Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zomerslaapzak: dons of kunststof? - Forum Wereldfietser

Zomerslaapzak: dons of kunststof?

Ik zit al een tijdje te worstelen met het volgende dilemma.

Ik heb als slaapzak een dure donzen 3-seizoenen slaapzak van 900 gram (TNF hightail 900, van 320 euro). Een fijne slaapzak maar hij verliest bij gewoon gebruik af en toe wat dons, dat door de naden komt. Volgens mij is dat niet ongebruikelijk voor donzen slaapzakken. Maar het gevolg is dat ik het eigenlijk een beetje zonde vind deze slaapzak te gebruiken voor hele warme zomers. Voor warme zomers heb je de warmteisolatie van een donzen slaapzak (meestal) niet nodig, maar hij gaat wel in kwaliteit achteruit.

Het gebruik van een synthetische (zomer)slaapzak ligt dan voor de hand, maar die zijn eigenlijk allemaal zwaarder en slechter isolerend (voor die ene keer dat het wel koud is in de zomer).

Ik kom hier eigenlijk niet goed uit en zou jullie visie wel eens willen horen.
Thanks.

Peter
Je zou kunnen overwegen een dunnere donzen slaapzak te kunnen kopen.
Neem 'm dan niet te dun want anders heb je er alleen heel hoog zomer en in hele warme streken wat aan.
Lastiger wordt dan de tijdstippen in voor en najaar waarbij je moet gaan bedenken welke slaapzak je dan mee zal moeten nemen. De dikke 3 seizoenen of de zomer. :(

Donzen slaapzakken verliezen altijd wat veertjes, de een wat meer dan de ander daar doe je niks aan behalve na een aantal jaar weer 's bij te laten vullen.
Je kunt ook een simpel ding van wat tientjes kopen bij de Decathlon. Mijn vriendin heeft zo'n ding en ze heeft het verrassend genoeg tot tegen het vriespunt aan niet eens koud.
Zelf neem ik altijd mijn donzen TNF van 1500 g mee, want het (b)lijkt bij mij altijd kouder dan in het boekje staat.
Bijvullen omdát je dons verloren hebt lijkt me stug. Net zoiets als een bloeding: het lijkt altijd veel meer dan het is.
Leon
Leon schreef:Bijvullen omdát je dons verloren hebt lijkt me stug. Net zoiets als een bloeding: het lijkt altijd veel meer dan het is.
Leon
De grote merken van weleer (Denig, Erdman) en vandaag de dag Tatteljee raden je aan je slaapzak eens in de 5-10jaar te laten checken op vulling en evt te laten bijvullen. Niet alleen omdat je altijd wat dons/veertjes verliest, maar ook omdat dons in de loop der jaren een deel van zijn veerkracht verliest. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit kan je slaapzak door bovengenoemde factoren per jaar wel zo'n 10% van zijn loft verliezen.
Een dunnere (donzen) slaapzak erbij en die als het wat kouder is opwaarderen met een binnenzak van lichtgewicht katoen of zijde. Nog mooier is een zak waar je een losse binnenzak in kunt ritsen bijvoorbeeld van Tatteljee.

Of jezelf opwaarderen met een extra laagje en een muts.........

Ben
Mij bevalt een dunne donzen slaapzak van Yeti [500 gram] zeer goed.
Daarin evt. een zijden lakenzak [beter dan katoen, neemt geen vocht op]
Als het onverwacht te koud is dan evt een dun wollen shirt aan met een legging, sokken en muts op je hoofd.
Want door je hoofd verlies je 40% van je lichaams warmte, vroeger hadden ze niet voor niets een slaapmuts op in de bedstee.
:wink:
Zo lag ik hoog in de bergen van Albanie bij 0 graden :D

Henk

Kunst en fietswerk