Pman schreef:Henk, mogelijk dat de ene nieuwer is, pas na 1000 km gaat de naafdynamo merkbaar soepeler lopen. (Met licht aan loopt de naaf sowieso zwaarder) Het enige wat je er zelf aan kan doen is naar Marten Gerritsen, of de fietsenmaker. Zelf niet aan lopen prutsen.
fietsenmaker aub ook niet aan laten prutsen
Uit de FAQ:
Dynamo loopt zwaar
Door de sterke magneten is het moeilijk om de as van de dynamo met de vingers te verdraaien, waardoor al gauw de indruk ontstaat dat de lagers vast zitten. Deze "Polfühligkeit" levert bij een draaiend wiel echter geen verliezen op omdat de weerstand heuvel op even groot is als de zet mee als de top bereikt is. Een Son in goede doen zal als je hem (met ingespaakt wiel) een slinger geeft bij het tot stilstand komen nog enkele malen heen en weer slingeren tussen twee magneetpolen in. (Uiteraard met licht uit) Een andere controle is om het oor op de stuurpen te leggen als je het wiel een slinger geeft. Je hoort als het goed is een zoemend/snorrend geluid. Bij dynamo's die inwendig gecorrodeerd zijn of die lagerschade hebben zullen schurende geluiden ('kiezelpad') bemerkbaar zijn. Met licht aan moet de dynamo duidelijk zwaarder gaan lopen. Merk je geen verschil dan kan kortsluiting de oorzaak zijn: neem de kabels los en controleer of het zwaar lopen nu is opgeheven. Als de dynamo en zwaar loopt en geen licht geeft kan er kortsluiting in de dynamo zelf zitten.
SON maakt geluid
Lagerspeling
Nieuw hebben de lagers van de SON geen speling. Na gebruik kunnen de kogellagers iets ruimer worden, in de grote orde van 0.01-0.02mm axiale en radiale speling. De lagerspeling van de SON is echter niet instelbaar, de speling op de velg van ca 0.2 mm is normaal. Veel meer speling houdt in dat de lagers beschadigd zijn en dat de naaf opgestuurd zal moeten worden. Een goede controle op lagerschade is door het wiel een slinger te geven, en het oor tegen het stuur te duwen. Er ontstaat dan een mechanische koppeling tussen schedel en naaf, zodat trillingen (=geluid) goed wordt doorgegeven. Een goede SON zoemt als een electromotor, krijgt u visioenen van houten wielen op een grindpad dan zijn de lagerbanen beschadigd.
Geratel
Geratel ontstaat meestal doordat de as niet voldoende klem zit in de voorvork. De spanas zit misschien los (draad en boutkop altijd invetten) of de vork is te breed of heeft scheve padden.
Kraken, getingel
Loszittende spaken kunnen ook aanleiding geven tot rare geluiden, zeker als het wiel radiaal gespaakt is. Vooral kleine wielen willen hun spaakspanning nog wel een verliezen, het komt tenminste veel voor bij Bromptons
Onregelmatig schurende geluiden
Dit kan komen door een zandkorrel in de spleetafdichting, of een splinter van de zeer brosse magneten. Dit is niet kritich en zal meestal snel verdwijnen.
Regelmatig schurende geluiden, zwaar lopen, vastzittende as.
Oorzaak hiervan ligt meestal niet aan de lagers maar aan een beschadiging van de dymano door ingedrongen water. De naaf is zeer goed afgedicht. Water wat toch in de naaf dringt komt er dus ook maar zeer langzaam uit. De naaf kan dus vastvriezen, en roestdeeltjes kunnen in de nauwe spleet tussen stator en magneten onheil aanrichten. Zo'n dynamo dus direct opsturen voor demontage en reiniging.