas kunnen komen... Om nu dadelijk niet in Albanie op een berg te stranden willen we eens kritisch kijken naar wat nu eigenlijk handig is om mee te nemen. Het is natuurlijk altijd een balans zoeken tussen wat nodig is en gewicht. Dus ik ben benieuwd: wat zit er in jullie reparatieset?
Hoi,

Dit onderwerp is al eerder aan bod gekomen.
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je o.a. hier uit:
http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... eem+je+mee

Ronnie
ingridm schreef: Dus ik ben benieuwd: wat zit er in jullie reparatieset?
Afbeelding

poetsdoek
bandenplak met tubegaren en naald, verse solutie, binnenband
tie-wraps, ijzerdraad, derailleurkabeltje
boutjes en moertjes, powerlink, spaaksleutel
kettingpons en schroevendraaier
bandenlichter en nbt2
inbussleutels
steeksleutel 8-10mm

niet afgebeeld: paar spaken met kurk klem in de zadelpen
Oh, dank je. Ik had al wel gezocht, maar niet gevonden :).
Groet! Ingrid
Uitgebreide lijst kun je hier zien.

En hier een plaatje:

Afbeelding
Copy/paste van mijn paklijst

Dit is op basis van 18+ maanden door Africa.

Workshop:

RH rear pannier:

Crankbrothers multi tool incl spoke wrench
Park Tool Superpatches (handy for a quick fix but dry out after a couple of months on the tire)
Normal patches (for a proper fix)
Plastic tire levers (1x Large 1x normal)
Rohloff tool
Rohloff oil set
Spare Rohloff rear sprocket
Innertube x 2
Spare tire Marathon XR x2 (seems alot but I want to be self supporting in Africa)
S+S tool
Spare nuts and bolts, 1x gear cable, spare brake blocks x2 sets
Tyewraps, hose clamps and wire (for emergency repairs)
Crank removal tool(?)
Spare spokes x ?
Chain oil 50ml
Other far too heavy crap which I hope never to use.....


Voor europa denk ik dat /Martin's setje voldoende is.
Niemand die duct tape meeneemt? Ik neem altijd een meter of vier mee, om een stukje karton gerold (een hele rol gebruik je toch niet en dus onnodig zwaar en groot).

Ik snap de zin van een kettingpons meenemen niet. Als je al een nieuwe ketting nodig hebt (ik neem aan dat je geen reserve exemplaar meeneemt), dan kan de fietsenwinkel 'm toch ook wel even op maat maken?

Zoals Maarten al zei: verse solutie. Ik ben een keer op vakantie gegaan met een tube die al een tijdje (maanden?) open was en toen ik lek wilde dichten (een meidoorn, door en door) wilden de plakkers niet blijven zitten...
quote="PeterFokkinga"
> Niemand die duct tape meeneemt? Ik neem altijd een meter of vier
Ik heb er nooit behoefte aan gehad. Je kunt er toch niets echt mee repararen. Bovendien is een of ander plakband altijd plaatselijk te krijgen.
Hetzelfde geldt voor een tool met combinatietang: je kunt er "alles" mee, maar niets echt goed. Mijn setje lijkt op dat van Marten. Daarbij nog een flink zwitsers zakmes.

>Ik snap de zin van een kettingpons meenemen niet.
Als een ketting stuk gaat en je hem een of twee schakels in wilt korten heb je een pons nodig om de verbogen delen te verwijderen, ook al heb je een reserve sluitschakel bij je om de zaak weer aan elkaar te klikken. De fietsenwinkel met de nieuwe ketting is meestal op zeker 50 km afstand en is vanaf het moment dat de ketting stuk gaat - zaterdag 15.30 u - voorlopig toch al onbereikbaar.

