Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zwaar lopende SON naafdynamo - Forum Wereldfietser

zwaar lopende SON naafdynamo

Op 1 van mijn fietsen loopt de SON naafdynamo erg zwaar.

Ook hoor je hem als ik het wiel handmatig draai.

Als ik hem uit de vork haal en hem de naaf wil laten draaien dan houdt ik hem niet met mijn vingers op de plaats.

Tenopzichte van mijn andere 2 SON dynamo's is dit een erg groot verschil.

WIE WEET WAT HET PROBLEEM KAN ZIJN EN KAN IK ER ZELF IETS AAN DOEN?

Henk. kunst en fietswerk

http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Henk, mogelijk dat de ene nieuwer is, pas na 1000 km gaat de naafdynamo merkbaar soepeler lopen. (Met licht aan loopt de naaf sowieso zwaarder) Het enige wat je er zelf aan kan doen is naar Marten Gerritsen, of de fietsenmaker. Zelf niet aan lopen prutsen.
Pman schreef:Henk, mogelijk dat de ene nieuwer is, pas na 1000 km gaat de naafdynamo merkbaar soepeler lopen. (Met licht aan loopt de naaf sowieso zwaarder) Het enige wat je er zelf aan kan doen is naar Marten Gerritsen, of de fietsenmaker. Zelf niet aan lopen prutsen.
fietsenmaker aub ook niet aan laten prutsen :D

Uit de FAQ:

Dynamo loopt zwaar
Door de sterke magneten is het moeilijk om de as van de dynamo met de vingers te verdraaien, waardoor al gauw de indruk ontstaat dat de lagers vast zitten. Deze "Polfühligkeit" levert bij een draaiend wiel echter geen verliezen op omdat de weerstand heuvel op even groot is als de zet mee als de top bereikt is. Een Son in goede doen zal als je hem (met ingespaakt wiel) een slinger geeft bij het tot stilstand komen nog enkele malen heen en weer slingeren tussen twee magneetpolen in. (Uiteraard met licht uit) Een andere controle is om het oor op de stuurpen te leggen als je het wiel een slinger geeft. Je hoort als het goed is een zoemend/snorrend geluid. Bij dynamo's die inwendig gecorrodeerd zijn of die lagerschade hebben zullen schurende geluiden ('kiezelpad') bemerkbaar zijn. Met licht aan moet de dynamo duidelijk zwaarder gaan lopen. Merk je geen verschil dan kan kortsluiting de oorzaak zijn: neem de kabels los en controleer of het zwaar lopen nu is opgeheven. Als de dynamo en zwaar loopt en geen licht geeft kan er kortsluiting in de dynamo zelf zitten.

SON maakt geluid
Lagerspeling
Nieuw hebben de lagers van de SON geen speling. Na gebruik kunnen de kogellagers iets ruimer worden, in de grote orde van 0.01-0.02mm axiale en radiale speling. De lagerspeling van de SON is echter niet instelbaar, de speling op de velg van ca 0.2 mm is normaal. Veel meer speling houdt in dat de lagers beschadigd zijn en dat de naaf opgestuurd zal moeten worden. Een goede controle op lagerschade is door het wiel een slinger te geven, en het oor tegen het stuur te duwen. Er ontstaat dan een mechanische koppeling tussen schedel en naaf, zodat trillingen (=geluid) goed wordt doorgegeven. Een goede SON zoemt als een electromotor, krijgt u visioenen van houten wielen op een grindpad dan zijn de lagerbanen beschadigd.

Geratel
Geratel ontstaat meestal doordat de as niet voldoende klem zit in de voorvork. De spanas zit misschien los (draad en boutkop altijd invetten) of de vork is te breed of heeft scheve padden.

Kraken, getingel
Loszittende spaken kunnen ook aanleiding geven tot rare geluiden, zeker als het wiel radiaal gespaakt is. Vooral kleine wielen willen hun spaakspanning nog wel een verliezen, het komt tenminste veel voor bij Bromptons

Onregelmatig schurende geluiden
Dit kan komen door een zandkorrel in de spleetafdichting, of een splinter van de zeer brosse magneten. Dit is niet kritich en zal meestal snel verdwijnen.

Regelmatig schurende geluiden, zwaar lopen, vastzittende as.
Oorzaak hiervan ligt meestal niet aan de lagers maar aan een beschadiging van de dymano door ingedrongen water. De naaf is zeer goed afgedicht. Water wat toch in de naaf dringt komt er dus ook maar zeer langzaam uit. De naaf kan dus vastvriezen, en roestdeeltjes kunnen in de nauwe spleet tussen stator en magneten onheil aanrichten. Zo'n dynamo dus direct opsturen voor demontage en reiniging.
Heb net nog eens even gekeken en geluisterd naar de naaf. Als ik hem een slinger geef dan valt hij stil na een aantal omwentelingen. Ook een licht schurend
geluid. Met licht aan of uit weinig verschil.

Als het wiel stilvalt dan ook niet heen en weer tussen de polen zoals Marten zegt. Dat doen de 2 andere naven wel deze lopen ook veel lichter terwijl dit de oudste naaf is. Kan me ook niet herinneren dat ik erg veel in de regen gefietst heb waardoor water in de dynamo!?

Rest me eigenlijk niets anders dan de naaf op te sturen.
Moet dan de naaf uit de spaken? :(

Nou heb ik hier in Zutphen nergens een fietsenmaker die daar verstand van heeft, op de meeste vragen die ik heb kijken ze me aan alsof ze het in Timboektoe horen donderen. Dus echte "fietsenmakers" hier.

Bedoel jij "De Fietsenmaker" in Arnhem Marten/

Henk
henkfietst52 schreef:Heb net nog eens even gekeken en geluisterd naar de naaf. Als ik hem een slinger geef dan valt hij stil na een aantal omwentelingen. Ook een licht schurend
geluid. Met licht aan of uit weinig verschil.

Als het wiel stilvalt dan ook niet heen en weer tussen de polen zoals Marten zegt. Dat doen de 2 andere naven wel deze lopen ook veel lichter terwijl dit de oudste naaf is. Kan me ook niet herinneren dat ik erg veel in de regen gefietst heb waardoor water in de dynamo!?
Als de naaf meer dan 5 jaar oud is zit er vermoedelijk nog geen ontluchting in, waarmee de oudere naven dus gevoeliger voor vocht zijn


Rest me eigenlijk niets anders dan de naaf op te sturen.
Moet dan de naaf uit de spaken? :(
nee, losse rommel die je kwijt kunt raken (spanner, magneetjes, remschijven) etc kun je beter houden, band mag je laten zitten als bescherming
Nou heb ik hier in Zutphen nergens een fietsenmaker die daar verstand van heeft, op de meeste vragen die ik heb kijken ze me aan alsof ze het in Timboektoe horen donderen. Dus echte "fietsenmakers" hier.

Bedoel jij "De Fietsenmaker" in Arnhem Marten/
Henk
Ik bedoel alle fietsenmakers, om een SON uit elkaar te halen heb je kennis, speciale spullen en onderdelen nodig
Maarten en Pman,

Dank voor het snelle en uitgebreide antwoord! Erg duidelijk!

groet Henk

kunst en fietswerk
Marten, het wiel met SON naaf is naar je onderweg.

Volgens mij ben je de enige in Nederland die kennis van zaken heeft van die naaf. :D
succes!

Henk

kunst en fietswerk