Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achtertassen op deze fiets mogelijk? - Forum Wereldfietser

Achtertassen op deze fiets mogelijk?

Avond!

Ik ben van plan om binnenkort op een langere fietstocht te gaan, en daarvoor heb ik 2 achtertassen nodig. Nu, ik ben de eigenaar van een hybride en wil daarmee ook op pad gaan. Ik vroeg me af of op het bagagerek dat ik bezit achtertassen (Ortlieb/Vaude) passen. Zo niet, zal ik waarschijnlijk om een Tubus bagagedrager moeten, denk ik.

Foto's van mijn bagagerek:

http://oi53.tinypic.com/qp2q07.jpg
http://oi54.tinypic.com/4kii6u.jpg
IbanMayo schreef:Avond!

Ik ben van plan om binnenkort op een langere fietstocht te gaan, en daarvoor heb ik 2 achtertassen nodig. Nu, ik ben de eigenaar van een hybride en wil daarmee ook op pad gaan. Ik vroeg me af of op het bagagerek dat ik bezit achtertassen (Ortlieb/Vaude) passen. Zo niet, zal ik waarschijnlijk om een Tubus bagagedrager moeten, denk ik.

Foto's van mijn bagagerek:

http://oi53.tinypic.com/qp2q07.jpg
http://oi54.tinypic.com/4kii6u.jpg
Die achtertassen gaan wel passen. Ik zou me meer zorgen maken over de ketting en tandwielen, deze zien er behoorlijk verroest uit.
peter1980 schreef: Die achtertassen gaan wel passen. Ik zou me meer zorgen maken over de ketting en tandwielen, deze zien er behoorlijk verroest uit.
Is er een richtlijn om me op te baseren na hoeveel kilometers ik de ketting en tandwielen best kan vervangen?

Ik heb de fiets bijna een jaar en heb ongeveer 4.500 km gefietst, en ik ervaar wel stroef geschakel op de laagste versnelling, maar ik rijd eigenlijk enkel op 3-6, 3-7 en 2-6 dus ik heb er nooit van wakker gelegen.
Bij normaal onderhoud zou je ketting en tandwielen na dit aantal kms er zo niet mogen uitzien , als je ketting en en tandwielen goed smeert zou deze niet zo verroest mogen zijn.

Maar ben hier niet echt een expert in, misschien dat er andere mensen dit anders zien.
Als je in alle weersomstandigheden fietst is een 5000-tal km ongeveer het ogenblik om ketting en cassette te vervangen. Als je langer doorgaat vreet je ook nog je kettingbladen op.
IbanMayo schreef:
peter1980 schreef: Die achtertassen gaan wel passen. Ik zou me meer zorgen maken over de ketting en tandwielen, deze zien er behoorlijk verroest uit.
Is er een richtlijn om me op te baseren na hoeveel kilometers ik de ketting en tandwielen best kan vervangen?
Bij mijn weten bestaat er niet echt een richtlijn voor vervanging, wél voor onderhoud 8) . Ik durf te betwijfelen of deze ketting wel elke week gesmeerd werd. Zoals ze er nu uitziet, mag je wel aan vervanging beginnen denken.
jansenius schreef:
IbanMayo schreef:
peter1980 schreef: Die achtertassen gaan wel passen. Ik zou me meer zorgen maken over de ketting en tandwielen, deze zien er behoorlijk verroest uit.
Is er een richtlijn om me op te baseren na hoeveel kilometers ik de ketting en tandwielen best kan vervangen?
Bij mijn weten bestaat er niet echt een richtlijn voor vervanging, wél voor onderhoud 8) . Ik durf te betwijfelen of deze ketting wel elke week gesmeerd werd. Zoals ze er nu uitziet, mag je wel aan vervanging beginnen denken.
Neen, misschien 2 keer in de 10 maanden dat ik deze fiets heb. Met zulke dingen houd ik me eerlijk gezegd totaal niet bezig.

Dat wordt dus nog een klusje voor de fietsenboer eer ik vertrek.
peter1980 schreef:Ik zou me meer zorgen maken over de ketting en tandwielen, deze zien er behoorlijk verroest uit.
Beetje vliegroest op de tandwielen, de ketting is gortdroog. Dat in aanmerking nemende zien de zichtbare tandwielen er nog verrassend goed uit voor 5000 km.

Maar dat is ook het risico, als je veel op maar een paar tandwielen fietst, zul je zien dat de ketting doorslaat als je het nauwelijks gebruikte grootste tandwiel schakelt. En dat is al niet ar groot, voor een beladen Ardenneklim of erger mag het grootste tandwiel achter best nog wat groter als de achterderailleur dat trekken wil.

