Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alternatief cross check - Forum Wereldfietser

alternatief cross check

Hoi fietskenners, ik ben van plan om mezelf een cyclocross fiets in mekaar te steken. Ik ben nogal verliefd op het Surly cross check frame maar helaas is dit frame niet geschikt voor mijn lichaamsbouw. Als ik een maat 56 neem is de bovenbuis veel te lang, als ik een 54 neem wordt het verschil in hoogte tussen het zadel en stuur te groot. (Denk ik? Ik zou graag zadel en stuur ongeveer even hoog hebben). Kent er iemand een waardig alternatief voor dit frame? Ik zou graag een 56CT hebben waarvan de bovenbuis ook 56 is en een relatief lange balhoofdbuis.
Ik vermoed dat de vork, net zoals bij de LHT frameset, niet ingekort geleverd wordt bij de Cross Check. Je kan het stuur dus op alle modellen even hoog zetten, alleen hoe laag je het stuur kan zetten verschilt naargelang de lengte van de 'head tube'. Als je het stuur bij de 56 dus hoog genoeg krijgt, lukt dat ook op de 54.
Verder zijn er ook nog stuurpennen die schuin omhoog gaan.
Wim
Ik had ook eerst aan die oplossing gedacht, maar ik vraag me wel af of zulke ingrepen het stuurgedrag wel ten goede komen? Wat zou meneer m-gineering hiervan vinden? Als hij zijn fiat zou geven...

Niet dat ik de anderen hier minder vertrouw...
Het stuurgedrag wordt pas beïnvloed als je extreem lange of korte stuurpennen neemt. Moet mogelijk zijn wat hier als oplossing wordt aangedragen.
Zelf heb ik een (licht) oplopende stuurpen die door meneer Marten hoogstpersoonlijk is gesoldeerd. Gecombineerd met een enkele spacer en een extra lange balhoofdbuis zit mijn stuur heerlijk net iets hoger dan mijn zadel.
Wim
Bedoel je dan dat je frame een lange balhoofdbuis heeft? Want dat is nu net een beetje het probleem bij die surly.. (Mijn hart zegt kopen, maar mijn verstand zegt doe het niet :( )
Hier een foto van de Cross Check 54cm met uncut steerer tube:
Afbeelding
(waar Google al niet goed voor is...)

Als je de geometrie van dat frame er bij neemt, kan je gemakkelijk schatten hoe hoog het zadel op de foto staat. Even je eigen voorkeur erbij nemen (op basis van binnenbeenlengte eventueel) en je weet of jij je zadel hoger/lager zou zetten dan op de foto. Dan weet je ook direkt of het stuur, met een gelijkaardige stem als op de foto, op de juiste hoogte komt of niet...
Normaal gezien zou mijn zadelpen nog hoger moeten aangezien ik een binnenbeenlengte van 85,5 heb en er een sportiever zal op zou komen, ik ga dus wel echt voor een ander frame gaan want ondanks dat over smaak niet te twisten valt: zoals die fiets daar staat is het een ugly m#th*rf$cker!
Bedankt voor jullie reacties!!
Als ik een maat 56 neem is de bovenbuis veel te lang, als ik een 54 neem wordt het verschil in hoogte tussen het zadel en stuur te groot.
Het verschil in bovenbuislengte bij een 54 en een 56 cm frame is 1 cm. Is dit niet te compenseren met een iets kortere stuurpen??

http://surlybikes.com/frames/cross_check_frame/
Niet echt, ik had een racefiets met een bovenbuis van 57.5 en met een stuurpen van 80 zat ik nog te gestrekt.. Ik weet dat ik misschien in jullie ogen een muggezifter ben, maar ik zou graag een fietsje hebben waarop ik echt als gegoten zit. Ik heb deze http://www.masibikes.com/steel/speciale-cx/ nog gevonden op het net, maar die is dan blijkbaar weer nergens in europa te verkrijgen. Jammer, want bij het zien van die foto's moet ik een doekje onder mijn mond houden.
maar ik zou graag een fietsje hebben waarop ik echt als gegoten zit.
Dan toch maar een frame op maat laten maken dan....
iddi schreef:Niet echt, ik had een racefiets met een bovenbuis van 57.5 en met een stuurpen van 80 zat ik nog te gestrekt.. Ik weet dat ik misschien in jullie ogen een muggezifter ben, maar ik zou graag een fietsje hebben waarop ik echt als gegoten zit. Ik heb deze http://www.masibikes.com/steel/speciale-cx/ nog gevonden op het net, maar die is dan blijkbaar weer nergens in europa te verkrijgen. Jammer, want bij het zien van die foto's moet ik een doekje onder mijn mond houden.
Bij die Masi zie ik je anders het stuur ook niet even hoog zetten als het zadel.

Wat betreft de hier boven getoonde foto: de persoon die dat stuur er zo bezopen heeft opgezet, moet een boete krijgen of zoiets. Over smaak valt misschien niet te twisten, over het verkeerd monteren van fietsonderdelen wel. Op die foto staat het stuur (uiteinde van de stuurpen) trouwens hoger dan het zadel. Ietsje lager en gecombineerd met een stuurpen van een graadje of 20 schuin omhoog ziet het er al een stuk normaler uit (en met het stuur normaal gemonteerd in plaats van zover achterover).

Maar goed, een crosser wordt natuurlijk ook gewoon gekenmerkt door een wat racier geometrie.
thorn club tour is er ook in kort:
572s: 572 x 560
595s : 595 x 575
Ik weet niet wat tegenwoordig bij Vittorio een frame kost, maar ik rijd mijn crosswedstrijdjes op een omgebouwde Vittorio Randonneur:
Afbeelding

edit: Navraag bij Vittorio: 885 euro!
Wow, mooi ding!

885 euro is wel wat duurder dan een Surly-frame (bijna twee keer als je in Duitsland online besteld).
885 euro is wel wat duurder dan een Surly-frame (bijna twee keer als je in Duitsland online besteld).
Voor zo'n Vittorio of vergelijkbaar als crossfiets moet je gewoon twee maanden marktplaats in de gaten houden.

Sjors
Een Club Tour frame is 500 pond, ofwel 570 euro: http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf
Wim
Pedalero schreef:Wow, mooi ding!

885 euro is wel wat duurder dan een Surly-frame (bijna twee keer als je in Duitsland online besteld).
Tuurlijk, maar bij V wordt ze voor jou persoonlijk op maat gemaakt. Duurzaam zijn de Vittorio's zeker: Mijn frame is uit 1993, is zo'n beetje overal geweest (nee natuurlijk niet, helaas niet) en geeft nog steeds geen krimp.
Al zit ik nu wel te dubben voor een nieuwe vork, die voelt wat slapjes aan inmiddels.
Hoe kan iets wat van aan elkaar gelast metaal gemaakt is met de tijd "losjes" gaan aanvoelen. Voor zover als mijn ingenieursverstand gaat: staal is staal en het is gescheurd (en dan merk je het gauw genoeg op een andere manier), of het is het niet. De elasticiteitsmodulus van staal is 200000N/mm2 en dat is niet tijdsafhankelijk, of onder invloed van vermoeiing. Enige verklaring voor "losjes" die ik kan verzinnen zit in speling, oftewel in de lagers van het balhoofd, en dat zal je allicht niet bedoelen.

Is er nou iets over materiaalkunde wat ze ons niet leren op de universiteit?