Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralichte fietstassen - Forum Wereldfietser

ultralichte fietstassen

Lichter ken ik ze nog niet: de LTW small panniers van Pacific Outdoor Equipment: http://pacoutdoor.com/bike-gear/view/ltw-small-pannier
1020 gram voor twee tassen van samen 36 liter. Dat is ietsje kleiner dan de Ortlieb Backroller, maar die zijn met 40 liter voor de grammenjager ook eigenlijk een beetje groot. Er is ook een grotere set asymmetrische achtertassen, van 44 liter en 1445 gram, maar als je zulke grote tassen nodig hebt ben je denk ik ook niet geinteresseerd in ultralight. Denk ik dan.
Wim
Weer een leuke uitdaging voor onze Poolse vrienden... :wink:
Ja zeker, want de haken zijn ook nog eens van R&K, en verstelbaar. Inhoud en gewicht zijn natuurlijk sterk vergelijkbaar. Uit de Crosso tassen haal je je spullen vermoedelijk wat makkelijker tevoorschijn, omdat ze minder hoog zijn, en boven wat breder. Over het materiaal van de Pacific Outdoor tassen kan ik niets zinnnigs zeggen, behalve dan dat het een gerenommeerd bedrijf is dat veel ervaring heeft met lichte kunststoffen.
Wim
Ziet er interessant uit.

Op deze Engelse site voor 45,95 pond (52 euro) per tas:
http://www.parker-international.co.uk/1 ... litre.html

Heel niet gek.
Jammer dat m'n ortlieb tassen niet kapot te krijgen zijn.

Nee serieus, ik vind een duurzame tas die langer meegaat interessanter. Uiteraard weet ik niet hoe duurzaam die Pacific Outdoor tas is.

En moest ik inderdaad zo een compacte uitrusting al hebben dan is het een goed gewichtsbesparing. Maar ik neem aan dat de stof dunner is, en dus makkelijker beschadigd raakt.

Wim,

Ik blijf wel je streven naar een lichtere uitrusting bewonderen, maar het is wel een dure hobby zo.

De lichtste ruime tent, die ook nog ergens tegenkan, het beste matje, compact en warm, rohloff, maatfiets, exped materiaal, phd slaapzak.

Het is je van harte gegund, en ik neem aan dat je er vaak gebruik van maakt, licht reizen is ook absoluut een zegen, maar het kost wel meer dan gemiddeld materiaal. Voor mensen die het zich kunnen permitteren is het wel handig dat je al een behoorlijk marktonderzoek hebt gedaan, en de nodige vergelijkingen kunt maken/ hebt gemaakt. Zodat je niet steeds na aankoop merkt wat je niet moet en wat wel, zo vergaat het mij vaak.

Maar je maakt van vakantiefietsen wel echt een dure hobby. Maar waarschijnlijk heb je wel gelijk.

