Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil Ortlieb Back-Roller Classic en City fietstassen - Forum Wereldfietser

Verschil Ortlieb Back-Roller Classic en City fietstassen

Hallo, ik ben op zoek naar fietstassen voor aan de achterkant, ik kwam twee modellen tegen van Ortlieb, namelijk de Back-Roller Classic en City. Nu vroeg ik mij af wat het verschil is tussen deze twee tassen, de City variant is ongeveer 30 euro goedkoper en weegt ook nog eens 400 gram (per paar) minder. Voor zover ik weet is het formaat en de inhoud hetzelfde. Nu vroeg ik me af waar het verschil dan in ligt, kunnen jullie mij dat vertellen?

Alvast bedankt,
Ruben
De classic heeft een riem over de bovenkant van de tas, de city niet. Bij de classic heb je een riem die de uiteinden van de rolsluiting via een haak onderaan de tas naar beneden trekt, bij de city zet je de uiteinden met een clip vast aan de zijkant van de tas.

De classic kun je met die 2e riem op je schouder dragen. Ik heb het wel eens gedaan, maar zou deze feature niet missen. Maar de classic lijkt me wel flexibeler als de tas niet helemaal vol is, of net iets te vol, omdat je die riemen meer/minder strak kunt stellen. En de riem over de bovenkant gebruik ik regelmatig om dingen onder te proppen (regenbroek, handdoek, dat soort dingen).

Beide tassen zijn van hetzelfde materiaal gemaakt en hebben hetzelfde ophangsysteem.

Als ik zowel voor- als achtertassen nodig zou hebben zou ik voor de city nemen, en over achter twijfelen ;-)
Anderen zouden je ook wijzen op het verschil in gewicht. De city's wegen (achter, twee stuks) 480 gram minder dan de classics. Op de hele set (inclusief voortassen) scheelt dat dus nog meer. Bij de overweging of je de extra opties van de classics het extra geld waard vindt, is de toename van gewicht dus een factor om mee te nemen.

Edit: maar dat had je zelf ook al gezien zie ik... :roll: :oops:
Bedankt voor het advies. Ik denk dat ik voor de Classics ga omdat ik van plan ben om alleen achtertassen te gebruiken, dan kan het van pas komen nog wat spulletjes onder de riem te stoppen. Ook maakt het extra gewicht minder uit aangezien ik geen voortassen heb.
Ik zou juist voor de achtertassen zeker voor de city's gaan. 480 gram is een fors gewicht; op andere vlakken sparen mensen kosten nog moeite om zo'n gewicht te sparen en hier krijg je nog geld toe!
Ik heb de classics en de riemen ben ik al jaren kwijt. Ik klik de gespen gewoon naar boven werkt gewoon goed. bij de voortassen vindt ik het soms wel fijn om de inhoud aan te spannen, maar noodzakelijk is anders.
Was het overigens niet zo dat het gewichtsverschil vooral in het borgsysteem op de middenplaat zat? Alleen met twee riempjes en gespjes spaar je dat niet uit.
Leon
Leon schreef:Ik zou juist voor de achtertassen zeker voor de city's gaan.
Ik zou juist bij alleen achtertassen nooit voor de city gaan. Die zijn zo gemaakt dat je ze 3 keer op moet rollen, niet meer en niet minder. Als je bijv. boodschappen gedaan hebt, of bij droog weer kun je nooit iets extra's in de tassen doen.

Gerd
rubenvgulik schreef:Ook maakt het extra gewicht minder uit aangezien ik geen voortassen heb.
Bij dit soort redeneringen haak ik af :lol:

Als je het wat lichter zoekt en toch een rolsluiting wil kan je de kale plus uitvoering van outdoorworks.de overwegen.

De losse riemen van Ortlieb laat ook ik thuis.

De 1-standsluiting van de city serie lijkt mij voor vakantiegebruik niet fijn.

Sjors
Sjors schreef:Als je het wat lichter zoekt en toch een rolsluiting wil kan je de kale plus uitvoering van outdoorworks.de overwegen.
Hoe kom je op het idee dat de Ortlieb City tassen geen rolsluiting zouden hebben?
Leon
Leon schreef:Sjors schreef:
Als je het wat lichter zoekt en toch een rolsluiting wil kan je de kale plus uitvoering van outdoorworks.de overwegen.
Hoe kom je op het idee dat de Ortlieb City tassen geen rolsluiting zouden hebben?
Leon
Bedoelde natuurlijk de variabele rolsluiting van de classic serie.