Die achterdrager is niks bijzonders, maar zal het de eerste vakantie nog wel uithouden.
m-gineering schreef: Die achterdrager is niks bijzonders, maar zal het de eerste vakantie nog wel uithouden.
Het ging me eigenlijk meer over het feit of ik achtertassen van Vaude/Ortlieb daarmee kon dragen. Ik heb zulke dingen nog nooit gebruikt, dus weet niet hoe die dingen geïnstalleerd worden e.d.
Dat zou moeten lukken: de haken zijn verstelbaar. Neem niet teveel zooi mee, zie http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
O ja, en ik zou na 5000 km de cassette en ketting vervangen (zoals Marten zegt, een groter achtertandwiel is een goed idee). Dat kun je heel makkelijk zelf. Laatste tip: de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser.
Wim
Wim schreef:Dat zou moeten lukken: de haken zijn verstelbaar. Neem niet teveel zooi mee, zie http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
"De opgevraagde pagina kon niet gevonden worden." :(
Help is het weer zo ver. De wereldfietser website is laatst gehacked en de wiki doet het soms wel en soms niet. Stuur me een pb met je email en ik stuur je die pdf.
Wim
Ik heb het ook weer eens zelf geprobeerd, en bij mij werkte het weer wel.
Wim
peter1980 schreef:
IbanMayo schreef:Avond!

Ik ben van plan om binnenkort op een langere fietstocht te gaan, en daarvoor heb ik 2 achtertassen nodig. Nu, ik ben de eigenaar van een hybride en wil daarmee ook op pad gaan. Ik vroeg me af of op het bagagerek dat ik bezit achtertassen (Ortlieb/Vaude) passen. Zo niet, zal ik waarschijnlijk om een Tubus bagagedrager moeten, denk ik.

Foto's van mijn bagagerek:

http://oi53.tinypic.com/qp2q07.jpg
http://oi54.tinypic.com/4kii6u.jpg
Die achtertassen gaan wel passen. Ik zou me meer zorgen maken over de ketting en tandwielen, deze zien er behoorlijk verroest uit.
En ik zou maar goed oppassen of dit niet zal gebeuren: het frame was pas een jaar nieuw! Van de fabrikant kreeg ik nadien een nieuw frame, garantie.
De foto is in Torhout (Vlaanderen) genomen. Vakantie afgebroken en per trein naar huis genomen en twee weken eerder dan de bedoeling weer naar mijn werk gegaan, zucht.... :cry:

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: En ik zou maar goed oppassen of dit niet zal gebeuren: het frame was pas een jaar nieuw!
Voor de niet ingewijden: dit is een plaatje van een 70-er jaren bikeboom frame, toen de HH fabrikanten de rotzooi niet snel genoeg de deur uit konden krijgen.

DIt soort scheuren zijn bij een carrosseriebedrijf ( of een framebouwer) met een half uurtje wel weer aan elkaar gebakken
Heb de fiets net binnen gedaan bij de fietsboer.
De cassette en de ketting worden vervangen, evenals de remblokjes en de buitenbanden.

Volgend weekend koop ik Vaude-achtertassen en dan is het aftellen! Zal er binnenkort een topic over maken in het gepaste subforum.

Bedankt iedereen voor de reacties.
m-gineering schreef:
Martin E. van Doornik schreef: En ik zou maar goed oppassen of dit niet zal gebeuren: het frame was pas een jaar nieuw!
Voor de niet ingewijden: dit is een plaatje van een 70-er jaren bikeboom frame, toen de HH fabrikanten de rotzooi niet snel genoeg de deur uit konden krijgen.

DIt soort scheuren zijn bij een carrosseriebedrijf ( of een framebouwer) met een half uurtje wel weer aan elkaar gebakken
De foto is van juni 1983 en het frame dateerde uit 1982 (nu inmiddels allang op de schroothoop beland, totaal versleten), alleen het Brooks-zadel zit nu op mijn huidige gele Giant.
ik test meestal op deze manier de versletenheid van de ketting en bladen.

fiets in de versnelling schakelen waarmee je het meeste fietst en dan de ketting op het voorblad naar voren trekken dit mag niet meer dan 6-7mm zijn.
de ketting pakje op 15:00 als je voor de voorbladen zit.

mvg Erik
Ik heb geprobeerd om m'n Ortlieb achtertassen op een soortgelijke achterdrager te monteren, en ze hingen scheef, omdat er aan je achterdrager dwarslatten aan de buitenkant lopen. Zo zag mijn drager eruit:
http://www.flickr.com/photos/66057864@N ... otostream/