Vriendelijke groeten,
Willem
Het is zeker niet mijn bedoeling er een dure hobby van te maken. Juist daarom geef ik ook op de fiets en wandelbeurs presentaties over hoe je goedkoop op weg kunt (de tekst staat op de wiki). Ik laat daar ook zien dat een veel lichtere uitrusting niet duurder hoeft te zijn. Het wordt pas duur als je steeds iets nieuws koopt voordat je oude spullen versleten zijn. Zelf heb ik het jarenlang gedaan met een kampeer uitrusting en een vakantiefiets uit de zeventiger jaren. Omdat we geen auto hadden zijn we toen er kinderen kwamen ook op de fiets blijven gaan, maar daar heb ik toen wat echt noodzakelijke moderne lichte spullen bijgekocht, zoals een Keron 4GT familietent. Dat was duur maar nog altijd veel goedkoper dan een auto.
De afgelopen jaren zijn ook de laatste spullen uit mijn oude kampeeruitrusting, zoals een donzen slaapzak uit 1974, aan het einde van hun bruikbare leven gekomen, en ben ik systematisch begonnen het oude spul te vervangen door moderne lichte spullen van hoge kwaliteit - ik hoop ook daarvan weer heel veel jaren plezier te hebben. Er wordt hier eigenlijk nooit iets weggedaan als het nog niet vesleten is. De enige uitzondering die ik kan bedenken is dat we voor mijn vrouw en mij twee comfortabele downmats gekocht hebben terwijl de self inflatables nog niet versleten waren. Met onze oude stramme ruggen sliepen we niet meer goed, en die zelfopblazende matten komen nu goed uit als de kinderen vriendjes mee willen nemen die zelf alleen maar mega grote zware matten hebben.
Kortom, het is de afgelopen jaren een ontdekkingstocht geweest om moderne spullen te vinden, waarbij ik veel geleerd heb van vooral Jim van der Berg. Voor mezelf geldt ook nog dat ik toch een jaartje ouder begin te worden, en dat ik merk dat een lichtere bepakking me de kans geeft tochten te maken die anders te zwaar zouden zijn geworden. Ik geloof al met al niet dat lichtgewicht duurder is. Wat ik zonde vind is dat mensen door slechte voorlichting dingen kopen die ze helemaal niet nodig hebben, of dingen die niet geschikt voor hen zijn, zoals fietsen die het begeven als je er daadwerkelijk bagage op laadt, of fietsen die niet passen.
Het is goed dat je dit aansnijdt, en ik zal voor de volgende versie van het wiki stuk ook nadrukkelijker aandacht geven aan goede en lichte maar wel betaalbare kampeerspullen.
Wim
Ik gebruik tegenwoordig enkel nog een zeer lichte toptas, weegt rond de 150 gram en geen fietstassen meer nodig. Veel aerodynamischer ook.
Hoe groot is die toptas dan, Solar?
Lasse schreef:Hoe groot is die toptas dan, Solar?
30 liter ongeveer.
Ik krijg er mijn kleren (spartaans), tent (Lightwave T1, 2 persoons), slaapmat (Z-lite ingekort) en slaapzak (zomerslaapzak UL Gelert) in. Verder heb ik nog een camelbak op mijn rug waar ook nog 10 liter aan bagage in kan. Ik heb geen stuurtas. Regenkledij heb ik niet echt bij, enkel een regenjasje en ook reservekledij is zeer bescheiden. Kookgerei neem ik niet meer mee.
Ik draag een wieleruitrusting en heb er net zo eentje als bagage mee. Ik fiets op een 26 inch stalen fiets zonder vering.

Zondag vertrek ik voor enkele dagen, ik zal mijn bagagelijst tegen dan posten alsook wat foto's van hoe mijn set-up er dan uitziet.

Hier alvast een foto van hoe het er vorig jaar uitzag. Ik fietste toen vanuit Leuven naar Mulhouse.

Afbeelding

Toen had ik ook geen kookgerei bij, wel kampeergerief. Ik ben de meest rechtse op de bank en net naast mij zie je mijn rugzakje en mijn beladen fiets, met die rode toptas.
Wim schreef:Lichter ken ik ze nog niet: de LTW small panniers van Pacific Outdoor Equipment: http://pacoutdoor.com/bike-gear/view/ltw-small-pannier
1020 gram voor twee tassen van samen 36 liter.
Vind je het erg als ik dit helemaal niet zo licht vind? De tassen van Radical passen misschien niet op een traditionele fiets, maar ze zijn wel heel veel lichter: 920 gram voor 55 liter. Daar moet nog een losse voering in als je veel regen verwacht, maar dat is misschien 130 gram ofzo. Dat zou toch ook bij meer traditionele fietstassen moeten kunnen.
Wim schreef:Er is ook een grotere set asymmetrische achtertassen, van 44 liter en 1445 gram, maar als je zulke grote tassen nodig hebt ben je denk ik ook niet geinteresseerd in ultralight.

Waarom niet? Die extra ruimte hoeft echt niet gevuld te worden met een steengrill en de Winkler Prins. Een warme slaapzak en winterkleding nemen ook veel ruimte in beslag en als je die nodig hebt is het mijns inziens alleen maar belangrijker om op de grammen te letten.
Ik denk dat het grote verschil met ligfietstassen zit in de ophanging en versteviging. Daar zit denk ik een flink deel van het gewicht in. We hebben het hier laatst al eens over gehad dat een geintegreerd systeem van drager en tassen nog een aardige besparing zou moeten kunnen opleveren. Misschien is dit een aardige uitdaging voor de inventieve ontwerpers van Radical.
Dit is op de markt gebracht als een serie met voor en achtertassen van totaal 80 liter. Als je die allemaal nodig hebt ga je denk ik op een erg woeste expeditie, en dan zou ik misschien liever bewezen oerdegelijke Ortliebs bij me hebben. 44 liter achterop zonder voortas is veel als je de fiets nog lekker wilt laten sturen. Ik dacht en denk dat de markt voor deze tassen eerder zit in het snelle werk met weinig bagage, en daarom was ik blij met tassen die een beetje kleiner waren dan de standaard 40 liter van de backrollers, en wat groter dan de bij gebruik achterop toch wat krappe 25 liter van de frontrollers. Maar keus is mooi.
Wim