Sjors
Sjors schreef: Als je het wat lichter zoekt en toch een rolsluiting wil kan je de kale plus uitvoering van outdoorworks.de overwegen.
Ik heb ze even bekeken en het ziet er goed uit, er stond bij dat deze uitvoering geen binnenvak heeft, besparen ze hierop alleen al meer dan 20 euro ten opzichte van de normale uitvoering? :o Ik kon niks anders vinden in de beschrijving.
Ja kan bij duitse internet bedrijven, die tassen kopen voor gemiddeld 20/30 euro goedkoper.

http://www.bike-components.de/products/ ... City-.html

http://www.bike-components.de/products/ ... ssic-.html

Mario
Sjors schreef:
Leon schreef:Sjors schreef:
Leon
Bedoelde natuurlijk de variabele rolsluiting van de classic serie.
Sjors
Sjors,
Ik ben er nu eindelijk achter wat je bedoelde.
Gisteren was ik in een winkel en kon ik de Classic en de City-tassen eens naast elkaar bekijken. Niets nieuws te zien behalve dat de sluitingen van de City beide gespen aan het rollende uiteinde mannetjes zijn en de dingen aan de zijkant van de tassen vrouwtjes. Je kunt de tas dus NIET sluiten door de sluiting naar boven en naar elkaar toe te brengen. Ik snap wel waarom ze dat zo gemaakt hebben, omdat het een beetje raar uitziet om aan de zijkant van de tas een mannetje te bevestigen, maar ik vind het wel een flinke zwakheid in het ontwerp.
Overigens vindt ik de gespen van zowel de huidige de City als de Classics een fragielier lijken dan die van mijn versie van tien jaar geleden.
Ik zou met een nieuw gekochte City-tas rechtstreeks naar de schoenmaker gaan en een degelijke m/v-gesp laten innaaien.
Leon
Heb zelf de Classics en gebruik die ook om naar de winkel te gaan etc. Dan is die draagriem wel zeer handig! In de winkel met draagriem rond schouder alles er direct ingooien, elders gemakkelijk de tas meedragen zoals je een koeriertas zou dragen. Als ik de fiets een stuk moet dragen (trappen op of trein in bv) is het ook wel makkelijk dat ik beide tassen kan dragen en tegelijk mijn handen vrij heb.

Het vakje binnenin is ook wel praktisch om enerzijds klein grut (herstelkit, gsm, portefeuille, balpennen, ...) in het zakje met rits te steken en anderzijds cursusblok, beugelslot etc in het grotere vak tegen de rug van de tas weg te steken.

Beide features hebben dus wel hun nut, 't is maar wat je er mee wilt doen...
Leon schreef: Je kunt de tas dus NIET sluiten door de sluiting naar boven en naar elkaar toe te brengen.
Juist, dat was precies wat ik bedoelde ;)

Sjors
Zojuist even beide setjes aan de haak gehangen:

Set back roller classic: 1500 gram
Set Back roller city: 1800 gram

Gewogen met onze fiets-gewicht meter. (is wat minder nauwkeurig onder de 3 kg)

Marco de Wit
Marco de Wit schreef:Zojuist even beide setjes aan de haak gehangen:
Set back roller classic: 1500 gram
Set Back roller city: 1800 gram
Gewogen met onze fiets-gewicht meter. (is wat minder nauwkeurig onder de 3 kg)
Marco de Wit
A. Dat apparaat is niet zo goed.
B. Het meetresultaat is opmerkelijk en vraagt om uitleg.
C. Je vergist je en het is andersom.
Leon
In de praktijk vind ik de 'Ortlieb-riem' erg handig; met 1 beweging is de tas open, bovendien is de tas waterdichter met de sluiting naar onder.
Tot slot is de riem bovenop de classic erg handig voor proviand/stokbroden/regenkleding.
Die 300 gram verschil met de kale City-tas neem ik er graag voor mee.
Voor de gewicht-geïnteresseerden zojuist drie verschillende Ortlieb voortassen op de (behoorlijk nauwkeurige) keukenweegschaal gezet:

Oude Ortlieb classic voortas (incl. riem, met extra brede onderhaak): 782 gram
oude riem: 56 gram
Nieuwe Ortlieb plus voortas (incl. riem): 716 gram
nieuwe riem: 38 gram
Nieuwe Ortlieb city voortas (heeft geen riem): 614 gram

Aan de City tassen zitten wel D-ringen (zoiets), waardoor je er makkelijk een losse riem aan kan bevestigen als je de tas als schoudertas wilt gebruiken.

Lisette
liz schreef:Voor de gewicht-geïnteresseerden zojuist drie verschillende Ortlieb voortassen op de (behoorlijk nauwkeurige) keukenweegschaal gezet:

Oude Ortlieb classic voortas (incl. riem, met extra brede onderhaak): 782 gram
oude riem: 56 gram
Nieuwe Ortlieb plus voortas (incl. riem): 716 gram
nieuwe riem: 38 gram
Nieuwe Ortlieb city voortas (heeft geen riem): 614 gram
Wil je nu ook nog een breektest en scheur- en schuurtest doen?, dan weten we ineens of ze nog even stevig zijn :wink:

Renaat