Tot voor kort reed ik op een Koga Worldtraveller. Die is verkocht omdat ik een Challenge Fujin ligfiets wilde aanschaffen. Die ligfiets is er inmiddels. Of liever: was er. Hij is inmiddels ook weer verkocht. Het bleek dat ik langere stukken achter elkaar niet op een ligfiets uit de voeten kon. Dat heeft te maken met de gevolgen van een auto-ongeluk, ruim een jaar geleden, waardoor er, bij fietsen in een liggende stand, een zenuw wordt geraakt door een ijzeren plaatje. De pijn die daardoor optreedt merk je pas na een kilometer of vijf. En aangezien het proefrijden op de verschillende types ligfietsen steeds bestond uit rondjes van twee of drie kilometer, merkte ik dat toen niet. Maar toen ik eenmaal de Fujin had en langere ritten begon te maken, merkte ik het des te meer. Na overleg met chirurg en revalidatiearts is besloten de Fujin te verkopen. Dat was binnen een week geregeld.
Nu ben ik dus fietsloos en wil een andere fiets aanschaffen. De Koga Worldtraveller beviel op zich goed. Waar ik minder over te spreken ben, is de manier waarop Koga met haar klanten omgaat. Het is zo ongeveer onmogelijk om met die lui in Heerenveen in contact te komen. Op e-mailtjes wordt gewoon niet gereageerd. Op de website verwijzen ze alleen maar door naar de (lokale) dealer. Die vervolgens de antwoorden ook niet weet en Koga moet bellen, waarop Koga weer met halve en soms ronduit onduidelijke antwoorden komt. Als je zo’n smak geld voor een fiets neertelt, zou je wel iets serieuzer behandeld willen worden door Koga.
Daar komt bij dat het tamelijk moeilijk (lees: zo ongeveer onmogelijk) is om de Koga aan persoonlijke wensen aan te passen. Het is, hoezeer Koga het ook over ‘handgebouwd’ heeft, uiteindelijk toch een fabrieksfiets. Tuurlijk. Ik kan er best andere banden onder krijgen, een Son-naaf gaat ook wel, en die rare verstellers waarbij de remhandel tegelijk versteller is, kunnen best vervangen worden door push pull-verstellers (de ‘normale’ duim en wijsvinger-variant), maar dat zijn allemaal ‘extra’s’ die door de plaatselijke fietsenboer geregeld moeten worden en waar dus een extra prijskaartje aan hangt. Dat jaagt (samen met een ander stuur, een andere stuurpen, een andere zadelpen en nog zo wat dingen) de kosten behoorlijk op. Ik vrees dat Koga zichzelf met die tamelijk starre houding uit de markt prijst. Als je zoveel geld voor een fiets neertelt, verwacht je toch net iets meer dan een willekeurig ander (goedkoper) merk kan bieden.
Ik ben dus op zoek naar iets anders. Daar zijn verschillende opties voor, Ik denk dat ik binnenkort eens bij Snel ga kijken. Daar kan de fiets in ieder geval zo gebouwd worden, zoals ik ‘em wil hebben. ‘Probleem’ bij Snel is evenwel dat de levertijd op 10 tot 12 weken staat. Dat zal best terecht zijn (“we besteden er aandacht aan de fiets en laten ons niet opjutten” – en gelijk hebben ze), maar ik vind het wel behoorlijk lang. Vorig jaar heb ik maar heel weinig gefietst als gevolg van dat ongeluk. Dit jaar komt het er ook maar niet van. De Worldtraveller is al bijna drie maanden geleden verkocht om het geld voor de Fujin-ligfiets op te kunnen hoesten. Die ligfiets kwam later dan gepland en achteraf heb ik er nog niet op gefietst. Ik sta dus al veel te lang ‘droog’. Tegen de tijd dat Snel een fiets zou kunnen leveren, is het eind september of misschien wel begin oktober.
