Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio Globetrotter - Forum Wereldfietser

Vittorio Globetrotter

Er zijn hier een paar draadjes aangemaakt over de Vittorio Globetrotter, maar kan niet echt ontdekken wat de rijervaringen zijn van deze fiets.

Ikzelf vind het, op het eerste gezicht, een mooie basale fiets. Nu heb ik her en der wat testjes gelezen maar veel wijzer word ik daar nog niet van.

Zelf twijfel ik tussen een Santos Travelmaster 2.6. ALU met rohloff en bovengenoemde fiets.

Fiets zal in beginsel vooral gebruikt worden binnen europa, daarna toch richting zuid-amerika of himalaya/mongolie.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben op beide fietsen ? Andere ervaringen natuurlijk ook van harte welkom. Ik heb gezocht op dit forum en er is natuurlijk het topic "aanschaf fiets", maar dit verzandde op een gegeven moment in off topic verhalen.

Specs Vittorio (kaal)

Prijs: €3.729,-
Gewicht: 19,1 kg
Maten: op maat gemaakt
Frame: Reynolds 501 chromo-staal
Voorvork: Reynolds 501 chromo-staal
Versnelling: Rohloff Speedhub (38/17)
Remmen: Magura HS33
Trapas/crank: Shimano Deore 38-tands
Stuur/stuurpen: X-act/Pro
Zadel: Selle Royal Respiro
Naven: Shimano Deore voor, Rohloff achter.
Velgen: Exal SP19 (26”)
Banden: Schwalbe Marathon XR 57 mm
Pedalen: Extasy
Bagagedragers: Vittorio
Verlichting: Bastia Zoom (achterlicht)
Overige: Topeak Mighty-voetpomp en drie bidons

Specs Santos (zelf samengesteld)

VOORVORK Santos stalen Travelmaster voorvork (extra sterk) € 0
BALHOOFDSTEL Santos RVS € 0
VERLICHTING SET LED verlichtingset op batterijen, voor en achter (Cateye EL135) € 60
ACHTERDRAGER Tubus Cosmo (RVS) € 41
LOWRIDER Tubus Nova (RVS) € 37
SPATBORD SKS zwart € 0
STANDAARD Pletscher achtervorkstandaard € 0
KETTINGSCHERM Compact sportief model € 13
SLOT Axa Defender met anti diefstal chip (ART goedgekeurd) € 41
POMP Lezyne aluminium met slangetje (Pressure Drive M 120psi) € 31
BIDON+HOUDER 3 x kunststof Santos bidon incl houder € 18
BEL Kompasbel € 0
STUUR Trekking stuur € 0
STUURPEN Verstelbare aluminium stuurpen 120mm € 0
HANDVATTEN Comfortabel leer (zwart) € 8
BARENDS Cane Creek ergo € 32
ZADEL Brooks B17 heren, honing bruin € 4
ZADELPEN Ritchey zwart € 0
CRANKSTEL+BRACKET Lichtgewicht aluminium € 0
KETTING KMC goud SL (anti roest door de goudkleurige laag van Titanium-Nitride) € 36
REMMEN+REMGREPEN velgremmen Magura HS33 € 0
VOORWIEL [26V] handgemaakt met XT naaf zilver (36g) vakantiewiel met CSS velg € 61
ACHTERWIEL [26A] handgemaakt met Rohloff naaf zilver (32g) vakantiewiel met CSS velg € 61
BANDEN Marathon Dureme 2.0/50mm € 0
PEDALEN Santos Travelmaster pedalen met industrie lagers en extra groot oppervlak

€ 3342
Alvast bedankt.
Waarom kies je voor velgen met ceramische coating op de santos (CSS) en niet op de Vittorio?

voor 't zelfde bedrag als de vittorio heb je een santos met rohloff en riem.

beide lijken me mooie fietsen,
zelf ben ik blij met m'n santos 2.8 alu.
De vittorio kan ik online niks toevoegen, dat zal ws. in de werkplaats moeten.

En riem, ik weet het niet. Hoor sterk tegengestelde verhalen, de een zweert erbij, de ander haat het. Ben zelf niet erg technisch aangelegd, band plakken wil wel, en wiel verwisselen ook wel, maar een nieuwe riem er om leggen in de wildernis zie ik mijzelf niet doen.
Het grootste verschil is dat de Vittorio echt een maatfiets is. Afmontage is ook nog wat vrijer dan het standaard keuzepakket van Santos. Voor mij geen riem.
Wim
Waarom geen riem voor jou Wim ? Ervaring ?
ik snap niet zo goed hoe je op twee qua karakter totaal verschillende fietsen uit kunt komen. Het is zoiets (overdreven) als twijfelen tussen een BMW en een Landrover
ok, ik wordt gesponsord door santos en onderstaande info zal wellicht door enkelen als gekleurd worden gezien. Doe er maar mee wat je wilt.

