Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaaklengte? - Forum Wereldfietser

Spaaklengte?

Hoe komt het dat als ik aan de fietsenmaker vraag mij spaken van 175 mm te geven ik spaken krijg van 20 cm? Het blijkt dat die 175mm gelijk staat met maat 232. Iemand enig idee waarom dat niet gewoon 1 op 1 is of komt het omdat de engelsen zonodig het eerste fietswiel met de voorloper van de moderne spaak moesten uitvinden?
Pman schreef:Hoe komt het dat als ik aan de fietsenmaker vraag mij spaken van 175 mm te geven ik spaken krijg van 20 cm?
[ ] hij heeft z'n leesbril niet op
[ ] deze zijn ook kort en die paar centimeter merkt de klant toch niet voor de kassa
[ ] 'het is iets meer, mag dat? ' reflex
[ ] je gaat naar de verkeerde fietsenmaker ;)
Marten schreef: [ ] hij heeft z'n leesbril niet op
[ ] deze zijn ook kort en die paar centimeter merkt de klant toch niet voor de kassa
[ ] 'het is iets meer, mag dat? ' reflex
[ ] je gaat naar de verkeerde fietsenmaker
Een beetje van allemaal inderdaad, en ik heb ook niet goed gemeten. De fietsenmaker in kwestie heeft een collega die de spaken niet in het juiste bakje heeft teruggelegd en als ik dan om 175 mm spaken kom vragen terwijl ik 232 nodig heb en met 250 of iets dergelijks thuiskom gaat bij mij even het licht uit. De spaaklengte heeft dus wel degelijk een 1 op 1 verhouding met de lengte in mm.
Pman schreef:
Marten schreef: [ ] hij heeft z'n leesbril niet op
[ ] deze zijn ook kort en die paar centimeter merkt de klant toch niet voor de kassa
[ ] 'het is iets meer, mag dat? ' reflex
[ ] je gaat naar de verkeerde fietsenmaker
Een beetje van allemaal inderdaad, en ik heb ook niet goed gemeten. De fietsenmaker in kwestie heeft een collega die de spaken niet in het juiste bakje heeft teruggelegd en als ik dan om 175 mm spaken kom vragen terwijl ik 232 nodig heb en met 250 of iets dergelijks thuiskom gaat bij mij even het licht uit. De spaaklengte heeft dus wel degelijk een 1 op 1 verhouding met de lengte in mm.

spaaklengte meet je binnenkant bocht-einde draad, het gat om de kop in te hangen begint dus bij 0
Afbeelding
En hoe meet je de lengte van je spaken op als je enkel een reeds gebouwd wiel hebt?

Binnenkant bocht tot nippel plus +- 3 mm?? (ik zeg maar iets)
cyclingrecycled schreef:En hoe meet je de lengte van je spaken op als je enkel een reeds gebouwd wiel hebt?

Binnenkant bocht tot nippel plus +- 3 mm?? (ik zeg maar iets)
Ongeveer juiste spaak er naast houden, en 10mm extra nemen voor het draadeinde in de nippel

Of de onderdelen invullen in een spaaklengteprogramma (bv spocalc.xls) en het opnieuw uitrekenen
Ik wil op mijn oude vakantiefiets die nu nog alleen voor dagtochten wordt gebruikt de velgen vervangen.

Ik heb een minder zware velg op het oog dan de huidige, en daar horen waarschijnlijk ook andere spaken bij.

Maar welke lengte?

Ik heb de ERD van de velg nodig in calculatie programmaaatje, maar die staat weer niet op internet.

Hoe kom ik die te weten?
evenals de afmetingen van de shimano naven die ik wil gebruiken.

Meten is weten natuurlijk, maar er zal toch wel een pdf zijn met die afmetingen?

Ik kan ze in techdocs van shimano niet vinden.


Gelijk geval met achterwiel van mijn vakantie fiets, onderweg gekocht ter vervanging maar ik zou toch wel andere spaken erin willen hebben en misschien ook wel een andere velg.
Roald schreef:Ik wil ... de velgen vervangen.
spaken
Maar welke lengte?
Heel simpel: koop spaken bij de vakman. Hij als als beste in staat om te bepalen welke lengte je moet hebben. Bemoei je er zelf zo weinig mogelijk mee dan kun je ook niets fout doen.
Verwacht niet bij alle vakmannen (m/v) dat het meteen goed is. :roll:
Leon
Ik neig ernaar om Leon gelijk te geven en vooral te vertellen welke onderdelen je samen wilt voegen tot een wiel en dan de vakman de juiste lengte spaken uit te laten rekenen.
Als je de naven en de velg al hebt dan kun je natuurlijk simpel weg even meten met een fatsoenlijke schuifmaat en de gegevens invoeren.
Als je nog niets hebt kun je de fabrikant/importeur/vakman vragen om de juiste afmetingen.
Als het gaat om een vervangende spaak in een wiel kun je de "spakenrei" met de 0 op de spaakkop of velgrand leggen, en aan de andere kant de juiste lengte wel aflezen.

Ik heb een beetje het gevoel dat je maar eens moet opschrijven wat je wil samenvoegen tot een wiel. Dan zal vermoedelijk Maarten je vrij vlot (en ruim als eerste) de juiste spaaklengte kunnen vermelden. (Zelf pas dinsdag of woensdag aan het werk.)
nsa1984 schreef:simpelweg even meten met een fatsoenlijke schuifmaat
En wat zegt de vakman als het dan toch niet past? :roll:
{been there....}
Leon
Leon ik bedoelde dat als je de naaf en velg al had, dat je die twee (naaf en velg) even kon opmeten (velg diameter zul je even met een meetlint moeten doen) om de afmetingen in een spaakberekeningsprogramma in te voeren. Zelf gebruik ik meestal die van sapim, vooral omdat die heel duidelijk laat zien welke afmeting ze waar ingevoerd bedoelen te krijgen.

Verder een beetje vakhandel heeft die spaken gewoon op de plank liggen en als blijk dat je 4mm te kort/lang hebt gekocht en ze zijn nog redelijk recht mag je gewoon ruilen.
nsa1984 schreef:twee
afmetingen
Zelf gebruik ik meestal die van sapim
Twee? Het is zeker een tijdje geleden dat je dit programmatje bekeken hebt?
Leon
Tsja, met een technische achtergrond en time to kill, vind ik het een aardig projectje maar het blijft een non-routine/incidenteel klusje en ik zie het niet zo zitten als ik het niet in een keer kan afwerken en weer moet gaan ruilen, ik denk dat ik gewoon die paar euro extra uitgeef en een zelfde velg erin zet en overspaak. Zoveel heeft het niet te lijden gehad meerendeels zonder bepakking.

Voor de vakantiefiets wordt het denk ik een compleet nieuw wiel, heb ik die ander als reserve voor de mtb. Ik ben een zware fietser en al genoeg gedonder gehad met mijn achterwiel. Ik vertrouw op een goed gespaakte van de vakman, weet ik tenminste ook zeker (althans dat mag ik hopen) dat de naaf mooi centraal erin gespaakt zit.
(Mijn vorige hobbywielklus kwam het weer niet goed met de hs33-remblokjes, ik heb het maar weer opgelost met een ringetje, ga het deze winter nog eens controleren maar misschien is mijn achterbovenbuis krom uit het vliegtuig gekomen?)