Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsventiel - Forum Wereldfietser

Fietsventiel

Vanmorgen voor de derde keer in een half jaar een Simson ventiel weggegooid wat er pas een paar maanden in zat (niet allemaal in dezelfde fiets). Is dat nou normaal? Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat het goedkope zooi is. Mensen die autorijden hebben toch ook niet steeds gedoe met ventielen, en vroeger op mijn bromfiets was er ook nooit wat mee. Weet iemand of er ook betere fietsventielen verkocht worden en waar je die dan koopt? Kun je in een gewone fietsband anders een autoventiel / amerikaans ventiel monteren?

Alvast bedankt, Merlijn.
Ik snap het niet helemaal. Wat gebeurd er precies met je ventiel? Waarom moet je je ventiel weggooien? Ik heb nog nooit ventielproblemen gehad...
Ik neem aan dat je het hier hebt over het binnenwerk van een traditioneel Hollands ventiel? Zelf heb ik op vakantiefietsen in de loop der jaren gemerkt dat veel goedkope binnenbanden slechte ventielen hebben (Schwalbe is echt beter dan veel andere). Verder ben ik vanwege het gemak en de grotere degelijkheid ook overgestapt op autoventielen. Hollandse ventielen hebben we alleen nog op een tweetal stadsfietsen, maar problemen heb ik er nooit mee gehad.
Wim
Dag Wim,
Ik gebruik al jaren Schwalbe binnen banden en deze bevallen mijn uitstekend, wat is het voordeel om autoventielen te gebruiken ? Als ik mijn niet vergis moet dan de velggat waar het ventiel doorheen gaat niet aangepast worden. Dus een verzwakking van de velg zelf?
Groet Otto
Omdat een autoventiel een grotere doorsnede heeft dan en Frans ventile worden de krachten over een groter oppervlak verdeeld, en heb je wat minder kans dat het ventiel uitscheurt. Dat was vroeger bij ons wel een probleem bij de tandem, waar de krachten sowieso veel groter zijn. Schwalbe bleek toen duidelijk beter dan veel goedkopere binnenbanden, en autoventielen gaven ook minder last. Als je met brede banden fietst moet er ook veel lucht in, en dan is het wel zo makkelijk om zonder hulpstukken gelijk bij de benzinepomp lucht te kunnenhalen. Zelfs met een goede handpomp is 5 bar in een dikke mtb band pompen een hele klus.
Wim
Wel, de reden dat ik ze weggooi is buitengewoon simpel: Nadat ik de band heb opgepompt loopt de lucht er door het ventiel weer uit!

Wim, die autoventielen, hoe doe je dat? Koop je een binnenband met autoventiel, of kan je zelf die ventielen in een gewone binnenband schroeven?

Wat de herkomst van de binnenbanden betreft: Al mijn fietsen zijn tweedehands. Als ik problemen met het ventiel krijg, doe ik er een nieuwe in. Wat me dus ergert is dat het al drie keer is voorgekomen dat die nieuwe het ook alweer begeeft.

Merlijn
Ja ik koop een band met autoventiel. Daarvoor moet je wel een vrij groot gat in de velg hebben. Een velg van een vakantiefiets kun je probleemloos uitboren, maar bij een lichte racefietsvelg zou ik dit niet doen.
Wim
Als-ie nu Hollandse/Engelse/Dunlop-/Woodsventielen heeft, hoeft er niks uitgeboord te worden, daar passen Schrader-/autoventielen zo in.

.tsooJ
Tja ik zie mezelf wel nieuwe binnenbanden kopen om beter ventielen in mijn fiets te hebben maar de velg gaan uitboren is weer net een brug te ver :-). Ik zal eens kijken of het zonder boren past.
Merlijny2k schreef:Vanmorgen voor de derde keer in een half jaar een Simson ventiel weggegooid
Een heel enkele keer kijk ik wel eens met een half oog naar zo'n meter Simson schappenplan, maar er is mij nog nooit bijgebleven dat daar iets tussenhing dat meer gekost had als de verpakking :roll: