Ter info, omdat luchtvaart maatschappijen blijkelijk (iig callcenters) zelf niet op de hoogte zijn van de internationale regels, die recentelijk zijn veranderd (IATA Resolution 302)
Wat is een code-sharing agreement? Hierbij bieden twee of meer luchtvaartmaatschappijen stoelen aan onder een eigen vluchtnummer op een lijnvlucht, die gevlogen (uitgevoerd) wordt door een van de maatschappijen.
Voorbeeld: Zo kan Astana airways bijvoorbeeld stoelen verkopen voor een vlucht die wordt uitgevoerd door KLM, onder een Astana airways vluchtnummer. Omdat KLM de vlucht uitvoert, is KLM de "operating" carrier, en Astana de "marketing" carrier.
De vraag die zich zou kunnen voordoen: als ik bij Astana een stoel boek, en KLM voert de vlucht uit, welke bagage regels dan van toepassing zijn: (free baggage allowence + excess bagage rates + special bagage rates and conditions, bijvoorbeeld de mogelijkheid om fietsen mee te nemen)
Antwoord:
http://www.iata.org/whatwedo/stb/Pages/abr.aspx
En het document zelf, IATA baggage resolution 302
Bij een code-sharing agreement zijn dus de regels van de uitvoerende maatschappij van toepassing (de operating carrier, in casu KLM) Ook bij meer ingewikkelde constructies biedt de resolution 302 antwoord: zie hieronder de relevante passages:
Ik heb zelf de keus om de vlucht Schiphol-Almaty of met bij KLM te boeken en met KLM te vliegen, of bij Air Astana te boeken en met KLM te vliegen (150 euro goedkoper). De regels van KLM zijn dus in alle gevallen van toepassing (fiets mag mee na reservering, en je betaald 100 euro als het boven je baggage allowence is, per reis). Echter, waar ga ik mijn reservering voor de fiets plaatsen als ik bij Astana heb geboekt? KLM heeft mijn reservering vast niet in het systeem, en Air aistana kan vast geen plek voor mijn fiets boeken op een KLM vlucht. Ik kies dus eieren voor mijn geld, en kies na 4 dagen gestoei met allerlei maatschappijen toch voor KLM, omdat het allemaal slecht is geregeld. Ik ben het gedoe met callcenters, die ik zelf op de hoogte moet brengen van de internationale regels, beu.
p.s. Is dit relevante info voor de wereldfietser wiki?
Edit door Robertjan: link van Resolution 302 aangepast zodat de forumbreedte gehandhaafd blijft.
Wat is een code-sharing agreement? Hierbij bieden twee of meer luchtvaartmaatschappijen stoelen aan onder een eigen vluchtnummer op een lijnvlucht, die gevlogen (uitgevoerd) wordt door een van de maatschappijen.
Voorbeeld: Zo kan Astana airways bijvoorbeeld stoelen verkopen voor een vlucht die wordt uitgevoerd door KLM, onder een Astana airways vluchtnummer. Omdat KLM de vlucht uitvoert, is KLM de "operating" carrier, en Astana de "marketing" carrier.
De vraag die zich zou kunnen voordoen: als ik bij Astana een stoel boek, en KLM voert de vlucht uit, welke bagage regels dan van toepassing zijn: (free baggage allowence + excess bagage rates + special bagage rates and conditions, bijvoorbeeld de mogelijkheid om fietsen mee te nemen)
Antwoord:
http://www.iata.org/whatwedo/stb/Pages/abr.aspx
En het document zelf, IATA baggage resolution 302
Bij een code-sharing agreement zijn dus de regels van de uitvoerende maatschappij van toepassing (de operating carrier, in casu KLM) Ook bij meer ingewikkelde constructies biedt de resolution 302 antwoord: zie hieronder de relevante passages:
Persoonlijke noot:IATA (International Air Transport Association) Resolution 302 related to baggage provision
Resolved that,
unless otherwise agreed the following baggage provisions selection process should apply for interline journeys.
1) Baggage provisions are defined as free baggage allowance rules and baggage charges.
2) For the purposes of baggage provisions selection, the following 4 step process should apply for interline journeys:
a) Step 1: If the published baggage provisions among all participating carriers are the same; these provisions will apply.
b) Step 2: Where the one or more published baggage provisions differ between participating carriers, apply any common provisions and where provisions differ the published baggage provisions of the MSC (Most Significant Carrier). (In case of codeshare flights this will be the Operating Carrier, unless that carrier publishes a rule stipulating that it will be the Marketing Carrier).
c) Step 3: If the MSC does not publish baggage provisions for the journey concerned apply the published baggage provisions of the carrier accepting the baggage at check-in.
d) Step 4: If the carrier accepting the baggage at check-in does not publish baggage provisions for the interline journey concerned apply the published baggage provisions of each operating airline sector-by- sector.
Ik heb zelf de keus om de vlucht Schiphol-Almaty of met bij KLM te boeken en met KLM te vliegen, of bij Air Astana te boeken en met KLM te vliegen (150 euro goedkoper). De regels van KLM zijn dus in alle gevallen van toepassing (fiets mag mee na reservering, en je betaald 100 euro als het boven je baggage allowence is, per reis). Echter, waar ga ik mijn reservering voor de fiets plaatsen als ik bij Astana heb geboekt? KLM heeft mijn reservering vast niet in het systeem, en Air aistana kan vast geen plek voor mijn fiets boeken op een KLM vlucht. Ik kies dus eieren voor mijn geld, en kies na 4 dagen gestoei met allerlei maatschappijen toch voor KLM, omdat het allemaal slecht is geregeld. Ik ben het gedoe met callcenters, die ik zelf op de hoogte moet brengen van de internationale regels, beu.
p.s. Is dit relevante info voor de wereldfietser wiki?
Edit door Robertjan: link van Resolution 302 aangepast zodat de forumbreedte gehandhaafd blijft.