Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsstandaard - Forum Wereldfietser

fietsstandaard

op mijn fiets zit geen fietstandaard,welk is de meest practische om te gebruiken,als je er een neemt met twee benen zit je toch gauw aan 500 gram,en op een poot is dit te doen dat de fiets blijft staan,wat wordt het meest gebruikt.
graag info.
groeten
jean
Ik heb de ursus king standaard. Bevalt me prima.
mobilette schreef:op mijn fiets zit geen fietstandaard,welk is de meest practische om te gebruiken,
Hallo Jean,

Op mijn fiets zit een Hebie 611: http://www.hebie.de/Hinterbaustaender-6 ... l?&L=1This en die houdt tot mijn eigen verbazing mijn fiets keurig overeind, ook als die volbeladen (voor- en achtertassen) is en de grond niet heel vlak. Tweepoten werken vaak slecht op enigszins oneffen terrein.

Groeten,

Carl
Laat de 2-poten lekker in de winkel liggen! Waardeloze dingen want ze werken alleen op waterpas-ondergrond.

Zoek een stevige standaard die je aan de achtervork ter hoogte van de achteras monteert, ik geloof dat Pletscher wel degelijke maakt, maar het type wat ik heb kan ik niet meer op het net vinden.

Succes

Eric
oke ik heb het begrepen,morgen naar de fietsenboer en er een kopen met een poot.
vriendelijk bedankt voor de reacties en aan bevelingen.
jean
mobilette schreef:oke ik heb het begrepen,morgen naar de fietsenboer en er een kopen met een poot.
Helaas verkoopt 90% van de fietsenboeren niet de ene poot die wél goed is tussen alle meuk. Je moet de poot hebben die je vindt als je googelt op Esge Pletscher.
Deze ongeveer (er zijn tegenwoordig meerdere uitvoeringen):
Afbeelding
Leon
Ja die!
De ursus king die hanzefietser aanhaalt monteren wij (echte dorps fietsenmaker) veel op normale /electrische stadsfiets, en bevalt doorgaans prima. Daarnaast heb ik altijd erg positieve ervaringen met die breed uitslaande spanninga standaards.

Als er om een of andere reden geen standaard bij de bracketas geplaatst kan worden, dan is een standaard bij de achteras de eerst volgende keuze. De aangehaalde Hebie 611 en de Esge Pletscher zijn daar goede voorbeelden van.

Hoe dan ook, verstelbare standaards zijn vrijwel altijd zwakker dan niet verstelbare standaards. Dus als je een passend model kunt vinden wat gewoon uit een geheel bestaat zou ik daarvoor gaan.

Iemand nog zin om te motiveren waarom een achtervork/as standaard beter zou zijn dan eentje in het middel van de fiets? Want ik als (leerling fietsenmaker heb geen directe voorkeur.)
nsa1984 schreef: Iemand nog zin om te motiveren waarom een achtervork/as standaard beter zou zijn dan eentje in het middel van de fiets? Want ik als (leerling fietsenmaker heb geen directe voorkeur.)
Als de poot in zijaanzicht netjes ter hoogte van het zwaartepunt zit heeft de fiets niet de neiging om te draaien en om te vallen. Met zware tassen is het dus het handigst de steun verder naar achteren te plaatsen
m-gineering schreef:
nsa1984 schreef: Iemand nog zin om te motiveren waarom een achtervork/as standaard beter zou zijn dan eentje in het middel van de fiets? Want ik als (leerling fietsenmaker heb geen directe voorkeur.)
Als de poot in zijaanzicht netjes ter hoogte van het zwaartepunt zit heeft de fiets niet de neiging om te draaien en om te vallen. Met zware tassen is het dus het handigst de steun verder naar achteren te plaatsen
Let op: het gaat dan niet om de plek waar de poot aan het frame vastzit maar om de plek waar hij de grond raakt, dat is een stuk naar voren.
Verder kun je met een achterstandaard gemakkelijker de ketting smeren en andere onderhoudsdingetjes doen en je komt ook niet in de knel als je de fiets ietsje achteruit zet zonder de standaard op te klappen.
Leon
Leon, even terzijde waarom heb je geen einddop op je Esge Pletscher standaard zitten?
Je fiets met bepakking kun je op een zachte ondergrond nu niet neerzetten, fiets zakt dan volledig weg. Een fietsenmaker heeft nog wel ergens zo'n dop liggen, druppeltje krachtlijm en klaar is Leon.
Overigens is de Esge Pletscher een prima fietsstandaard. Draaimechanisme wel goed vet houden.
Frits
mobilette schreef:op mijn fiets zit geen fietstandaard,welk is de meest practische om te gebruiken,als je er een neemt met twee benen zit je toch gauw aan 500 gram,en op een poot is dit te doen dat de fiets blijft staan,wat wordt het meest gebruikt.
graag info.
groeten
jean
De beste fietsstandaards zijn bomen, verkeersborden, muurtjes, huizen en vangrails. Ok, ze zijn loeizwaar, maar je hoeft het niet mee te zeulen. En je kunt je fiets ook altijd neer leggen. De kans dat ie omvalt en je spiegeltje breekt is dan vrij klein.

Sjirk
nsa1984 schreef:[...] positieve ervaringen met die breed uitslaande spanninga standaards.
Die heb ik op m'n stadsfiets zitten en bevalt prima. Enig nadeel is dat-ie van tijd tot tijd om onverklaarbare reden door z'n stop heendraait en dan doodleuk naar voren doorslaat bij het uitklappen. Even terugklappen en opnieuw uitzetten en het is verholpen.

Zou 'm overigens voor een reisfiets of eigenlijk alles sportiever dan de transportfiets niet aanbevelen.

.tsooJ
SjirkM schreef:
mobilette schreef:op mijn fiets zit geen fietstandaard,welk is de meest practische om te gebruiken,als je er een neemt met twee benen zit je toch gauw aan 500 gram,en op een poot is dit te doen dat de fiets blijft staan,wat wordt het meest gebruikt.
graag info.
groeten
jean
De beste fietsstandaards zijn bomen, verkeersborden, muurtjes, huizen en vangrails. Ok, ze zijn loeizwaar, maar je hoeft het niet mee te zeulen. En je kunt je fiets ook altijd neer leggen. De kans dat ie omvalt en je spiegeltje breekt is dan vrij klein.

Sjirk
mee eens. 9 vd 10 keer kun je je fiets gewoon ergens tegenaan zetten, de overige keren is voorzichtig neerleggen vaak een optie. En verder is er de truc met het touwtje: als je kampeert heb je altijd wel een reserveharing bij je. Die mep je in de grond en je spant een lijntje naar je zadelpen. Je fiets leun je dan net ff uit het lood. Werkt ook bij grote slappe struiken, klein rotsblok, noem maar op. Werkt uitstekend, weegt niks.
In het lijstje overbodige gewichten aan je fiets (spatborden, slot, verlichting, kettingkast en standaard) staat de laatste toch wel aan top.
Achter mijn fiets hangt een kinderkar. Daardoor wordt tegen een muurtje/ Boom/ Vangrail etc parkeren wat lastiger, zeker langs een doorgaande weg/drukke stoep etc) en op z'n kant neerleggen is dodelijk voor de koppeling (en uiteindelijk m'n achterpad vermoed ik). Bij mij zit er dus voor kort parkeren een standaard onder (volgens mij de al eerder genoemde Hebie). Voor lang parkeren zoek ik dan een Boom/Hek/Muur/Paal/.......). Zodra ik weer karloos fiets, fiets ik ook weer standaardloos.

Groet Remco