Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bar end shift schakelaar - Forum Wereldfietser

Bar end shift schakelaar

Hoi,

Ik wil een racebocht op mijn fiets monteren. Zijn er schakelsystemen ( de zogenoemde "bar end shift levers" in't Engels...) verkrijgbaar om in de uiteinde van de bocht te monteren welke compatibel zijn met de Shimano XT groep? Tot nu vind ik enkel Dura Ace shifters, en dat gaat volgens mij niet. Help.....

groet,
Daan
dvm schreef: Ik wil een racebocht op mijn fiets monteren. Zijn er schakelsystemen ( de zogenoemde "bar end shift levers" in't Engels...) verkrijgbaar om in de uiteinde van de bocht te monteren welke compatibel zijn met de Shimano XT groep? Tot nu vind ik enkel Dura Ace shifters, en dat gaat volgens mij niet. Help.....
In de ligfietswereld is dit een vrij gebruikelijke combinatie. In ieder geval 9 speed gaat goed. Heb er zelf jarenlang mee gereden op mijn eerste ligfiets. Het kan ook met SRAM 10-speed, dat komt op mijn aanstaande.

Grtjs, Wltr
hmm, zo ver ik weet zijn de 7700 DA shifters compatible met triple 9 speed setups, ook met lange kooi derailleurs. Alleen de neue 10 speed mtb en weg laat zich moeilijk mixen. De Sram shifters, daar heb ik geen idee van, nog nooit geprobeerd.

Bas
Shimano 9 speed MTB & race achterderailleurs trekken evenveel kabel. Er zit wel een verschil bij de voorderailleurs, maar het mooie aan de dura-ace bar-end shifters is dat je de voorshifter zowel geindexeerd als in frictie kan gebruiken. Hierdoor kan je ook vooraan kiezen tussen een racederailleur (frictie & index) of MTB derailleur (enkel frictie). Laat je niet afschrikken door frictieschakelen vooraan, in de praktijk werkt dat goed.
B@se schreef:De Sram shifters, daar heb ik geen idee van, nog nooit geprobeerd.
Voor de goede orde: ze doen het alleen met een SRAM-achterderailleur. Volgens de bouwer van mijn aanstaande is het een combinatie die vlekkeloos werkt, maar wellicht wil Daan niet zijn AD vervangen.

En weer een fabrikant die om is \o/

Grtjs, wltr
siegfried schreef:Shimano 9 speed MTB & race achterderailleurs trekken evenveel kabel. Er zit wel een verschil bij de voorderailleurs, maar het mooie aan de dura-ace bar-end shifters is dat je de voorshifter zowel geindexeerd als in frictie kan gebruiken.
Dit klopt niet, de Dura Ace bar end shifter voor de voorderailleur is alleen frictie. De achtershifter heeft wel de keuze uit frictie en index. Je kunt met een 9 speed shifter op frictiestand dus ook een 8-s cassette rijden. (Zelfs op de indexstand gaat het redelijk goed).

De 9-speed bar end shifters van Dura Ace werken probleemloos met mijn Deore-derailleurs voor en achter, dus met XT-derailleurs zal dat ook geen probleem moeten zijn.
B@se schreef:Alleen de neue 10 speed mtb en weg laat zich moeilijk mixen.
als je met barcons werkt: gewoon de niet compatibele 10 sp mtb achterderrie weglaten en een 9sp mtb of 9/10 sp weg achterderailleur monteren. Ketting en cassettes mixen gewoon

De Sram shifters, daar heb ik geen idee van, nog nooit geprobeerd.
exploderend aluminium, een L-schroef die je uit moet draaien om de kooi op de 11 te krijgen (wat er gebeurt als je vervolgens weer naar 1 schakelt laat zich raden) , ik ben niet zo onder de indruk
Pedalero schreef: Dit klopt niet, de Dura Ace bar end shifter voor de voorderailleur is alleen frictie. De achtershifter heeft wel de keuze uit frictie en index. Je kunt met een 9 speed shifter op frictiestand dus ook een 8-s cassette rijden. (Zelfs op de indexstand gaat het redelijk goed).
oeps, ik had het even moeten checken
maar ik rij er zelf naar alle tevredenheid mee
Wellicht ten overvloede: werkt prima met XT. Ik ben alleen nog niet helemaal gelukkig met m'n stuur, ik heb er een Woodchipper/ Midge opzitten en dan komen de shifters wel erg ver naar buiten. Misschien toch eens overschakelen naar een Nitto.

