Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Franse Alpen over met baggage - Forum Wereldfietser

Franse Alpen over met baggage

Hey hallo,

Ik heb al een aantal verslagjes gelezen van mensen die door de Alpen zijn gefietst, maar ik heb toch nog een aantal vragen.

We moeten een aantal grote cols over, o.a. Madeleine, Galibier, Izoard, en de Agnel. Dus tussen de 2200-2800 meter hoogte.

Heeft iemand ervaringen met het weer op deze hoogte. Kan het bijvoorbeeld in Juli nog sneeuwen op de Galibier of Agnel, of is dat super zeldzaam. Is het ook waar dat het op op de Izoard veel warmen/droger is dan op de Galibier, of klopt daar niks van?

Met 12 t/m 14 KG baggage, hoelang moet je dan uittrekken voor het bedwingen van zo'n een dergelijke col? Dit is natuurlijk vrij afhankelijk van je conditie, maar als ik iets van een richtlijn heb is al voldoende.

Heeft er iemand misschien nog een leuk verslag over het fietsen door de Alpen (of Dolomieten, Apenijnen, etc). Vind ik leuk om te lezen!

Groetjes,

Bas
Bas1988 schreef:Hey hallo,

Ik heb al een aantal verslagjes gelezen van mensen die door de Alpen zijn gefietst, maar ik heb toch nog een aantal vragen.

We moeten een aantal grote cols over, o.a. Madeleine, Galibier, Izoard, en de Agnel. Dus tussen de 2200-2800 meter hoogte.

Heeft iemand ervaringen met het weer op deze hoogte. Kan het bijvoorbeeld in Juli nog sneeuwen op de Galibier of Agnel, of is dat super zeldzaam.
Het zou misschien kunnen sneeuwen, van het type natte sneeuw, veel wind, stervenskoud, maar dat zie je aankomen.

Groter risico is onweer, zeker op het eind van de dag.

De klimmen beginnen ruwweg op 1000m, dus om boven te komen moet je 20-40 km fietsen met ruwweg 8 km/h gemiddeld. Dalen gaat 4-5 keer zo snel
Veel fietsers klimmen met bagage zo'n 450m per uur. Als je in goede conditie bent plus weinig bagage (rond 12kg) kan dat snel 600-700m worden.
In totaal 1500-2000m klimmen op een dag is te doen, lijkt me.

Het weer: tsja je begrijpt het al, dat is moeilijk voorspelbaar in het hooggebergte. Meestal is het wel lekker in de zomer, maar je moet op alles voorbereid zijn. Ik heb inderdaad in juli ook eens natte sneeuw gehad op 2000m op de Croix de Fer, en dan afdalen met alles aan, handschoenen, sjaal, muts, regenkleding, en je hebt het nog koud.
Maar het kan op hetzelfde moment ook 30 graden zijn, en hoge temperaturen maken er het klimmen niet gemakkelijker op.

Desondanks heb ik altijd met veel plezier in de zomer in de Alpen gefietst.

Tips voor lichtgewicht fietsen: neem genoeg eten mee voor overdag maar ga in de Alpen niet zeulen met avondeten. Je kan eind van de middag altijd wel ergens boodschappen doen. Neem als reserve een paar bouillonblokjes en een knoflook mee, plus wat beleg, koffie, thee. De rest koop je elke dag bij.

Overigens, ik zou "Alpjes" veranderen in "Alpen", dat klinkt minder denigrerend en arrogant (ik doet dat wel even tussendoor die Franse Alpjes).
Bas1988 schreef:Hey hallo,
Heeft er iemand misschien nog een leuk verslag over het fietsen door de Alpen (of Dolomieten, Apenijnen, etc). Vind ik leuk om te lezen!
zie mijn reisverslagen met veel bergjes en alpjes

www.luddo.nl
jimvdberg schreef: Overigens, ik zou "Alpjes" veranderen in "Alpen", dat klinkt minder denigrerend en arrogant (ik doet dat wel even tussendoor die Franse Alpjes).
Ohw, dat is niet de bedoeling. Ik vond Alpjes gewoon leuk klinken :). In de lijn van fietsjes, boterhammetjes, brandertjes. Ik heb de titel in ieder geval aangepast. Ook beter i.v.m. de zoekfunctie.

