Additionally, paste this code immediately after the opening tag: h - Forum Wereldfietser

h

h

x
Ik heb ook even op je site gekeken. Ik heb het je al vaker gezegd: je fietsenmaker heeft er geen zak verstand van. Een oude Batavus met 21 versnellingen is niet ongeschikt. Het gaat niet om het aantal versnellingen, maar om het lichtste verzet. Die 28 t cassette die hij je heeft aangesmeerd was schandelijk onbruikbaar. Er zijn voor iets van twee tientjes nog steeds Shimano 7 speed cassettes met een grootste tandwiel met 34 tandjes (13-34t, HG50-7k), en als dat je niet lukt zijn er zeker ook nog SRAM 12-32 cassettes. Een 9 speed fiets brengt je niet veel verder. De kans is heel groot dat je bestaande derailleur 32 of ook 34t wel aan kan (welk type heb je?). Aan de voorkant is mischien ook wat te doen, maar dat kan ik zo niet zeggen. Je zult wel een goedkoop crankstel hebben met bladen die niet verwisseld kunnen worden. Hoeveel tandjes heeft het kleinste voortandwiel? Een nieuw budget crankstel met een kleinste blad met 22t kost een paar tientjes.
Je fiets zal inderdaad een kilo of twee zwaarder zijn dan fancy nieuwe fietsen, maar dat maakt nauwelijks uit. Jouw probleem is dat je teveel bij je hebt. Als je dat niet aanpakt heeft een andere fiets weinig zin. Lance Armstrong komt er vast nog wel de Pyreneeen mee over, maar jij niet.
De enige reden om bij een beperkt budget toch een andere fiets te kopen is als je fiets eigenlijk niet meer zo goed is, en op veel punten teveel slijtage heeft. Je fiets is niet supergoed, dus je moet er niet teveel aan verspijkeren.
Wim
Ik heb aan Wim's verhaal, en eerder gegeven adviezen, niets toe te voegen.
Leon

z

z

x

x

x

x
Mijn beste advies voor een nieuwe fiets in ruwweg deze prijsklasse is de Fahrradmanufaktur T400 XT. Neem wel het herenmodel. In jouw geval zou ik er ook nog op aandringen dat ze een cassette met 36 tandjes monteren. Maatvoering is bij fietsen met schuine bovenbuizen anders dan vroeger. Een 53 cm met aflopende bovenbuis is voor jou vast nog te groot, laat staan een 57 cm.
De fout die je fietsenmaker gemaakt heeft is eigenlijk dezelfde als die jij maakt. Bij klimmen is de invloed van extra gewicht heel groot. De fietsenmaker is misschien wel eens met de racefiets wezen klimmen en kwam toen met 28 t prima boven. Maar hij had vast alleen een mueslireep bij zich. Dus jij hebt samen met je hondje gewoon het lichtste verzet nodig dat er kan: 22t voor een 36t achter. Ga naar Bike4travel in Rotterdam of de Vakantiefietser in Amsterdam, die hebben allebei de T400 en weten hoe ze je passend op een fiets moeten krijgen.
Soms zijn lichtere spullen inderdaad duurder, maar zeker niet altijd. Als je meent niet lichter op pad te kunnen, dan zou ik daar met het traject rekening mee houden. Door west Frankrijk naar de Pyremeeen is een licht traject, maar de Pyreneeen zelf zijn zwaar. Maar je kunt er ook omheen langs de kust.
Wim
Hoi Yvonne,

Wat een teleurstelling dat je je reis hebt moeten afbreken! Aan de algemene tips voor een nieuwe fiets heb ik niet zoveel toe te voegen (was er al gezegd dat tweedehands ook heel goed kan zijn voor een beperkt budget?) maar misschien heb ik tips voor je paklijst. Van de hond zou ik inderdaad niks afdoen :) , maar:
wakkeropdefiets schreef: regenjack
regenbroek
Ik ben net terug uit Santiago de Compostela, grotendeels dezelfde kant op als jij dus, en als ik het over zou doen, zou ik mijn regenpak thuislaten. Ik heb het maar een dag aangehad en heb toen besloten me verder gewoon nat te laten regenen. Ik word toch nat, is het niet van de regen dan wel van het zweet in zo'n pak, en vervolgens zit je met een nat regenpak in je tent _en_ natte fietskleren. Kun je niet deze zomer nog opnieuw op weg en wordt het laat in het jaar, dus ook nog koud, dan is het een ander verhaal.
lange broek
korte broek
Afritsbroek? Als je die nog niet hebt, kun je ze van heel dure merken bij de buitensportwinkel kopen, maar ook voor 40 euro bij Perry Sport (en die hebben tot 3 juli ook nog 2e artikel voor half geld) of geregeld in een aanbieding bij Aldi of Lidl ofzo.
3 onderbroeken
termo onderbroek
Zelf deed ik het met de helft daarvan, 2 onderbroeken... Over thermo gesproken, ik had zelf een mutsje gekocht speciaal voor deze trip omdat ik niet wist wat ik in de Pyreneeen kon verwachten, maar dat is eigenlijk het enige uit mijn bagage dat ongebruikt gebleven is. Ook de fleecetrui die je noemt (erg volumineus) kan misschien thuisblijven; ik had voor frisse avonden/ochtenden een flanellen overhemd (lange mouw) bij me en heb dat niet eens hoeven combineren met mijn jasje.

Verder heb ik het vermoeden dat je nog niet al je bagage had genoemd, want dan eet je met je vingers uit je pannetjes - en koud, want er stond niks in je lijstje om je brander mee aan te steken. Een lepel en aansteker (ofzo) zou ik niet thuislaten, maar misschien zitten er bij de ongenoemde zaken nog dingen waar je buiten kunt, of waar alternatieven voor zijn. Over alternatieven gesproken; je kunt als ondergoed boxershorts meenemen, maar ook slips; ik heb katoenen t-shirts van 240 gram en synthetische (een hardloopshirtje, Aldi, 5 euro ofzo) van 160; voorheen nam ik voor de afwas gewoon een oude theedoek mee (95 gram) en nu een klein microvezeldoekje (25 gram). De lichtere dingen drogen ook nog eens allemaal veel sneller - wat voor mij soms de hoofdreden is om ze mee te nemen, ik ben zelf geen grammenjager.
We zullen zien of ik niet de pyreneen doorkom.
Ik weet wel zeker dat het je lukt! Met een knappe fiets met, zoals Wim al terecht zei, heel lichte verzetten erop en de morele steun van Dorus kom je heelhuids in Fatima aan. Alvast een prachtige tocht gewenst!

Carl
wakkeropdefiets schreef:De tips van eerder, werden door BIKE TOTAAL IN HILLEGOM in de wind geslagen.
Met alle respect, maar volgens mij waren alle adviezen gericht aan jou.
Leon
Leon schreef:
wakkeropdefiets schreef:De tips van eerder, werden door BIKE TOTAAL IN HILLEGOM in de wind geslagen.
Met alle respect, maar volgens mij waren alle adviezen gericht aan jou.
Leon
Maar ze troffen alleen geen doel :D

Maar als de OP alle eerdere draadjes herleest vallen de tips mischien nu wel op hun plek ;)