Groet Remco
Dank voor alle reacties, hier kan ik wel wat mee...

Groet,
Daan
Dit fotootje kwam ik tegen en moest toen aan dit topic denken:
Afbeelding

Zelf had ik me nooit gerealiseerd dat het ook een optie is om MTB-shifters gewoon op een racebocht te monteren. Volgens mij een veilige plek en niet super onhandig. Of zie ik iets over het hoofd?

Gr.
Eric
eric190173 schreef:Dit fotootje kwam ik tegen en moest toen aan dit topic denken:
Afbeelding

Zelf had ik me nooit gerealiseerd dat het ook een optie is om MTB-shifters gewoon op een racebocht te monteren. Volgens mij een veilige plek en niet super onhandig. Of zie ik iets over het hoofd?

Gr.
Eric
een racebocht is 2mm dikker dan een mtb stuur. Dit werkt vermoedelijk alleen betrouwbaar met simpele shifters met een blikken klemband
Hmm, het lijkt er op dat deze configuratie gebruik maakt met een 'dun' stuur. Het lijkt er op alsof in het midden 'opvulmateriaal' gebruikt wordt en de shifters met een originele band zijn vast gemaakt.

Maar los daarvan, wat bedoel je met 'simpele shifters'?
eric190173 schreef:Hmm, het lijkt er op dat deze configuratie gebruik maakt met een 'dun' stuur. Het lijkt er op alsof in het midden 'opvulmateriaal' gebruikt wordt en de shifters met een originele band zijn vast gemaakt.

Maar los daarvan, wat bedoel je met 'simpele shifters'?
het greepgedeelte van een racebocht is practisch altijd 24mm, bij een mtb stuur is dat 22,

De klemming is altijd dikker en kan varieren van 25.4 tot 31.75mm

simpele shifters hebben blikken beugeltjes waar je risicoloos aan kunt buigen, duurdere zijn doorgaans van gegoten aluminium
En, geloof me, die sloop je als je ze probeert op te buigen zodat ze op een racebocht passen...

.tsooJ
Afgezien van de discussie rond stuurdikte en compatibiliteit : ik zou mijn remmen nooit zo dicht bij de stuurpen willen hebben, in de rempositie heb ik liefst mijn handen zo ver mogelijk uiteen voor de stabiliteit en de sturing.
Eerder vandaag had ik de fotograaf een mailtje gestuurd over wat voor shifters hij heeft gemonteerd. Het is een ouder XT-model, en nu ik beter kijk lijken ze op oudere 8-speed xt shifters.

@Jansenius: de remmen zitten op een normale plaats, alleen de shifters zitten op een andere plaats...
:oops: .... die rode wijn hee, 's avonds...
:idea: Die klemdiameter van de shifterpods lijkt mij wel op te 'honen' naar 24mm. De shifter zelf loshalen van de klembeugel, klembeugel op een of andere manier goed inklemmen en dan ergens een flinke kolomboor regelen om een diameter24 boor er door heen te halen.
Het betere vijlwerk wil ook wel leiden tot het gewenste resultaat.
Zelf hou ik het overigens liever bij barcons vanwege de frictieoptie.
pedalman schreef::idea: Die klemdiameter van de shifterpods lijkt mij wel op te 'honen'
als je met honen 1mm materiaal gaat verwijderen ben je wel even bezig :D :D :D


naar 24mm. De shifter zelf loshalen van de klembeugel, klembeugel op een of andere manier goed inklemmen en dan ergens een flinke kolomboor regelen om een diameter24 boor er door heen te halen.
mag ik kijken :D :evil:
Het betere vijlwerk wil ook wel leiden tot het gewenste resultaat.

eerst haal je de helft van het alu weg
dan moet je het beugeltje openbuigen om over de bocht te komen
dan moet je het beugeltje veer terugbuigen

allemaal acties waar je geen 100% garantie hebt dat het goed afloopt