Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke comforttemperatuur slaapzak? - Forum Wereldfietser

Welke comforttemperatuur slaapzak?

Zoekende naar een nieuwe slaapzak, vroeg ik me af welke comforttemperatuur nu handig is om te kopen, de slaapzak moet geschikt zijn voor Europese tochten in voorjaar, zomer en najaar. Bestemmingen; denk aan een mix van Frankrijk en Schotland. (maw vrij breed inzetbaar)
Persoonlijk houd ik van het dekenmodel, maar bij lagere temperaturen mis ik dan wel een capuchon, dus misschien dat ik dit keer eens een "mummy" koop, van dons. Vraag is dus welke uitvoering..

Nog een vraag die me te binnen schiet; ik ben 187cm lang, hoe lang moet dan de slaapzak zijn?
hoe hoog kampeer je? Maakt nl nogal uit met nachttemperaturen. Min 5 haal je af en toe op dalnivo nog in t voorjaar. Hangt er natuurlijk vanaf waar en wanneer, I know.

Een mummie is ff wennen, maar geeft veel minder warmteverlies dan een dekenmodel. Je kunt overwegen een niet al te dikke te nemen en die bij voor- en najaarstochten te voorzien van een extra fleece binnenslaapzakje.

Lengte is een kwestie van passen. Ik ben nog een stuk langer en heb nog nooit een probleem gehad met een mummie.
Bij jouw lengte zou ik zeker een zak van 220 cm nemen. Een zak moet vooral niet te krap zijn. Als je met je voeten tegen de onderkant duwt, gaat dat ten koste van de isolatie op die plek en krijg je koude voeten. In het koude voor- en najaar is een mummie, dus met capuchon, duidelijk comfortabeler dan een dekenmodel, in de zomer is dat meestal andersom. Een zak met de door jou gevraagde comforttemperatuur voor een zo brede inzetbaarheid bestaat eigenlijk niet. Je kunt niet met dezelfde zak kamperen in het voorjaar in Zweden, met nachttemperaturen onder nul, en in de zomer in Zuid-Frankrijk, met 's nachts temperaturen ver boven de twintig.
De soms behoorlijk brede range die fabrikanten aangeven in de comforttemperatuur van hun slaapzakken is bovendien slechts een indicatie. Voor iedereen is de werkelijke gebruiksrange van een zak zeer persoonlijk en een kwestie van proberen. Zelf kom ik bijvoorbeeld bij nul graden buiten goed weg met een slaapzak met een aangegeven comforttemperatuur van 5 tot 15. Een ander kan dan nog liggen rillen in een zak van -5 tot +5.
Een setje thermo ondergoed kan een goede aanvulling zijn op een 'lichte' slaapzak, net als een paar warme sokken. Bovendien scheelt dat nogal in je totale bagagegewicht.
Waarom ga je er overigens vanuit dat je slaapzak met dons gevuld moet zijn? Voor vele doeleinden is kunststofvulling net zo goed en veel praktischer: makkelijker te wassen, isoleert beter in vochtige omstandigheden (Schotland, kustgebieden met zoute lucht), minder kwetsbaar.
Mijn advies: een drie seizoenen mummiezak met een comfortemperatuur van 0 tot 10 graden voor voor- en najaar, en voor de zomer een dekenzak met een temperatuurbereik van 10-20 graden, aangevuld met een set thermo ondergoed voor koude nachten.
Er bestaan (en ik heb er één) dekenmodel slaapzakken met een kap. Die bieden veel beenruimte en toch een goede afsluiting langs boven. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat als het echt koud wordt, de voetenruimte ook het zwak punt wordt.

Ik ben zelf 1m87 en volgens de documentatie is mijn zak 2m30 (inclusief kap). Ik zou zeker geen kortere willen, want nu is ie net goed.

(http://www.materiel-randonnee.fr/coucha ... -p-78.html
Dons heeft mijn voorkeur omdat het een natuurproduct is, maar ik zal ook eens naar de synthetische versies kijken.
Ik denk dat ik een slaapzak ga zoeken rond -5 tot 0 graden, aangezien ik vooralsnog niet op de Mt Everest ga kamperen..
In warme (zomer)tijden gebruik ik vaak niet meer dan een katoenen lakenzak.
Rondkijkend op internet (wat moeten die verkopers niet gek worden van al die klanten die het web afstruinen) lijkt Carl Denig wel aantrekkelijke slaapzakken te verkopen, misschien dat ik daar binnenkort langskom. (iemand ervaring met Denig slaapzakken?)
Ik vind een mummie zonder capuchon het fijnst (Tatteljee). Zonder capuchon omdat je in zomer liggend in je lakenzak de slaapzak opengeritst over je heen kan trekken zonder dat de capuchon in de weg zit. En wel het mummiemodel om warme voeten te hebben als het kouder wordt en tegen overtollig slaapzakgewicht. Je hoofd hou je dan warm met een muts/buf.
Voor sologebruik heb ik een PHD met bereik tot 5 graden. Als het kouder wordt heb ik ook nog een donsvest dat het bereik nog een paar graden vergroot. Ik heb het nog niet koud gehad, maar het is soms op het randje. Je kunt ook een dunne zomer zak kopen en daar als het koud wordt een dekbed of (ruime) extra slaapzak omheen gebruiken (of andersom, een ruime zomerzak en als het koud is een slank gesneden slaapzak erin.
Wim
@ Georg: Het enige 'natuurlijke' aan dons is dat het van levende dieren afkomstig is. Het meeste dons komt van eenden en ganzen die onder erbarmelijke omstandigheden in massale fokkerijen speciaal voor het dons worden gehouden. Hun dons wordt om de ca. twee maanden op voor het dier uiterst pijnlijke wijze geplukt. Als je iets 'goeds' wilt doen, koop dan vooral geen dons :!: :!: :!:
Ja, dat heb ik me natuurlijk ook al eens afgevraagd, hoe dat gaat met het dons "oogsten". Op de site van Denig las ik dat men daar dons gebruikt van reeds geslachte dieren, dus als bijproduct van slacht, dus dat lijkt me wel acceptabel.
Ik las hier over Cumulus slaapzakken uit Polen, hoe komt men daar aan het dons? Onze Oost-Europese EU-genoten staan niet als heel diervriendelijk bekend..
Er schijnen grote verschillen te bestaan in de behandeling van de dieren. Het probleem is dat je niet echt weet hoe het bij jouw dons is gegaan. Goedkopere slaapzakken van Chinees dons schijnen het meest problematisch te zijn. Maar wie zal het zeggen?
Dat kunststof slaapzakken (ook goede als de Ajungilak waarvan we er zelf eentje hebben) net zo goed zijn moet ik echter bestrijden. Dons is echt veel warmer/compacter/lichter, ook al zijn de kunststof slaapzakken wel beter geworden. En kunststof slaapzakken gaan ook veel minder lang mee. Na een paar jaar is er al heel wat "loft" verdwenen.
Wim