Bedankt voor je tips.

Wij hebben geen mutsen, sjaals of zoiets bij. Alleen een soft-shell, winddicht ondershirt en 'n regenjasje, om ons "in te pakken". Ik zou eventueel een boxershort op m'n hoofd kunnen zetten :D.

1500-2000 hoogtemeters is wat we op een dag bij elkaar klommen in de Eifel, en dat was meer dan genoeg. Maar nu weet ik niet of je je ervaringen in de Eifel wel kunt vergelijken met de Alpen. Vorig jaar vond ik de Ardennen zwaarder dan de Vogezen; in wat hogere bergen met een aangenamer stijgingspercentage is het makkelijker een ritme aan te nemen.

Thanks voor de indicaties Marten en Jim. 400hm/uur en 1500-2000hm per dag klinkt prima.
luddo schreef: zie mijn reisverslagen met veel bergjes en alpjes

http://www.luddo.nl
Alpjes! Ik heb je site al meerdere keren bezocht :)
Ik zou bij me willen hebben: een buff onder de helm, handschoenen, beenkappen, en een shell die echt winddicht is. Afdalen in de kou is heel koud, ook midden in de zomer. Ik herinner me levendig een zomerse afdaling van de Malojapas, met hagel. Ook een regenbroek kan nut hebben - daar was ik toen erg blij mee.
Wim
Regenbroeken hebben wij ook bij ons. Geen winddichte shell of fleece, maar wel twee winddichte ondershirts.

Dus als het koud is gewoon de regenbroek, regenjas, en soft-shell aan in de afdaling. Ohw, en boxershort onder de helm :) .
Bas1988 schreef:Wij hebben geen mutsen, sjaals of zoiets bij.
Toch is een muts een item dat je erg veel warmte geeft voor weinig gewicht. Als de afdaling koud is, is het heerlijk om een muts op te hebben onder de waterdichte capuchon. 's nachts is een muts een heel effectieve methode om je slaapzak en matje iets warmer te maken. Tussendoor is hij ideaal om je camera in te stoppen.
Leon
Mijn buff weegt geloof ik iets van 20 gram, en is muts, shawl, en slaapmuts tegelijk.
Wim
Ik heb ook een aantal keer in de Alpen gefietst met bepakking (www.themeeg.nl).

De eerste jaren vond ik het al heel wat om 1 pas te beklimmen, nu probeer ik 1 reuzepas of meerdere kleine op 1 dag. Ik fiets niet snel, het is eerder een kwestie van vroeg uit de veren en niet lang pauzeren onderweg.

Kleding: zie de tips van Wim.

Het kan sneeuwen hartje zomer, en dan is het soms een grote uitdaging om een pas op te fietsen als je weet dat je helemaal verkleumd naar beneden moet (levensgevaarlijk). Soms kun je dan besluiten een andere route te nemen of de trein onder de berg door te nemen.

De grootste tegenstander van bergfietsen is niet het weer maar de vliegen die met name in het bos voortdurend om je heen zwermen.
willem.m schreef:Ik heb ook een aantal keer in de Alpen gefietst met bepakking (http://www.themeeg.nl).

De grootste tegenstander van bergfietsen is niet het weer maar de vliegen die met name in het bos voortdurend om je heen zwermen.
Nou, ik vind regen toch echt wel een heel stuk vervelender en ook gevaarlijker. Op de voet gevolgd door dichte mist.
Hoi Bas,