> Zoals Marten al zei: verse solutie.
Op vakantie laatst zag de solutie er niet optimaal uit, een beetje ammoniaklucht bij gebruik. Toch maar een nieuwe gekocht.
Leon
Nemen jullie geen Engelse (verstelbare) sleutel en kettingzweep mee?. Bij iedere tocht twijfel ik weer dat wel of niet mee te nemen.
In Europa geen buitenband , maar wel stukje buiten band (15 cm lengte) om in een eventuele kapotte buuitenband te leggen.

De 15 mm steeksleutel om trappers er af te halen kun je vaal thuis laten. Bij mij zit er aan de binnenkant een 15 inbus, waar ik pas geleden achter gekomen ben.
Verder gelijk aan boven
Rob
Kettingpons:
De schroefdraad op onze laatste multitool kettingpons heeft de confrontatie met een ketting verloren. Sindsdien een losse kettingpons (en een multitool zonder kettingpons).
Voor Rohloff/tandem is óók een klein stukje ketting nodig. Ook voor een derailleur is het de vraag of de ingekorte ketting nog op het grootste achtertandwiel past.

Controleer vooraf of je alle moertjes kunt vasthouden. Sommige multitools zijn deelbaar zodat je gelijktijg een inbus- en een ringsleutel kunt gebruiken. (Past die ringsleutel overal? Ook op de voorste/onderste achterspatbord-bevestiging?).
Een extra steeksleutel of kleine bahco lost hetzelfde probleem op. (Ik heb dezelfde steeksleutel als Marten (klein en licht), maar als ik die ooit kwijtraak zou ik niet weten waar ik die kan kopen.) Ook hier de vraag of die kleine bahco overal past.
Voor sommige zadelstropbouten heb je twee inbussleutels nodig.

En (lees ook andere draadjes over reserve buiten/binnenbanden en het repareren van een gescheurde buitenband): een stukje zwart gaas. Matje van 10 x 10 cm. In ieder geval te koop bij Vittorio.
alime schreef:Nemen jullie geen Engelse (verstelbare) sleutel en kettingzweep mee?.
Bahco's of bankschroeven kun je overal lenen, en wat moet je met een kettingzweep als er een NBT is? (je kunt in nood ook je eigen ketting aan een houten lat binden met ijzerdraad


De 15 mm steeksleutel om trappers er af te halen kun je vaal thuis laten. Bij mij zit er aan de binnenkant een 15 inbus, waar ik pas geleden achter gekomen ben.
15mm? Hele prestatie bij een kernmaat van 13mm ;) De inbusmaat is meestal 6mm (veel te klein) of 8mm ( nog steeds een ramp om los te krijgen, let op de scherpe tanden van het crankstel)
ja sorry, 15 mmm steeksleutel, inbus is zoals je zei.
Rob W
en NBT kan je niet voor rohloff gebruiken. Rob
alime schreef:en NBT kan je niet voor rohloff gebruiken
NBT = 'Next Best Thing'.
Betekent meteen een nieuw dilemma: nemen we dan wel de 'Rohloff tandwiel afnemer' mee? Worst case scenario: tandwiel wordt per post opgestuurd, de plaatselijke fietsenmaker heeft wel een bankschroef, maar geen Rohloff gereedschap. Gelukkig heb ik dat wel bij me. Of niet... :?