Een andere mogelijkheid is daarom een goede tweedehands fiets. En daarbij roep ik de deskundige hulp van de lezers van dit forum in. Veel fietsen zijn tegenwoordig van aluminium. Hoe herken ik, als leek, aan de buitenzijde van de fiets, of er haarscheurtjes in het aluminium zitten? Grote verbuigingen, opvallende schades, ja, die zal ik waarschijnlijk wel zien, maar de kleine en bijna verborgen gebreken, hoe zijn die op te sporen. Waar (welke delen van de fiets) moet ik op letten. Hebben jullie tips voor me?
Groeten,
Eric.
Nu ben ik dus fietsloos en wil een andere fiets aanschaffen. De Koga Worldtraveller beviel op zich goed. Waar ik minder over te spreken ben, is de manier waarop Koga met haar klanten omgaat. Het is zo ongeveer onmogelijk om met die lui in Heerenveen in contact te komen. Op e-mailtjes wordt gewoon niet gereageerd. Op de website verwijzen ze alleen maar door naar de (lokale) dealer. Die vervolgens de antwoorden ook niet weet en Koga moet bellen, waarop Koga weer met halve en soms ronduit onduidelijke antwoorden komt. Als je zo’n smak geld voor een fiets neertelt, zou je wel iets serieuzer behandeld willen worden door Koga.
Daar komt bij dat het tamelijk moeilijk (lees: zo ongeveer onmogelijk) is om de Koga aan persoonlijke wensen aan te passen. Het is, hoezeer Koga het ook over ‘handgebouwd’ heeft, uiteindelijk toch een fabrieksfiets. Tuurlijk. Ik kan er best andere banden onder krijgen, een Son-naaf gaat ook wel, en die rare verstellers waarbij de remhandel tegelijk versteller is, kunnen best vervangen worden door push pull-verstellers (de ‘normale’ duim en wijsvinger-variant), maar dat zijn allemaal ‘extra’s’ die door de plaatselijke fietsenboer geregeld moeten worden en waar dus een extra prijskaartje aan hangt. Dat jaagt (samen met een ander stuur, een andere stuurpen, een andere zadelpen en nog zo wat dingen) de kosten behoorlijk op. Ik vrees dat Koga zichzelf met die tamelijk starre houding uit de markt prijst. Als je zoveel geld voor een fiets neertelt, verwacht je toch net iets meer dan een willekeurig ander (goedkoper) merk kan bieden.
Ik ben dus op zoek naar iets anders. Daar zijn verschillende opties voor, Ik denk dat ik binnenkort eens bij Snel ga kijken. Daar kan de fiets in ieder geval zo gebouwd worden, zoals ik ‘em wil hebben. ‘Probleem’ bij Snel is evenwel dat de levertijd op 10 tot 12 weken staat. Dat zal best terecht zijn (“we besteden er aandacht aan de fiets en laten ons niet opjutten” – en gelijk hebben ze), maar ik vind het wel behoorlijk lang. Vorig jaar heb ik maar heel weinig gefietst als gevolg van dat ongeluk. Dit jaar komt het er ook maar niet van. De Worldtraveller is al bijna drie maanden geleden verkocht om het geld voor de Fujin-ligfiets op te kunnen hoesten. Die ligfiets kwam later dan gepland en achteraf heb ik er nog niet op gefietst. Ik sta dus al veel te lang ‘droog’. Tegen de tijd dat Snel een fiets zou kunnen leveren, is het eind september of misschien wel begin oktober.
Een andere mogelijkheid is daarom een goede tweedehands fiets. En daarbij roep ik de deskundige hulp van de lezers van dit forum in. Veel fietsen zijn tegenwoordig van aluminium. Hoe herken ik, als leek, aan de buitenzijde van de fiets, of er haarscheurtjes in het aluminium zitten? Grote verbuigingen, opvallende schades, ja, die zal ik waarschijnlijk wel zien, maar de kleine en bijna verborgen gebreken, hoe zijn die op te sporen. Waar (welke delen van de fiets) moet ik op letten. Hebben jullie tips voor me?
Groeten,
Eric.