Met bagage heb ik geen Alpencols beklommen. Wel met de racefiets.
Twee voorbeelden hoe het weer kan zijn in juli en augustus.
Vanuit Martigny naar de Grand St. Bernard heel veel mistflarden die mooi maar koud zijn. Dus: handschoenen en buffy aan en op. Korter dan kort pauzeren i.v.m. afkoelen. IJzig koud op de top. Afdalen van de top richting Aosta met zon maar snoeiharde en koude wind. Dus: regenpak tegen de kou, handschoenen en buffy blijven aan en op. Later op de camping was het tegen de 30 graden!!
Vanuit Prato naar de Stelvio via de 48 bochten. Laatste 2 km regen wat overging in natte sneeuw. Regenpak, handschoenen en buffy aan en op. Op de col nog nooit zo snel een restaurant in gedoken en lang gebleven om tevergeefs op te warmen. Afdalen: met de bus. Met de BUS? Ja. Er waren verschillende opties: busje van Cycle Tours laten komen of met de plaatselijke (post)bus. Met nog steeds een aantal gevoelloze/stijve vingers, nat wegdek en sneeuwflatsen om je oren is het verre van een ideale omstandigheid om af te dalen.
Eén van de zeer ervaren fietsers daalde wel af met de fiets in mijn regenpak, handschoenen en buffy. Hij is mij nog steeds dankbaar ;-)
Het is echt niet raar om het weerbericht uitermate goed te bestuderen en een klim veel vroeger te beginnen of een dag uit te stellen. Zelf had ik dus ook een lesje geleerd.
Wel veel plezier gewenst. Loes.
Vroeg beginnen zoals Loes zegt is altijd fijn.
- niet zo heet, stel dat,
- evt. zomers onweer in de middag voor zijn,
- extra tijdspeling voor als het tegen zit,
- en niet onbelangrijk: minder autoverkeer op de toeristische cols!!
Veel plezier, en als het echt leuk is dan zijn de Pyreneeen cols voor een andere keer ook helemaal goed (en soms nog steiler)
Bas1988 schreef:Regenbroeken hebben wij ook bij ons. Geen winddichte shell of fleece, maar wel twee winddichte ondershirts.

Dus als het koud is gewoon de regenbroek, regenjas, en soft-shell aan in de afdaling. Ohw, en boxershort onder de helm :) .
Ik denk niet dat je een vuile boxershort op je hoofd zet. Dus als je 'm wil gebruiken als muts moet ie altijd schoon zijn. Dan kun je 'm dus niet gebruiken als boxershort en kun je net zo goed een muts meenemen.

Vergeet je de handschoenen niet of iets dikkere sokken die je als handschoenen kunt gebruiken? Je hebt je vingers hard nodig om te remmen, zeker als het regent.
Je kunt pech hebben, maar in de Alpen is het in principe niet nodig om te worden overvallen door slecht weer:

Koufront: wordt voorspeld, komt snel over en kan je beter niet inzitten. Dat 'kou' in koufront moet je letterlijk nemen.

Warmtefront: kan je op wachten na een koufront, ga ergens anders heen, want kan best een dag of drie aanhouden, maar is aan de andere kant ook minder ernstig dan een koufront.

Warmte onweer: had je maar eerder moeten vertrekken, dit komt zelden voor 14u00 over.

Zuidalpen zijn vaak compleet anders dan noord. Het kan dus lonen een klein stukje de bus of trein te pakken en vervolgens in stralend weer te rijden. Afgelopen zomer verbleef ik een paar dagen in Andermatt (10 graden, regen) maar op een uur rijden (ten Z van de Gotthardt) was het strak blauw en >25 graden.

In CH geeft 162 een zeer lokale (ze traceren a.d.h.v. de gsm mast waar je zit) weersvoorspelling, inclusief aankondiging van fronten/onweer.

Nu heb ik wel makkelijk praten, maar ik moet ook nog maar zien of ik mazzel met het weer ga hebben over anderhalve week ;)

Sjors
Ja goed idee. Lekker vroeg aan de cols beginnen i.v.m. eventueel onweer later op de dag en verkeer.

Op Streetview zien de cols er super rustig uit, maar dit is volgens mij opgenomen in Maart ofzo. Het zal er in Juli super druk zijn. Vooral omdat de Tour precies over de Galibier, Izoard en de Agnel gaat!