Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude 105-derailleur gebruiken voor 8-9 speed? - Forum Wereldfietser

Oude 105-derailleur gebruiken voor 8-9 speed?

Dag iedereen,

Ik heb een oude racefiets aangeschaft en de origineel gemonteerde 105-groep schakelde een 7 speed cassette. De wielen moeten vervangen worden dus zal er plaats zijn voor een 8 of 9 speed cassette. (10-speed is erg duur qua onderdelen en levert volgens mij niet veel meerwaarde op?) Na heel wat gegoogle heb ik nog deze vragen:

- Alle shimano derailleurs zouden uitwisselbaar zijn: wil dit zeggen dat de shifter bepaalt wat er mogelijk is en dat de derailleur eigenlijk altijd hetzelfde reageert per mm ingetrokken kabel?
- Door de kabel anders te monteren op de derailleur kan je van 9 naar 8 speed omschakelen. Wordt hier dan bedoeld dat je met je 9-speed shifter een 8 speed cassette kan schakelen?

Concreet: op basis van wat ik nu weet zou ik de bestaande achterderailleur behouden (RD-1055) en een 9-speed sti shifter monteren. Zo heb ik dan een werkende 9-speed installatie. Door de kabel loodrecht op de standaard positie te monteren zou ik dan ook 7 en 8 speed moeten kunnen schakelen. (7 en 8 heeft immers toch dezelfde overgangen?)

Klopt dit?

@sjors: ik ben me ervan bewust dat sti shifters duur zijn, maar het is de bedoeling om triathlon (1/8 en 1/4) races mee te rijden en ik merk dat ik bij een bochtig parcours aanzienlijk wat tijd win door te kunnen schakelen zonder de remmen te lossen.
Waarschijnlijk kan je maar 8 van de 9 kransjes schakelen als je een 9s shifter combineert met een 7s derailleur.

7 en 8 speed is dacht ik qua ruimte tussen de kransjes minimaal verschillend, maar dat verschil is zo klein dat je het door elkaar kan gebruiken.

Van alle onderdelen zijn de sti shifters het duurst.

Sjors
Enrice, dit weet ik niet. Je zou kunnen kijken op de site van Sheldon Brown, waar het stuk over derailleurs net een update heeft gehad. Realiseer je wel dat met meer kransjes de toleranties kleiner moeten zijn. Vind je echt dat 7 speed niet genoeg? Je kunt met een vulring 7 speed cassettes monteren op een 8/9/10 speed naaf. Of je monteert een 8 speed cassette waarvan je een kransje (het kleinste?) niet gebruikt. De afstanden tussen de kransjes zijn bij 7 en 8 speed inderdaad ongeveer gelijk, en daarom werkt dit.
Wim
@sjors: ik ben me ervan bewust dat sti shifters duur zijn, maar het is de bedoeling om triathlon (1/8 en 1/4) races mee te rijden en ik merk dat ik bij een bochtig parcours aanzienlijk wat tijd win door te kunnen schakelen zonder de remmen te lossen.
Maar dan wil je waarschijnlijk toch een ligstuur en dan zijn barend ook een optie?

Sjors
Een ligstuur is niet meer op alle wedstrijden toegelaten. Vaak wordt ook gevraagd dat de twee uiteinden van het ligstuur verbonden zijn met een afronding. De typische tijdritfiets opstelling is toegelaten op halve en hele triathlon waar stayeren verboden is. Op kleinere triathlons gelden andere (en vaak variabele) regels.

In principe heb ik niet te klagen over mijn reisfiets 9-speed opstellingen en voorlopig zijn daar ook alle mogelijke cassettes voor mooie prijzen verkrijgbaar. Dus heb ik de neiging om een 9-speed opstelling te bouwen. Maar het zou mooi zijn als er zoveel mogelijk onderdelen behouden kunnen blijven.
een 1055 kun je gewoon met een 9sp shifter gebruiken

de kabel alternatief vastzetten voor 8sp is vooral handig als je een oud tijdritwiel kunt lenen, ik zou het niet als permanente oplossing kiezen

Op een 7 sp casettenaaf kun je 8 kransjes kwijt van een 9 sp cassette

Op een 8-9-10sp naaf passen de meeste andere cassettes, uitzondering Shimano naven met alu body
m-gineering schreef:een 1055 kun je gewoon met een 9sp shifter gebruiken

de kabel alternatief vastzetten voor 8sp is vooral handig als je een oud tijdritwiel kunt lenen, ik zou het niet als permanente oplossing kiezen

Op een 7 sp casettenaaf kun je 8 kransjes kwijt van een 9 sp cassette

Op een 8-9-10sp naaf passen de meeste andere cassettes, uitzondering Shimano naven met alu body
Okidoki, dat is exact wat ik wilde weten, bedankt!!

Voor zij die met gelijkaardige vragen zitten:
http://www.ctc.org.uk/desktopdefault.aspx?tabid=3946
http://www.sheldonbrown.com/speeds.html
Wel kans, trouwens, dat je 7v achternaaf een inbouwbreedte van 126mm had, en een 8/9/10v naaf is 130mm. Maar bij een 7v racer ook een goede kans dat het een stalen frame betreft, en daar krijg je die bredere naaf wel ingepropt.

De Shimano 9v 105-groep kan ik van harte aanbevelen, die heb ik ook op een een paar fietsen zitten, tot volle tevredenheid.

.tsooJ
Enrice, ik heb nog een tijdritwiel staan wat ik sinds kort niet meer gebruik.
Is nog met een opschroefpion 8sp. Zou volgens mij ideaal voor jouw fiets zijn.
Zoek maar eens op marktplaats.nl naar "tijdritwiel (eind jaren 70)
Mag voor een kleinigheidje weg en loopt geweldig.