Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 komt niet goed terug - Forum Wereldfietser

Magura HS33 komt niet goed terug

Aan één kant komt het remblokje van mijn (oudere) Magura HS 33 niet goed terug.
Is dit te verhelpen met ontluchten of is er meer aan de hand?

Bij voorbaat dank,

Frank
Dit overkwam mij ook, het bleek dat de blokjes te ver versleten waren. Hoewel het stelwieltje op de remhandel nog wel wat ruimte over had, bleek de zuiger toch een beetje op het eind van zijn werkgebied te zitten. Met nieuwe blokjes werkte het weer prima.
met ca 1000 km lijkt slijtage me onwaarschijnlijk. Er staat ook nog flink wat rubber.
Ik vraag me af of lucht in de leiding de oorzaak kan zijn of dat het moet worden gezocht bij de zuiger en /of cilinder.
Toch bedankt voor het meedenken :wink:

Frank
Dit probleem heb ik ook al gehad. Heeft meestal niets te maken met lucht in de leidingen, maar eerder met vuil dat het terugkeren van het blokje moeilijk maakt. Je maakt best de cilinder eens goed proper en voorziet hem dan van een druppeltje olie.

Als je remgevoel nog goed is, dus zonder een sponzig gevoel, dan denk ik niet dat je moet ontluchten.
EnriceV schreef:Dit probleem heb ik ook al gehad. Heeft meestal niets te maken met lucht in de leidingen, maar eerder met vuil dat het terugkeren van het blokje moeilijk maakt. Je maakt best de cilinder eens goed proper en voorziet hem dan van een druppeltje olie.

Als je remgevoel nog goed is, dus zonder een sponzig gevoel, dan denk ik niet dat je moet ontluchten.
Niks sponzigs te voelen dus het zal zijn zoals je zegt. Zal eens gaan onderzoeken hoe ik in het binnenste kom. Remblokje uittrekken en dan?

Frank
frank bueters schreef:
EnriceV schreef:Dit probleem heb ik ook al gehad. Heeft meestal niets te maken met lucht in de leidingen, maar eerder met vuil dat het terugkeren van het blokje moeilijk maakt. Je maakt best de cilinder eens goed proper en voorziet hem dan van een druppeltje olie.

Niks sponzigs te voelen dus het zal zijn zoals je zegt. Zal eens gaan onderzoeken hoe ik in het binnenste kom. Remblokje uittrekken en dan?

Frank
Magura's komen niet goed terug als de zuiger te ver naar buiten moet en kantelt (blok te dun, houder te ver van de velg) als het blok niet lekker schuift (er uit trekken en schoonmaken) of als de zuiger vast zit (vuil, klembouten rond het huis te vast)
Ik vraag me weleens of of dat niet ook te maken heeft met druk verschil door de langere leiding naar het tweede blokje...
Roald schreef:Ik vraag me weleens of of dat niet ook te maken heeft met druk verschil door de langere leiding naar het tweede blokje...
er is wrijving langs de wand waardoor de doorstroming kan verminderen maar de druk is overal precies gelijk.

Ik ga ze morgen eens rustig demonteren, schoonmaken, hermonteren en bidden dat het nu goed werkt. Best een gedoe allemaal met die OMM drager er voor geprakt.

Dank allemaal voor alle goede raad,

Frank
Ik had hetzelfde probleem bij nauwelijks versleten remblokken. Naar aanleiding van bovenstaande reacties de remmen goed schoongemaakt. Met name de geleidepootjes voor de blokjes bleken de boosdoeners: daar 'plakt' het vuil vast en dat belemmert het terugschuiven van de blokjes. De zuigers zelf functioneerden probleemloos, ook al zat er wat vuil omheen.
Alles loopt en remt nu weer als een zonnetje :)