En zo verder: Torx T20 (Rohloff) en T25 (Avid schijfrem). Want ook een Torx sleutel verwacht ik niet op iedere camping. Omdat ze toch niet nodig zullen blijken te zijn (...) wel de mini versies, zonder handvat.
De Balkan is wat fietsen betreft natuurlijk prachtig, voor onderdelen en de aanwezigheid van fietsenmakers al even divers als het landschap. In Slovenië voornamelijk racefiets en MTB, in het noorden van Kroatië en in grote delen van Servië ouderwetse nederlandse fietsen 28" wielen en banden met dunlop ventiel (naast de overal aanwezige mountainbikes die je hier in de bouwmarkt tegenkomt). In het Zuiden van Kroatië (de kust zeg maar), in Bosnië & Herzegovina en Montenegro voornamelijk MTB. Het helpt dus als je zelf het eea aan gereedschap en reserveonderdelen meeneemt (plus de kennis hoe iets uit en weer in elkaar moet). Ook hier geldt hoe welvarender het land of de streek hoe meer kans dat je vindt wat je nodig hebt, aan de andere kant stond ik toch dikwijls versteld wat mensen hier nog weten te maken/repareren met de beperkte middelen die ze hier tot hun beschikking hebben. Hier wordt dus iets wat kapot is gerepareerd en pas als het echt niet anders kan vervangen, iets wat we hier in Nederland jammer genoeg bijna verleerd zijn omdat arbeidsloon vaak meer kost dan het te repareren onderdeel wordt het maar vervangen. Als je een uitdaging hebt in de middle of nowhere vraag om hulp, en je zult het op de Balkan krijgen.
ankeric schreef:
alime schreef:en NBT kan je niet voor rohloff gebruiken
NBT = 'Next Best Thing'.
Betekent meteen een nieuw dilemma: nemen we dan wel de 'Rohloff tandwiel afnemer' mee? Worst case scenario: tandwiel wordt per post opgestuurd, de plaastelijke fietsenmaker heeft wel een bankschroef, maar geen Rohloff gereedschap. Gelukkig heb ik dat wel bij me. Of niet... :?

En zo verder: Torx T20 (Rohloff) en T25 (Avid schijfrem). Want ook een Torx sleutel verwacht ik niet op iedere camping. Omdat ze toch niet nodig zullen blijken te zijn (...) wel de mini versies, zonder handvat.
Idd, dilemma. Voor eventuele problemen met dat Rohloff tandwiel, waar ik echter nog nooit problemen mee heb gehad, zou ik dan een kettingzweep en afnemer mee moeten nemen.

Wellicht alleen de afnemer. kettingzweep en bahco is overal wel te vinden. Of afnemer ook maar thuislaten? Voor de gebroken spaken kun je immers altijd overal bij bij de Rohloff en ik heb in 26000 noh nooit één gebroken spaak gehad. Wat doen Rohloff riijders?
Rob
alime schreef: Wat doen Rohloff rijders?
Reserve binnenband, bandenplak, 2 remblokjes (volgend jaar niet meer), Rohloff schakelkabeltje met toebehoren (ik rij al 30000+ km met het originele kabeltje maar ook deze vakantie is'ie heel gebleven).

Dit is voor 3 - 4 weken fietsen in West-Europa, hoofdzakelijk op verharde wegen; dat scheelt natuurlijk.

Verder wat algemene "reparatie" spullen: de al eerder genoemde duct-tape (gebruikt voor m'n tent), ijzerdraad (niet gebruikt), leatherman multitool (gebruikt) en inbussleutels/steeksleutel om de fiets "vliegtuigklaar" te maken.

Als Rohloff rijder had ik niet zo snel bedacht dat je kettingproblemen ook kunt oplossen door de ketting in te korten ;-)
derailleurkabeltje
En hoe krijg je die op de juiste lengte? Heb je een kniptangetje nodig.

Of ducttape om het uiteinde ergens aan vast te plakken, tot je iemand tegenkomt met een goede tang.
Jan Eleveld schreef:
derailleurkabeltje
En hoe krijg je die op de juiste lengte? Heb je een kniptangetje nodig.

Of ducttape om het uiteinde ergens aan vast te plakken, tot je iemand tegenkomt met een goede tang.
Voor de voorste derailleur kan je het kabeltje makkelijk in zichzelf draaien zodat het uit de weg zit totdat je de kabel afknipt. Achteraan lukt dat wellicht ook, maar moet je wel opletten dat de kabel niet in de spaken belandt natuurlijk...
Doc Blue Antilek is een vloeistof voor in de binnenbanden.

Het spoort gaatjes op en dicht ze af terwijl je fietst.

Werkt ongeveer 3 maanden, daarna moet je er nieuwe in doen.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Groeten