Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ID-kaart binnenkort geen reisdocument - Forum Wereldfietser

ID-kaart binnenkort geen reisdocument

'ID-kaart geen reisdocument'
AMSTERDAM - Binnenkort zal de Nederlandse ID-kaart niet langer als officieel reisdocument worden beschouwd.
Vakantiegangers kunnen dan niet meer met deze kaart reizen naar landen buiten de EU. Minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) bereidt een wetsvoorstel voor, waardoor houders van de kaart minder gegevens hoeven te verstrekken.
Dat betekent wel dat ze zich daarmee alleen nog binnen de EU kunnen bewegen. Donner komt met de wetswijziging tegemoet aan de kritiek van de Kamer op de opslag van persoonsgegevens.

Bron: www.telegraaf.nl
Hm.

.tsooJ
Er zijn maar een paar landen buiten de EU waar de ID-kaart nu geldig is als reisdocument. Onder die landen zijn de ministaatjes als Andora, Lichtenstein, Monaco en San Marino. Hoe gaat het straks in Vaticaanstad? Word je daar dan door pauselijke wachters opgepakt, als je alleen maar een ID-kaart bij je hebt en geen paspoort ?:lol: :lol: :lol: :lol:
Ah, gloort daar een nieuwe paspoortaffaire? Spannend :!:
Noorwegen wordt wel een paspoort-only land, net als Zwitserland. Om Zwitserland kan je gewoon heen rijden als je wilt :-)
Het gaat natuurlijk vooral om Turkije, Zwitserland, Noorwegen en IJsland. De laatste drie landen zitten overigens in Schengen, en waarom zouden ze dan een NL-ID niet erkennen als andere Schengen-landen dat wel doen?
bert sitters schreef:Hoe gaat het straks in Vaticaanstad? Word je daar dan door pauselijke wachters opgepakt, als je alleen maar een ID-kaart bij je hebt en geen paspoort ?:lol: :lol: :lol: :lol:
Ik heb zelf tweemaal vanuit Rome door "il Vaticano" gefietst, maar tussen de bekende zuilengalerijen voor "San Pietro" moet je uit eerbied wel afstappen en lopen (fietshelm ook eraf, op de foto onder mijn linkerarm). Ik kon de voorgevel van de beroemde kerk wel vanuit mijn fiets aanraken! Met al die duizenden toeristen is het voor de Zwitserse garde ondoenlijk om naar je papieren te vragen! Op de foto staan voor mij talloze stoelen op het plein, want de Paus ging nog diezelfde dag een mis opdragen, maar ik moest helaas verder....
Ik heb zelf geen ID-kaart maar altijd een paspoort ook al ga ik één meter de grens over.

Afbeelding