Heb beide fietsen uitgebreid getest voor enkele media. Beide fietsen zijn echt hele goede fietsen, je zal aan beiden veel plezier hebben. Allebei kun je zonder meer de wereld mee over trekken. Maar er is wel een verschil: wat is de Vittorio Globetrotter traag! Op mijn eigen fiets fiets ik lisette eruit, op de vittorio globetrotter fietst lisette mij eruit.
Erg goede fiets voor vrouwen (of mannen) die willen dat hun partner nou eindelijk eens niet zo ver vooruit fietst 8)
ik snap niet zo goed hoe je op twee qua karakter totaal verschillende fietsen uit kunt komen. Het is zoiets (overdreven) als twijfelen tussen een BMW en een Landrover
Kan ik niet over oordelen, heb op beide geen testrit gemaakt. Misschien dat je je kunt verduidelijken ? Fietsen met karakter ken ik niet, wat bedoel je precies ? Stuurgedrag ? Gewicht ? Uiterlijk ?
De Vittorio is een heel zware degelijke fiets van buis met dikke wanden. Dat voelt tamelijk levenloos. De alu travelmaster is een mooie alu fiets als je van alu houdt. Mijn vrouw heeft er een, en deze is vast wat lichter dan de Vittorio, en stuurt ook sneller/direkter/nerveuser (het is maar hoe je het noemt). Dat is wat zij wil. Het is een stijf frame, en elke klap van je voeten op de trappers is raak. Zelf houd ik niet van zulke stugge frames, en daarom ben ik zelf uitgekomen op een stalen m-gineering van heel luxe dunwandige oversize stalen buis. Dat is stijf zonder stug en lomp te zijn. Zo'n verfijnde fiets werkt met je mee, als je er gevoel voor hebt. Maar het is een kwestie van smaak. Praktisch gesproken zijn die Santos fietsen prima, net als die van Vittorio.
Bij een alu frame moet je je wel realiseren dat het sneler slijt. Niet dat het eerder breekt, maar wel dat het ingetapte schroefdraad voor dragers, bidonhouders etc sneller kapot gaat. Er zijn overigens in dit prijssegment wel meer mogelijkheden: Snel (Utrecht), van Herwerden (Den Haag), Avaghon (nu Rotterdam), Idworx, m-gineering. De vakantiefietser heeft geen eigen merk maar is wel een prima zaak.
Een riem wil ik niet, omdat het duur in gebruik is, een probleem oplost dat niet bestaat, zonder snubber er toch soms afloopt, en heel stijve achtervorken nodig maakt, en dat zorgt weer voor een lomp frame.
Wim
ik snap niet zo goed hoe je op twee qua karakter totaal verschillende fietsen uit kunt komen. Het is zoiets (overdreven) als twijfelen tussen een BMW en een Landrover
Hoewel naar mijn smaak een van de leukste vierwielers, vrees ik dat je met een Land Rover vaker moet lopen dan met je Vittorio :D

Die Globetrotter komt op mij nogal overgedimensioneerd over (erg zwaar frame, 48 spaken in een 26" Rohloff wiel, etc.).
Of je moet >100kg zijn, voor 3 weken eten meeslepen en alleen maar weggetjes opzoeken waar je met een BMW niet kan komen.

In Europa moet je goed je best doen die te vinden ;)

Fietsfabrikanten bedenken soms erg wazige namen voor hun modellen, maar Het Beest?? Pff...

Sjors
wim, bedankt. Helder verhaal.
Voor een fiets van bijna E4000,- verwacht ik toch andere onderdelen op de Vittorio.
Een Deore voornaaf, Deore crank en X-tasy spul vind je ook op fietsen van E499,-

Voor de rest, prima fiets. Wel (iets te) zwaar en daardoor log, kan dmv andere afmontage zo een kilo of 2, 3 lichter zonder aan sterkte en duurzaamheid concessies te doen. XR's van 57mm breed wegen bijv. al bijna een kilo.
Ik heb zelf een Santos Travelmaster 2.6 Alu en bij geen enkele andere fiets die ik heb geprobeerd (ook 2.8-fietsen) had ik zo sterk het idee één geheel te vormen met de fiets, om het zo maar te zeggen. Zoals Wim al schreef, is elke trap raak. Het is ook een heel direct sturende fiets. Ik ben er zeer tevreden mee. Overigens vind ik € 3342 wel tamelijk veel geld voor wat je ervoor krijgt, voor € 1700 ben je ook klaar, maar dan zonder Rohloff (ik heb nooit problemen met mijn derailleur), luxe verlichting (waarom geen ledjes van € 5 op je stuur en bagagedrager geprikt voor die enkele keer dat je in het donker fietst?) en nutteloos AXA-slot (je zet zo'n dure fiets toch niet zomaar op straat). Maar goed, over zulke dingen kun je eindeloos discussiëren.
De Vittorio (Noord-Holland) in kwestie is gewoon als een tractor: onverwoestbaar, komt overal, en kan de ergste mishandeling weerstaan. Maar het mooie van Vittorio is dat het niet standaard pakketten zijn. Je kunt ieder detail zo samenstellen als jij dat wilt, en op maat. Net als bij M-Gineering (Groningen), Snel (Utrecht) en Sputnik (Noord-Holland).
Bij alle andere merken is het een aanpassing van een bestaande samenstelling van componenten.

