Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Krakende Zoom-stuurpen - Forum Wereldfietser

Krakende Zoom-stuurpen

Beste Forumleden,

Al enige tijd lees ik met veel plezier mee op dit forum, maar had zelf nog geen post geplaatst.
Ik ben fanatiek wielrenner en sinds enkele jaren ook aan het wereldfietsen op een Santos travelmaster 2.6 alu. Op dit moment ben ik bezig met (de beginnende) voorbereidingen voor een lange fietsreis vanaf voorjaar 2012.

Op mijn Santos zit een vrij basic zwarte aluminium verstelbare stuurpen van Zoom.
Deze stuurpen maakt bij gebruik (vooral als er kracht op komt) een irritant krakend geluid (ik vind de pen ook in het algemeen niet erg solide aanvoelen).
Tijdens de laatste fietsbeurt is de stuurpen uit elkaar gehaald en is er pasta tussen gedaan, maar het probleem is niet naar tevredenheid verholpen.

Ik wil de stuurpen laten vervangen door een alternatief van hogere kwaliteit (liefst zwart omdat mijn hele fiets zwart is).
Weet iemand een verstelbare stuurpen van hoge kwaliteit (die niet kraakt...) ?
(ik twijfel of ik de verstelbare pen zal vervangen door een goede niet-verstelbare pen (bv. Ritchey WCS), als iemand goede ervaringen heeft met het overstappen naar een niet-verstelbare pen dan hoor ik het graag).

Alvast hartelijk dank!
Als de vaste pen dezelfde dimensies krijgt als de verstelbare pen in de stand waar je tevreden mee bent merk je er qua zit uiteraard niets van, het gekraak is weg en het scheelt gewicht. Dus wat let je?
Leon
Ik overweeg inderdaad een vaste pen, maar vind het een meerwaarde als de pen verstelbaar is (om tijdens een lange reis onder omstandigheden de stuurstand aan te passen). Maar dan moet die pen zogezegd wel beter zijn dan de huidige van Zoom.

Als iemand een verstelbare stuurpen van hoge kwaliteit kan aanbevelen, dan hoor ik het graag.
Een jaar geleden mijn Zoompen vervangen door een vaste voorbouw van Pro (is volgens mij Shimano) gecombineerd met een verloopstuurpen van normaal naar ahead bevestiging. Is een goed stabiele verbinding.

Ben
Ik herken dit probleem van mijn Travelmaster. Heel irritant, vooral bij klimmen als je wat aan je stuur trekt. Ik heb het opgelost door de borgclip los te schroeven en het gedeelte dat kan kantelen goed in te druppelen met olie. Vervolgens het stuur enkele malen van onderste positie naar bovenste positie bewegen en tenslotte de borgclip weer vastgedraaid met de imbus, zodat je stuur weer in de juiste hoek staat. Bij mij was het gekraak daarna over. Wellicht dat dit het bij jou ook doet?
Succes ermee!
Bij mij heeft Loctite geholpen tegen het kraken.
m_nu schreef:Bij mij heeft Loctite geholpen tegen het kraken.
Weet je nog welk type Loctite? er zijn nl veel verschillende soorten voor diverse toepassingen.
Zelf heb ik ook een krakende zoom-stuur pen gehad op m'n santos.
(http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=14212)
Dat heb ik destijds opgelost door alle verbindingen goed schoon te maken en in te vetten met kopervet. Daarna de boel weer zorgvuldig in elkaar gezet.
Nadeel van 't kopervet is dat 't rood-bruine sporen nalaat.
Deze wijze heeft ca 2500km (4 mnd) geholpen maar lijkt nu toch weer terug te keren.
Dus ik ben ook wel geinteresseerd in een blijvende oplossing.
Bij mij hield het (tot nu toe) op toen ik de verbindingen flink inspoot met siliconenspray, nadat ik de bouten losser gedraaid had.
Ik heb dit probleem ook met de Zoom pen maar het gekraak komt van de pen-vork verbinding. De passing van de Zoom is niet erg nauwkeurig en de pen cq binnenkant vork moet met enige regelmaat ingevet worden om weer een tijdje zonder gekraak te fietsen.