Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekking bike > € 500,- - Forum Wereldfietser

trekking bike > € 500,-

beste mensen,

Leuk, zo'n forum over 'wereldfietsen'. Heb me deels geregistreerd omdat ik me wat meer wil inlezen in het vakantiefietsen. doe dit al een aantal jaar een week in de zomer met een gehuurde fiets. Nu echter de tijd om een eigen fiets aan te schaffen. Naast het feit dat ik het Te Koop gedeelte goed in de gaten ga houden: ik ben op zoek naar een fiets om zoals gezegd mee rond te trekken. Ben me momenteel een beetje aan het verdiepen in de mogelijkheden met mijn wellicht ietwat beperkte budget (>€ 500,-). Tips zijn welkom.

maat: 56
merk: maakt niet zoveel uit, maar ik denk aan koga, gazelle, stevens, snel o.i.d.

hartelijke groet,

matthijs
Ik vemoed dat je "<" in plaats van ">" bedoelt en je budget maximaal 500 euro is. Daarvoor heb je geen goede nieuwe fiets, maar een tweedehands is wel mogelijk. Kijk niet alleen bij particulieren maar ook bij fietsenmakers; vooral in de betere buitenwijken van niet-studentensteden.
Leon
Beste Mathijs,

Gefeliciteerd met je voornemen. Wat voor soort fiets zoek je? 28" of 26", blijf je op alleen asfalt, of ook onverhard? En hoeveel bagage wil je meenemen.

Oja, waar woon je (ongeveer)?

Groeten
Eric
dank voor jullie antwoorden!
moet inderdaad < €500,- zijn.
ik woon zelf in amsterdam. goede tip van die fietsenmakers in de buitenwijken, bij mijn vorige vakanties huurde ik vaak een koga ergens in doorn. (had vaak ook veel fietsen te koop staan). dus een rondje bellen/toeren zal wellicht iets opleveren!

veelal is het asfalt, hou van lekker doorfietsen (ben eigenlijk een racefietser), en dan zijn iets dunnere banden wel lekker.

qua maat: maakt dit nog veel uit 28" of 26". klopt het dat je bij 26" een iets sportievere fiets zal hebben? of is 26" echt voor kleinere mensen (ben 1.78)
Hoi Mathijs,

Wat voor fietsen heb je nu in de schuur staan? Als je een oudere stalen racefiets hebt kun je die misschien wel goed (laten) ombouwen naar een snelle vakantiefiets (mits je niet teveel meeneemt..). Anders kun je ook op marktplaats op zoek gaan naar een randonneur-achtige fiets, zoiets: http://link.marktplaats.nl/459118175 zou best een optie kunnen zijn. Even goed onderhoud plegen en je kunt er heel wat km's op vooruit.

Succes
heb me inmiddels een beetje ingelezen qua merken, verschil tussen 26 inch en 28 inch (veel info op dit forum hier!)

ben gisteren even in doorn naar deze fiets gaan kijken:

http://www.fietsenwijk.nl/fietsen/gebru ... c=0&s=&p=2

alleen heb ik mijn twijfels, mijn racefiets is M (gazelle) en ik ben gemeten en heb 56 cm nodig. deze is 54, fietst op zich wel goed, maar voor de lange termijn...

maakt die 2 cm zoveel uit? wellicht iemand tips?
Het gaat om de lengte (horizontaal gemeten).
Wim
Wim schreef:Het gaat om de lengte (horizontaal gemeten).
Wim
klopt, hier ga ik ook vanuit. ik vraag me echter ook af hoe groot het verschil qua totale geometrie is van die fiets van 54 CM ten opzichte van een fiets van 56CM die ik nodig lijk te hebben
Sommige fietsen van 54 cm hoogte zijn langer dan andere fietsen van 56 cm hoogte. Wim
Wim schreef:Sommige fietsen van 54 cm hoogte zijn langer dan andere fietsen van 56 cm hoogte. Wim
dag wim, dank voor je antwoord, zou je dit mij toe kunnen lichten (gaat toch om de lengte van de trapas tot aan het einde van de zitbuis)
Nee met lengte bedoelen we traditioneel de lengte van de horizontale bovenbuis. Omdat bovenbuizen tegenwoordig vaak niet meer horizontaal zijn is lengte nu de afstand (hart op hart) van de zitbuis tot de balhoofdbuis, en dan horizontaal gemeten. Die lengte is cruciaal voor je zithouding. De zithoogte is ook belangrijk maar je kunt altijd de zadelpen wat verder uit de zadelbuis trekken of zelfs een langere zadelpen monteren. Met de lengte heb je veel minder flexibiliteit. Een ietsje langere of kortere stuurpen kan wel, maar niet veel als je de besturing niet wilt beinvloeden.
Wim
Hallo Matthijs,
Ben je nog steeds op zoek naar een vakantiefiets?
Mogelijk heb ik een goede fiets voor je.
Hij staat ook aangeboden op dit forum als Giant Expedition met meer info over de fiets, vraagprijs etc.
Bel of mail me evt. voor meer info of foto's
Groet,
Jules van Elten
jmvanelten@home.nl
06-44145292