Dus wil je een fiets als een stalen Santos Travelmaster, maar dan op maat? Dan kun je prima bij de maatbouwers terecht. Wil je een lichte randonneur, zoals een VSF T-Randonneur, maar dan met andere onderdelen (bijv. Rohloff- en SON-naaf)? Ook dan kun je prima bij de maatbouwers terecht.

De maatbouwers moeten wel ieder onderdeel los inkopen, dus zullen ze ook een stuk(je) duurder zijn. En ze hebben natuurlijk ook een bepaalde voorraad, die ze eerst zullen proberen te slijten. Maar dat spreekt dan voor zich, lijkt me.

Voor je gaat kiezen, zou je op een fietsweekend van De Wereldfietser (de Harskamperdennen leent zich hier bij uitstek voor) eens kunnen testfietsen op Vittorio's, Santos'en, Koga's, Avaghon's, etc. Dan weet je welke fiets ongeveer welke eigenschappen heeft voordat je € 3-4.000 uitgeeft.
Ik heb laatst proefgereden op een Vittorio van een klant en rij geregeld op diverse Santos Travelmasters. Mijn eerste indruk van de Vittorio wordt hierboven door Marco Meijerink bevestigd: hij voelde inderdaad traag en log aan. Het gewicht is dan ook niet gering. Ook vraag ik me af wat tegenwoordig nog de meerwaarde van maatbouw is, aangezien bijvoorbeeld Santos zeer veel framematen kan leveren en de verstelmogelijkheden ruim voldoende zijn.

De Santos vind ik persoonlijk een heerlijke fiets. Is goed vooruit te trappen, stuurt lekker strak met volle bepakking en voelt onder alle omstandigheden (verhard, onverhard, snel en langzaam rijdend) heel vertrouwenwekkend aan. De extra stijve achtervork van de tandriem-versie vind ik een verademing.

De overweging staal <-> aluminium is een nooit eindigende discussie, want bij het rij-karakter van een fiets draait het om persoonlijke voorkeur en gevoel en dus… over smaak valt niet te twisten. Mijn advies is niet te veel tijd te verdoen met het vergaren van informatie op internet. Ga liever naar de fietsenwinkel en vraag de verkoper om zowel een stalen als een aluminium fiets vol te hangen met tassen en deze te vullen met telefoonboeken. Ga met beide fietsen een flink stuk rijden en oordeel zelf.

Verder is een tandriem heel eenvoudig met een inbussleuteltje te vervangen, makkelijker dan een ketting ponsen, dus dat hoeft absoluut geen probleem te zijn voor niet-technische mensen. De discussie tandriem<->ketting hoeven we mijns inziens hier niet nog een keer te voeren. In geval van twijfel kan je gerust voor de ketting kiezen. Daar zal geen enkele fabrikant, dealer of andere vakantiefietser bezwaar tegen hebben. Laat je goed informeren door een dealer met veel tandriem-ervaring, ga uitgebreid proefrijden en bepaal zelf of je de meerprijs t.o.v. een ketting acceptabel vindt.

Ieder zo zijn voorkeur!
Ziehier twee artikelen van mensen die zeer tevreden zijn met hun Santos:
http://www.sintchristophorus.nl/de-fiet ... apeldoorn/
http://www.sintchristophorus.nl/de-fiet ... apeldoorn/

En hier een paar woorden van een liefhebber van de Vottorio:
http://www.sintchristophorus.nl/de-fiet ... t-zutphen/
Bij de Santos zou ik overigens niet kiezen voor het Lezyne pompje wat in de samenstellingslijst staat. Dat is namelijk een klein dingetje en je pompt je het leplazarus bij dikke banden.

Santos levert ook een mooi mini-voetpompje van hetzelfde merk, maar die vergeten ze nog wel eens in de lijst op te nemen, of hij is soms tijdelijk uitverkocht.

Deze bedoel ik: http://www.lezyne.com/products/hand-pum ... -drive-hpg